שטייניץ: הטבות מס ב-130 מ' ש' על רכב היברידי וחשמלי

המס על היברידיות נותר ללא שינוי, רכבי הפלאג אין מקבלים תמריץ קטן וכלי הרכב החשמליים מקבלים דחיפת מס משמעותית בטווח הארוך

שר האוצר יובל שטייניץ, החליט להעניק הטבות מס נוספות לכלי רכב בעלי הנעה אלטרנטיבית - היברידית או חשמלית. החלטת שר האוצר התקבלה במסגרת המדיניות שמקדמת רשות המסים לעידוד השימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה באמצעות תמריצי מס ("מיסוי ירוק").

בהתאם למהלך הנוכחי שגובש ברשות המסים, שיעור מס הקנייה לרכב חשמלי יופחת מ-10% ל-8% לשנים 2012-2013 - שנחשבות ל"שנות החדירה" של הרכב החשמלי לישראל - ושיעור מס הקנייה על רכב היברידי יישאר ב-2013 30% במקום העלאת המס המתוכננת ל-45%.

מס קנייה מיוחד על "פלאג-אין"

בנוסף החליט השר להעניק, כהוראת שעה, שיעור מס קנייה מיוחד על רכב היברידי מסוג "פלאג-אין" (רכב בעל מנוע חשמלי הנטען מרשת החשמל ובעל מנוע עזר מונע בנזין). על רכב זה יחול מס בשיעור 20% עד סוף 2013, עם מתווה העלאה מדורג לשיעור של 30% ב-2014 - זהה לזה של היברידיות כיום - ולאחר מכן 45% ב-2015, 60% ב-2016, ומס בשיעור מלא מ-2017.

לטענת האוצר, ההחלטה על מתן תמריצים לעידוד השימוש ברכבים בעלי ההנעה האלטרנטיבית (כגון היברידית או חשמלית) נובעת מהעובדה שהנעה זו מצמצמת עד כדי מבטלת לחלוטין את פליטות המזהמים מכלי הרכב, שלהן ההשפעה המשמעותית ביותר על בריאות הציבור. על פי נתוני האוצר השימוש ברכב היברידי מפחית ב-50% את זיהום האוויר ביחס לרכב בנזין ואילו השימוש ברכב חשמלי יפחית - מ-2016, כאשר רוב החשמל בישראל ייוצר מגז טבעי - ב-50% את זיהום האוויר ביחס לרכב בנזין. ההטבות החדשות ייכנסו לתוקף ב-1 ביוני ועלות סך ההטבות מוערכת בכ-130 מיליון שקל.

בתגובה אומרים בענף הרכב כי עדיין מדובר באפליה לטובת הרכב החשמלי על פני טכנולוגיות אחרות וכי הפחתת שיעור המס על רכבי הפלאג-אין היא סמלית, זמנית ואינה מספקת. על פי הערכות צפויה הירידה בשיעורי המס להפחית בצורה מינורית את מחירה של הפלואנס החשמלית של "בטר פלייס" ולהוריד במעט גם את שווי השימוש ברכב. עם זאת, עיקר ההטבה הגלומה בשינוי היא ל-2014 ואילך, שנים שבהן הרכב החשמלי ייהנה מהטבת מס משמעותית לעומת התכנון המקורי. בנוסף הצר האוצר את ההתניה המקורית, ששיעור המס יהיה בכפוף לנתח השוק של כלי הרכב החשמליים בישראל. בענף אומרים כי התוכנית החדשה מותאמת לעיכובים שנרשמו עד כה בלוח הזמנים של "בטר פלייס".

שיעורי המיסוי על כלי רכב חשמלי והיברידי
 שיעורי המיסוי על כלי רכב חשמלי והיברידי