צפו: המכוניות שקונים המתעשרים החדשים בסין

מלמבורגיני ועד ניסן: הפריחה בשוק הסיני גרמה ליצרנים רבים לבחור בתערוכת בייג'ין כמקום המועדף להצגת חידושים

בפעם האחרונה שבה בדקנו, המשטר בסין הוגדר - לפחות רשמית - כקומוניזם. הוא שולט בסין ביד ברזל בכל האספקטים של הכלכלה ושל התעשייה המקומית, "הוועדות העממיות" מכתיבות את חיי היומיום, והילדים בבתי הספר עדיין לומדים את "הספר האדום" הקטן. אבל בדרך לא ברורה, שאפשר להסביר אותה אולי רק במונחים של פילוסופיית ין ויאנג, הפכה המדינה הקומוניסטית הכמעט אחרונה בעולם לצרכנית הגדולה ביותר בעולם של מוצרי יוקרה, פאר והדוניזם.

המתעשרים החדשים של סין, שמספרם נאמד בעשרות מיליונים, מגלים חיבה יתרה גם למכוניות, רצוי גדולות ומפוארות או לפחות שנראות כאלה. כיום זהו השוק הגדול ביותר בעולם של רולס רויס, יגואר, לנדרובר, פרארי, למבורגיני ועוד, שלא לדבר על היצרנים המערביים הרגילים.

אם מביאים בחשבון את הקשיים שבהם נמצא כיום שוק הרכב האירופי ואת הצליעה המתמשכת של הכלכלה האמריקאית, אין זה מפתיע שתערוכת הרכב הבינלאומית של בייג'ין, שנערכה באפריל, אכן הייתה בינלאומית. היו בה עשרות השקות, שלא היו מביישות את תערוכות פרנקפורט וז'נבה, ומיטב יצרני היוקרה שלחו אליה את בכירי המנהלים ואת הדגמים הדקדנטיים ביותר שבנמצא. לצדם הפגינה התעשייה המקומית התקדמות בצעדי ענק. להלן מדגם.

ניסן סילפי: משפחת ניסן מתרחבת

ניסן הייתה עסוקה מאוד בשנים האחרונות. היא פיתחה מכוניות חשמליות וסוללות, פתחה מפעלים בהודו, הרחיבה את חדירתה לסין, השיקה באירופה שלל רכבי SUV, והשקיעה הון בקידום מותג היוקרה שלה אינפיניטי. רק למשפחתית סדאן הקלאסית לא נותר לה לזמן, ולפיכך המטרה הוטלה על כתפיה של ה-TIDDA המזדקנת והקצת מוזרה. ברוב העולם לא הבחינו בכך, אבל בישראל הפכה ניסן בעיקר למותג של SUV, בלי נוכחות ממשית בפלח השוק הגדול והחשוב ביותר של המשפחתיות.

השנה מתכוונת ניסן לסגור סוף-סוף גם את פער הזה, עם משפחתית חדשה, מודרנית ונאה, שמצוידת בתא נוסעים איכותי ועדכני. היא תיקרא באסיה Sylphy, בארצות הברית Sentra, ואצלנו, יש לקוות, היא תיקרא בכל שם אחר חוץ מ-TIDA.

ניסן עדיין לא שחררה הרבה מהפרטים הטכניים, אבל ידוע שהיא תצויד בחלק מהשווקים במנוע 1.8 ליטרים בנזין ובתיבה אוטומטית רציפה (CVT) מדור אחרון, עם שליטה ידנית. המכונית חולקת את הפלטפורמה שלה עם הדור הבא של המגאן/פלואנס, ולפיכך יש לה ממדים נדיבים. אורכה 4.61 מטרים, רוחבה 1.76 מטרים, והיא ניצבת על בסיס גלגלים מכובד של 2.7 מטרים. באירופה אפשר לצפות למנועי טורבו בנזין חדשים וסופר חסכוניים מתוצרת החברה האחות הצרפתית.

מתי אצלנו? המכונית תושק בעשרות שווקים בעולם עד סוף 2012, ואצלנו אפשר לצפות לה כנראה לקראת 2013. עדיין לא ברור אם היא תמשיך להגיע ממקסיקו, אבל ללא ספק היא תקפיץ את המותג ניסן מדרגה בישראל.

פיאט Viaggio: המסע הביתה

מישהו זוכר מכונית משפחתית בשם פיאט Linea? לא? אנחנו לא מופתעים. נראה שאפילו פיאט שכחה את מכונית הסדאן הוותיקה שלה, שאמורה הייתה לתת מענה לפלואנס ושות' בשווקים של אירופה. הלינאה מעולם לא הגיע לישראל, וקבוצת פיאט גם לא גילתה עניין רב בפלח הזה, אבל כיום היא מסמנת את המשפחתיות סדאן כיעד אסטרטגי בגלל שתי סיבות: השוק הסיני והשוק האמריקאי.

הפוטנציאל של שני השווקים הללו הוביל לפיתוח משפחתית סדאן "גלובלית" חדשה, בשיתוף עם החברה הבת קרייזלר דודג', שתכונה באמריקאית דודג' דארט ובשאר העולם פיאט Viaggio. לוויאג'יו - "מסע" או "טיול" באיטלקית - יש במבט ראשון הכלים הדרושים למשימה. עם אורך של 4.68 מטרים, רוחב 1.85 מטרים ובסיס גלגלים באורך 2.7 מטרים היא ניצבת בקצה העליון של פלח C האירופי, ומשתלבת היטב גם בממדים המקובלים בארצות הברית.

