אקסלנז איבדה את ההשקעה ומוותרת על החלום

למרות הבטחות התשתתפות של מורי ארקין ב-10 מיליון שקל, לא הצליחה החברה לגייס מימון ממשקיעים נוספים ■ תתמקד במוצר ה-H Pylori ומוצרים נוספים תפתח רק בשיתופי פעולה

הפתעה בחברת אקסלנז. אל מול נתונים חיוביים לכאורה של עליה של 600% במכירות בשנה שעברה והצהרות של בעל המניות הגדול, מורי ארקין (41%), כי יזרים לחברה 10 מיליון שקל בתנאי שתקבל גם מימון מגורמים נוספים, בכל זאת לא הצליחה החברה לקבל השקעה חיצונית משמעותית. בישיבת הדירקטוריון אתמול בערב החליטה החברה להתמקד בפעילות הקיימת המניבה לה הכנסות, בתום אבחון ה-H Pylori (הגורם לאולקס) ולצמצם עד כדי להקפיא את הפעילות הפיתוח מתחום אבחון מחלות הכבד. החברה תמשיך בפעילויות מו"פ אם הניסויים ימומנו על ידי שותף.

בהמשך להחלטה תפעל אקסלנז לגייס 35 מיליון שקל בהנפקת זכויות במחיר של 10 אגורות למניה לעומת 35 אגורות שער המניה בבורסה הבוקר. ארקין יממש את מלוא הזכויות שלו בהנפקה הזו, אם וכאשר תתבצע.

יצויין כי שוק ה-H. Pylori, בו מעוניינת כרגע החברה להתמקד, נחשב על ידה בעבר לשוק קטן מידי, שאין טעם להתרכז בו משום שהוא אינו מכיל פוטנציאל לצמיחה המצדיק את קיומה של אקסלנז כחברה בורסאית. מאוחר יותר בוצע סקר שוק חוזר, והוחלט שגודל השוק גדול מכפי שנחשב תחילה ומגיע ללפחות 500 מיליון דולר. החברה החלה להיכנס לשוק זה לפני כשנתיים וב-2011 רשמה, בעיקר בזכותו, מכירות של 12.7 מיליון שקל. המכירות היו לכ-132 לקוחות, באמצעות קבוצה של מפיצים, ביניהם שניים שנחשבים למפיצים מובילים בארה"ב.

ככל הנראה מאז המשיכו המכירות להיות טובות, אחרת אקסלנז כנראה לא הייתה מתמקדת במוצר זה. עם זאת יש לציין כי לתחום ה-ה. פילורי יש בדיקות חלופיות, הן בדיקות דם והן חלופה אחת בתחום הנשיפה.

עם זאת, בעוד המכירות הגיעו לסכום נאה של 12.4 מיליון שקל, הרי שעלות המכר הגיעה ל-12.7 מיליון שקל. החברה ציינה בדו"ח כי היא פועלת לצמצם את עלויות הפיתוח והייצור של מוצר זה כדי להיות יותר תחרותית בשוק. עלויות המו"פ, אותן בעצם בחרה החברה לקצץ משמעותית בהחלטתה מאתמול, הגיעו ב-2011 ל-11.4 מיליון שקל והוצאותה מכירה והשיווק הגיעו ל-11.7 מיליון שקל, כ-94% מהיקף המכירות.

המוצרים עליהם מוותרת אקסלנז, אותם ביקשה לפתח בהדרגה בהמלצת אותו דו"ח של חברת בדיקות שוק שהוזכר לעיל, הם תחום הכבד השומני, סרטן הכבד, לחץ דם בכבד ותפקודי כבד ברגע נתון. עבור כל אחד מן התחומים הייתה החברה צריכה לבצע ניסויים קליניים, בלפחות עשרות ואולי במאות חולים, ולאחר מכן לחנך את השוק, שאינו מורגל בבדיקות נשיפה לאבחון מחלות כבד. החברה הייתה יכולה אולי לשווק את המוצר לו הייתה מביאה אותו לשוק כשהוא כבר מורשה לבצע את כל ארבע הבדיקות, אך לתוכנית פיתוח כזו יש עלויות גבוהות, והסיכון גדל כי קשה לדעת איך בסופו של דבר יקבל השוק את המכשיר.

לאקסלנז היו שני שיתופי פעולה עם חברת פייזר לשימוש במכשיר שלה במסגרת ניסויים קליניים שערכה החברה בתרופות בתחום הכבד. אולם, למרות שהחברה קיבלה את התמורה עבור השימוש של פייזר במכשירים, לא הוביל הדבר להסכמי פיתוח משותפים של המכשיר עצמו.

נכון לסוף 2011 היו בקופת החברה 13 מיליון שקל. לאחר ההודעה אתמול על כך שהקרן הזרה נסוגה מן ההשקעה ירדה מניית החברה ב-12% והחברה נסחרה הבוקר לפי שווי של 46.9 מיליון שקל.

לאחרונה נמכרה אורידיון, שאקסלנז הוקמה כספין אוף שלה. תאגיד Covidien האירי-אמריקני רכש את הטכנולוגיה ב-346 מיליון דולר. אורידיון מנתחת את תוצרי הנשימה כפי שעושה אקסלנז, אבל המטרה שלה היא ניטור חמצן ולא אבחון מחלות כבד.