"ישראל מושכת אליה יהודים צעירים מסיבות כלכליות"

כך סבור ד"ר אדם רויטר, מנכ"ל חברת הייעוץ חיסונים פיננסיים ■ "בחמש השנים האחרונות ישראל יצרה פערי צמיחה יחסית מול מדינות מערביות אחרות"

ישראל תמשיך למשוך אליה יהודים צעירים וישראלים חוזרים, שיגיעו לכאן מסיבות כלכליות וביקוש לעבודה - כך מעריך ד"ר אדם רויטר, מנכ"ל חברת הייעוץ חיסונים פיננסיים.

רויטר מסביר כי קיימת תופעה כלכלית, במסגרתה פער בצמיחה היחסית בין משקים מערביים משפיע על מדיניות ההגירה למדינות המציגות שיעור צמיחה גבוה יותר. כך, על רקע משבר החוב באירופה וההאטה בארה"ב, צפוי המשק הישראלי ליהנות מהגירה חיובית.

"בחמש השנים האחרונות ישראל יצרה פער מול מדינות מערביות אחרות כאשר התוצר שלה עלה במצטבר בכ-21% שהוא שיעור הגידול השני בגובהו מכל 34 מדינות ה-OECD (רק טורקיה הקדימה אותנו עם צמיחה בשיעור של כ-22%)", מציין רויטר.

עוד הוסיף כי "לראשונה מאז קום המדינה, ניתן לספור בשנים האחרונות את העולים כתוספת נטו לאוכלוסיית ישראל ללא צורך בניכוי יורדים ממספר זה. תופעה זו כשלעצמה מעצימה את הצמיחה מכיוון שידוע שגלי הגירה תורמים לצמיחה".

"אם נשכיל לשמר את המומנטום הזה, פוטנציאל הצמיחה של המשק הישראלי יהיה גבוה יותר בגלל ההגירה החיובית לארץ, שלא לדבר על כך שניתן יהיה, בהערכות שמרניות, להוסיף אוכלוסיה יהודית בהיקף של כ-180 אלף נפש תוך 10 שנים, ז"א סדר גודל של 6 ערים נוספות בישראל!".

וכיצד כל זה משתלב עם שוק ההון? "שוב, אנו חוזרים למחקרים אמפיריים", מסכם רויטר. "אלו מראים לנו שקיים קשר חזק בין צמיחה של משק ובעיקר הסקטור העסקי שלו ובין עליית שערי המניות. הקשרים הללו הם קשרים חזקים של טווח ארוך, כאשר הצמיחה הכלכלית היא אחד הגורמים המסבירים החשובים ביותר בעליית מחיריהן של מניות, אם לא הגורם החשוב ביותר".