יש לה כמה בסיסי ייצור מתוכננים בעולם, כולל בסין, בארצות הברית ובטורקיה, ונראה שפיאט השקיעו רבות בכל הנוגע לאיכות הייצור. תא הנוסעים מאובזר בציוד מהדור האחרון, וגם המנועים ותיבות ההילוכים מיישרים קו עם המבחר העדכני של הקונצרן. בשלב הראשון תוצע המכונית עם מנוע 1.4 ליטרים טורבו בנזין בהספקים של 120 ו-150 כוחות סוס, ועם תיבה כפולת מצמדים כמו זו של אלפא ג'ולייטה.

מתי אצלנו? העיצוב, הממדים, המנועים המתקדמים והתיבה האוטומטית עשויים לשפר דרמטית את התחרותיות של פיאט בפלח המשפחתיות הישראלי, שבו כמעט לא נכחה בשנים האחרונות; אבל צריך להמתין ולראות היכן תהיה ישראל בסדר העדיפויות של פיאט. בכל מקרה, המחצית השנייה של 2013 היא הימור סביר.

למבורגיני URUS: SUV לאוליגרכים נמוכים

ההמצאה הקרויה "רכבי כביש-שטח ספורטיביים" היא יצירה שיווקית, שנולדה שלא כדרך הטבע ומטרתה אחת: להוציא עוד (הרבה) כסף מלקוחות שכבר יש להם יותר מדי מכל דבר ורוצים לשבור את מעגל השעמום. הפטנט הזה הצליח יפה מאוד עד כה - תשאלו את ב.מ.וו, שמוכרת ערימות של "הכביש-שטח" הלא מובן שלה - ה-X6.

לפיכך היה זה רק מתבקש שקונצרן פולקסווגן, בעל הבית של למבורגיני האיטלקית (ושל פורשה, בין השאר) ישאף להרחיב את נוכחותה של היצרנית האקזוטית גם לפלח ה-SUV הספורטיבי. אב-הטיפוס שהוצג בבייג'ין, המכונה URUS, ממחיש היטב את המגבלות של הניסיון "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה". הוא נמתח לאורך רציני של חמישה מטרים ולרוחב שני מטרים, אבל גובה הגג שלו הוא רק 1.66 מטרים כדי לשמר "פרופורציות של רכב ספורט אקזוטי". התוצאה? כביש-שטח שתופס מרחב כביש של לימוזינה, אבל מגביל את יושביו עם מרחב ראש של משפחתית ועם מרחב מזערי למטען.

מהפרטים הטכניים הבודדים ששוחררו עד כה אנחנו יודעים שלרכב יהיה מנוע V10 בהספק 600 כוחות סוס, וכנראה גם מנוע שמונה צילינדרים טורבו מבית אאודי. יהיו לו משקל קל יחסית ומערכת הנעה כפולה, שמכוונת בעיקר לשדרוג התנהגות הכביש ולא לצליחת שטחים מסוג כלשהו. תא הנוסעים יהיה מאובזר, ספורטיבי וייחודי, עם שפע של סיבי פחמן ושות'.

מתי אצלנו? למבורגיני הודיעה שהקונספט מתוכנן לייצור, בשלב הראשון עבור שווקים נבחרים כמו ארצות הברית, סין, גרמניה והמזרח התיכון. מכיוון שלראשונה מדובר ברכב עם פוטנציאל מסחרי משמעותי (יחסית, כמובן) בישראל, ומכיוון שפרארי כבר כאן, לא נופתע אם המותג כולו יגיע ארצה במקביל לתחילת הייצור של הרכב.

JAC: חוד החנית הסיני

מבול המכוניות הזרות החדשות, שהוצגו בתערוכת בייג'ין, עשוי היה להעניק את הרושם שהיצרנים הסינים המקומיים עומדים בצלם של הענקים המסתערים מהמערב. אבל האמת היא שהסינים רק ממתינים בסבלנות. קומץ יצרני הרכב המקומיים, שסומנו על-ידי הממשלה כחוד החנית של התעשייה, לקחו בשנתיים האחרונות צעד קטן לאחור בכל הנוגע להכרזות השיווקיות שלהם, אבל מאחורי הקלעים הם עסוקים בכיבוש שוקי העולם השלישי ובבניית כלי נשק מתוחכמים ועדכניים בסטנדרטים מערביים.

אחת החברות הללו היא JAC, שהציגה בתערוכה השנה כמה דגמים סופר-מודרניים, כולל משפחתית בעיצוב מעניין. בפסגת ההיצע שלה ניצב הכביש-שטח הקומפקטי החדש, המכונה SII. הצד המרשים ביותר ברכב אינו איכות הייצור המופגנת, וגם לא תא הנוסעים האירופי למראה, אלא דווקא טכנולוגיות ההנעה. המנוע המרכזי, למשל, הוא בנזין-טורבו בנפח 1.5 ליטרים עם הזרקת בנזין ישירה, שמשודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים. המנוע והגיר פותחו בשילוב עם ספק מערבי, ונועדו לעמוד בתקינת יורו 5. גם הממדים משתלבים היטב בפלח ה-SUV האירופי/הקוריאני/היפני. אורכו של הרכב 4.6 מטרים, ויש לו בסיס גלגלים באורך 2.71 מטרים.

והעיצוב? הוא מדבר בעד עצמו. הסינים עדיין לא נגמלו מכמה הרגלים, כמו העתקה בוטה של העיצוב של חברות מערביות, ובמקרה זה מדובר ביונדאי IX35 המצליח, שזכה לכבוד המפוקפק של תאום סיני.

מתי אצלנו? בכל שנה אנחנו שואלים את השאלה הזאת, ובינתיים אין לנו תשובה מוסמכת. ל-JAC יש יבואנית בארץ, ונציגי החברה ביקרו כאן לא מעט, אבל הנושא של תקינת יורו 5 כלל אינו ברור. אולי בשנה הבאה.