העצמאות המסוכנת של סין

הקאמבק של הזהב: בקרוב הוא עלול להתייצב במרכז סכסוכים פוליטיים בינלאומיים

די מדהים שידיעות חשובות מעין כמותן נעלמות בבליל הרעש בסביבה הכלכלית. זה קורה לעיתים כה קרובות לאחרונה, שאני מתחיל להאמין בתיאוריה הגורסת שיש פילטר שמנווט את תודעתנו לתפל ולא לעיקר.

ידיעה חשובה מעין זו, הופיעה במהדורה האלקטרונית של פורבס (ב-22-04), ובה למדנו שסין שוקלת ברצינות ללכת בעקבות הודו, ולרכוש נפט איראני בעזרת זהב פיזי. זאת במקום הדולרים הירוקים, המשמשים בדרך כלל למטרה זו.

צעד זה, יהווה חלק מן האמצעים בהם המעצמה המתעוררת תעקוף את הסנקציות נגד איראן, ובכך תבטיח זרימת אנרגיה סדירה לעמה, המונה כיום כמעט 1.4 מיליארד אנשים. אבל, וזה העיקר בעיני, זוהי הצהרה סינית נוספת לגבי האופן העצמאי, בו היא רוצה לנהל את מדיניות החוץ שלה.

המסר בהיר ופשוט: ארה"ב, אירופה, או כל גוף מדיני אחר, לא ייקבע לסין (וגם לא להודו) מתי, ואיך, לתחזק את משק האנרגיה שלה.

תחילה אזכיר כמה דברים על אמצעי התשלום עצמו: הזהב .

סין היא כיום יצרן הזהב הגדול בעולם (לפני דרום אפריקה, ואוסטרליה), כאשר כל הזהב הזה איננו מגיע כלל לשוק הבינלאומי, אלא נבלע לתוך מחסני הבנק המרכזי הסיני.

יתר על כן, סין מהווה לקוח לא קטן של בורסות המתכות היקרות בעולם. איסוף זהב כה אגרסיבי מצידה מיועד לייצר קצת רזרבה של נכס אמיתי, לצד הררי הניירות הצבעוניים (דולר, יורו, יין), המייצגים רק הבטחות של ממשלות זרות. וכך, נבין שקניית נפט איראני, בעזרת זהב פיזי, נוגדת את המאמץ האדיר הזה, ומדגישה את החשיבות שהם נותנים למהלך.

הנה כמה נקודות נוספות למחשבה בהקשר זה

הצדקה מוסרית, חזקה וגדולה, ככול שתהיה (במיוחד לנו כישראלים, יהודים, ומאוימים ישירות מצעדי האייתולות), לא תמנע ממדינות כמו סין, הודו, רוסיה לדאוג לעמיהן, ולא רק בהיבט של אספקת אנרגיה.

  • הנושא כולו התחיל לצוף, כאשר הוכנסה לתמונה אחת מן הסנקציות הקשות יותר, והיא הוצאתה של איראן ממערכת הסליקה (Swift). מערכת זו מאפשרת תשלום בין בנקאי בינלאומי. ברגע שהחברות ב-Swift הפכה למותנית, עקב חילוקי דעות מדיניים עם ארה"ב ומדינות אחרות, היא הפכה לנשק שצריך היה למצוא לו נשק נגדי.
  • מהלך עניינים כזה הופך את הזהב הפיזי לאמצעי התשלום היחיד, וההגיוני, שיכל להחליף את אותה מערכת, וכך לנטרל את כוחו של אותו אמצעי כפייה. סין והודו, הינן המדינות הראשונות כנראה המוכנות לבצע מעשית מעבר כזה, מבלי להיות מאוימות ישירות, בינתיים.
  • בכך הזהב חזר במלוא העוצמה לסטאטוס בו הוא היה אלפי שנים: אמצעי תשלום אמין, חופשי מכל התחייבות עתידית, ובאותו זמן שומר על ערך ההון של המחזיק אותו.
  • אם תהליך זה יתחיל להתפשט, ויהיה מקובל לשימוש לא רק בקונטקסט האיראני, נראה יישום התחלתי של מערכת מוניטארית מקבילה, בעלת עוגן אמיתי, ובעלת יציבות ארוכת טווח של כוח קנייה. מציאות כזו, ולו פוטנציאלית, כבר גורמת להרבה זעה קרה, אצל הרבה מאוד נגידי בנקים מרכזיים במערב. כידוע, אי אפשר "להדפיס" זהב.

  • הביקוש למתכת כבר לא יהיה רק עניין לסוחרים, משקיעים ואנשי תעשיית התכשיטים, אלא עניין מדיני, אשר יצדיק גם חיכוכים, ומריבות, על המשאב ומקורותיו.

  • ככול שהמערכה האנטי-איראנית תתפתח, אני מציע לכול הקוראים סקירה זו, לעקוב גם על הצד הזה של הסאגה: איך הזהב (או אמצעים פיזיים אחרים) יחליף אט אט את הניירות הצבעוניים. אלו, בינתיים, ימשיכו לאבד מערכם כל יום קצת יותר, עקב תוכנית ה-QE הגלובלית.

והנה העדכון השבועי של מדד המניות האמריקאי (S&P 500 ):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

בשבוע שעבר כתבתי במסגרת זו את הדברים הבאים:

"יש קושי רב לייצר במדד זה תנועה מהירה בכיוון מטה, אפילו כאשר כל הסימנים הטכניים, ואפילו דברים פונדמנטליים, כמו חידוש הבעיה האירופית, בצורה הספרדית שלה, מורים על כך."

לא רק שהיה קשה לראות תנועה מהירה כלפי מטה, אלא שהתחתית הכפולה שהיינו עדים לה בשוק זה, בוצעה הרבה מעל הרמה האידיאלית לכך, דהיינו סביב 1340. היא בוצעה בפועל סביב 1360, זאת אומרת כ-30 נקודות מדד בלבד, נמוך מרמת השבירה של 1390, וכ-60 נקודות מדד (פחות מ 5%) מתחת לשיא של התנועה הענקית האחרונה.

עובדה זו מסכמת את מה שכתבתי כאן בעבר:

הרבה יותר מסוכן להיות שליליים, ולנסות להרוויח משורטים במצב הפיננסי העולמי של היום, וזאת אף על פי שאנו רואים לעיתים את כל הגורמים הטכניים והפונדמנטליים המתאימים לכך. קובעי המדיניות של המדינות המתפתחות, המתערבים מילולית, ובאמצעות מנגנוני ה-QE למיניהם, מצליחים למנוע בינתיים תאוצה שלילית, כאשר זו מתחילה להיווצר.

לגבי הטווח הטכני המיידי, אומר שהעלייה מעל 1390 אישרה בינתיים את תבנית התחתית הכפולה, ושהיעד הברור מכאן הוא השגת השיא סביב 1422 (1 סגול).

ביחד עם אישור התבנית גם ראינו שינוי חיובי במומנטום, (3 סגול), ובכניסת הכסף החדש לתוך המדד (2 סגול)

יש לשים לב שהעלייה מעל הממוצע הנע 50 יום (בחום בגרף) גרמה להרבה מנהלי כספים לחזור, ולרכב על המדד, וזאת בצורה די עיוורת ומכאנית.

לסיכום:

המדד נראה שוב חיובי, ושואף כנראה להגיע, ואולי לפרוץ, את השיא הזמני של 1422. רק ירידה, עם סגירה שבועית, מתחת ל-1360, ובמיוחד מתחת ל-1340, ישנו נטייה זו.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.