הסכסוך על מינוי מנכ"ל מפעל הפיס מגיע לביה"ד לעבודה

ג'אקי ואכים, שהומלץ לתפקיד מנכ"ל הפיס ע"י ועדת האיתור, דורש להכיר במינויו לאלתר ■ ביה"ד הוציא צו המונע מהפיס מלאייש את תפקיד המנכ"ל עד לדיון בעתירה

הסכסוך על מינוי מנכ"ל מפעל הפיס מגיע לערכאות משפטיות: ג'אקי ואכים, גזבר עיריית חיפה, אשר הומלץ לתפקיד מנכ"ל מפעל הפיס על-ידי ועדת איתור של דירקטוריון הפיס, עתר היום (ב') לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בבקשה להכיר במינויו למנכ"ל לאלתר.

בעתירה שהוגשה נגד עוזי דיין, יו"ר מפעל הפיס שמסרב למנות את ואכים לתפקיד, ונגד מפעל הפיס, טוען ואכים, באמצעות עו"ד נחום פינברג, כי הליך ועדת האיתור כמוהו כהליך של מכרז, והוא מחייב את מפעל הפיס למנותו לתפקיד.

לדברי ואכים, פעולותיו של דיין ביחס למינוי נעשו בחריגה מסמכות, "תוך שהוא נוטל לעצמו עדיפות על שאר חברי הדירקטוריון ונוטל תפקיד של שופט, צנזור, בעל זכות וטו ועוד".

ואכים מוסיף וטוען כי משעה שוועדת האיתור הודיעה על המלצתה לתפקיד והדירקטוריון אישר אותה - הרי שואכים הוא מנכ"ל מפעל הפיס בפועל. לדבריו, "למרות האמור, כניסתי דה-פקטו לתפקיד נמנעת על-ידי דיין בחוסר סמכות".

בעקבות הגשת העתירה הוציא בשעות הצהריים שופט בית הדין לעבודה, יצחק לובוצקי, צו ביניים המונע ממפעל הפיס מלאייש את תפקיד המנכ"ל, עד לדיון בעתירתו של ואקים שייערך ביום רביעי הקרוב.

משבר מתמשך

מזה זמן מה מצוי מפעל פיס במשבר, בעקבות סירובו של עוזי דיין לכבד את הבחירה בואכים לתפקיד המנכ"ל בידי ועדת האיתור של הדירקטוריון. דיין טוען כי ואכים לא דיווח על חקירה שניהלה נגדו המשטרה בעבר, וסבור כי אינו ראוי לתפקיד.

העימות בדירקטוריון הפיס הידרדר בשבועות האחרונים, עד כדי כך שחברי הדירקטוריון שללו את זכות החתימה של דיין.

בהמשך, החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, התערבה ודרשה מהדירקטוריון ליישב את המחלוקות ולמנות מנכ"ל עד 20 באפריל. עד אז, עבאדי-בויאנג'ו הקפיאה הליכים שקידם האוצר למתן היתרים שיאפשרו למפעל לקיים משחקי הגרלה חדשים.

בעקבות הסכסוך דחה מפעל הפיס את פרסום התוצאות הכספיות ב-2011. זאת לאחר שדיין קיווה כי לצד מסירת הנתונים, יהיה בכוחו להציג בחגיגיות את המנכ"ל החדש - וזאת באופן שיסמל את קצו של המשבר שמסעיר בחודשים האחרונים את מפעל ההימורים.

"שיקולים זרים"

בעתירתו לבית הדין לעבודה טוען ואכים כי תיק החקירה נגדו, שהחלה בעקבות תלונה שהוגשה נגד שוטר שאין לו קשר לואכים, נסגר. לדבריו, בכל מקרה מדובר בעניין פעוט, שאין לו צידוק כלשהו למנוע מואכים את מועמדותו ואת זכאותו לכהן כמנכ"ל מפעל הפיס, או לחזרתו של דיין מהחלטתו למינוי מנכ"ל באמצעות ועדת איתור.

עוד טוען ואכים בעתירה, בין היתר, כי התנהלותו של דיין "עלולה להעיד על שיקולים זרים במעשיו". לדברי ואכים, "מאז החל דיין במאמציו למנוע את מינוי ואכים למנכ"ל, החלו לעלות טענות נגד דיין בעניין השיקולים שהוא שקל ושוקל בהחלטותיו. בין הטענות היו שיקולים פוליטיים, שיקולים אישיים (רצון שמקורב יתמנה לתפקיד), שיקולי אפליה ועוד".