לרכוב על הגל: לא תאמינו כמה חוות סוסים יש כבר בארץ

קשה להאמין, אבל ברחבי ישראל פזורות כיום כ-250 חוות סוסים, כמחציתן מציעות טיולי רכיבה ואטרקציות תיירותיות מסוגים שונים: למשפחות, אתגריים, רומנטיים ואפילו מועדון רוכבות של נשים בלבד

אם לפני כמה וכמה שנים טיולי רכיבה היו נחלתו של מיעוט מבוטל ואקסקלוסיבי, בשנים האחרונות הרכיבה נעשית ספורט יותר ויותר פופולרי; המוני ילדים ומבוגרים מתנסים ברכיבה, וחוות סוסים צצות לאורכה של הארץ ולרוחבה. קשה להאמין, אבל בישראל יש כיום כ-250(!) חוות סוסים מצפון הארץ לדרומה, מחציתן מציעות טיולים. אחת הראיות לפופולריות הגואה של החיות המקסימות האלה היא מספרן הגדול של האטרקציות התיירותיות הקשורות בהם, משיעורי רכיבה בטבע ועד טיולים מסוגים שונים - למשפחות, ליחידים, לזוגות, לנשים בלבד ועוד. בגולן יש אפילו אטרקציה תיירותית ייחודית המכונה (במשחק מילים מוצלח) "בוקר עם בוקר", שבמסגרתה ניתן להתלוות ברכיבה לבוקרים מקצועיים בעבודתם השוטפת.

מרום גולן: הלוחשים לסוסים

הסוסים הקיבוצניקים מחוות מרום גולן מטפסים היטב במסלול מרתק, הכולל רכיבה על לוע של הר געש כבוי, הר בנטל. הנוף נפלא: רואים את החרמון, את השבשבות של רכס בשנית ואת עמק קוניטרה הסורי. יורדים למטעי התפוחים, הדובדבנים, הנקטרינות והקיווי, ואפשר לקטוף פרי אחד (בלי לשבור את הענף). בחורש אלונים קסום עוצרים בבית קברות צ'רקסי. טיול טעימה של כשעה ורבע עולה 135 שקלים.

חוויה ייחודית היא כאמור "בוקר עם בוקר": יוצאים בזריחה עם הבוקרים המסוקסים של חוות מרום גולן, כדי לזהות בשטח פרות שהמליטו, לסמן עגלים, לטפל בחולים. מפתיע לראות איך שני בוקרים משתלטים על עדר בקר שמפוזר בשטח, ובשפת סימנים של הלוחש לסוסים, משנעים אותו לאן שצריך. חלק מהחוויה הוא ארוחת בוקר שמביא טנדר לשטח. הארוחה כוללת כל טוב משביע, והמחיר, כולל הרכיבה, הוא 350 שקלים.

כדי לשלב רכיבת אחר צהריים וטיול זריחה, שזה המינון המומלץ (ואז גם לא חם מדי) כדאי לצרף לינה בבקתות הנופש המשודרגות של קיבוץ מרום גולן (680 שקלים לזוג, כולל ארוחת בוקר). בערב אפשר לאכול ארוחת בשרים עסיסית במסעדת הבוקרים בקיבוץ, וליהנות משלל הפעילויות של מתחם התיירות המקומי.

לפרטים על הרכיבה, טל' 057-8514497; לכפר הנופש והמסעדה, טל' 050-3514267;

אינטרנט: www.meromgolantourism.co.il

קלי"ה: במקום הכי נמוך בעולם

מקיבוץ קלי"ה בצפון ים המלח יוצאים לטיול רכוב בנופי בראשית. בין מצוק ההעתקים לים המלח, על רקע הרי אדום, מואב וגבעות חוואר. הגוונים בהתאם לעונה, לצבעי הים ולשקיעה. עוצרים לתצפית מהר נבו, נכנסים לערוץ נחל אוג, ממשיכים למטע התמרים של הקיבוץ, נקודת צל טובה להפוגה. לקראת שקיעה מלקטים זרדים של אשלים ומכינים מדורה קטנה, שעליה שופתים פינג'ן קפה שחור, ואוכלים פיתות שנאפו בסאג' בתוספת ממרחים. המחירים נעים בין 150 ל-250 שקלים לשעה עד שעתיים רכיבה, ותוספת 50 שקלים לארוחה הקלה.

כדי לרכוב שקיעה וזריחה כדאי כאמור ללון בסביבה. המלצת לינה: בצימרים המרוקאיים בחוף ביאנקיני בים המלח, חמש דקות מקלי"ה. באווירה כמו סיני של פעם, סוויטות מאובזרות בסגנון ארמון מרוקאי, שבנתה היזמית דינה דגן. יש שם מרפסות צמודות הפונות לים, חוף פרטי, פינת מנגלים, בריכת שחייה אולימפית, לינת קמפינג, חנות עם כלי נוי ממרוקו, מסעדה מרוקאית גורמה, ואפילו בית כנסת. המחיר ללילה לזוג 800 שקלים, כולל ארוחת בוקר.

לפרטים והזמנות לביאנקיני, טל' 02-9400266; לסוסים בקלי"ה, טל' 054-4876336;

אינטרנט: www.kalia-horses.com

חוף דור: הרוח והמים והרומנטיקה

יוצאים מחוות חוף דור, צפונית לקיסריה, לרכיבה רומנטית לאורך חוף הים הכי ארוך ומבודד בארץ. כ-15 קילומטרים של שמורת טבע, עשירה במפרצים שיוצרים לגונות, בריכות דגים (מעגן מיכאל ומעיין צבי), ציפורים ממעל, נחלים (נחל תנינים ודליה) מתחת, חול לבן ודהירה נטולת עכבות עם הים ועם הרוח.

יש גם אטרקציה לזוגות: שעה רכיבה, עם הפתעה מול אי השחפים. כל שחפי האזור מתנקזים אליו בשקיעה, לקינון וללינה. שם מחכה לזוג שולחן ערוך שניצב בחול, ועליו סלטים ובקבוק יין, ולידו איש גריל שצולה עבורם בשרים ודגים. התענוג עולה כ-800 שקלים (לזוג) לרכיבה ולארוחה. אפשר לשלב טיולי קיאקים, ג'יפים, אופניים וסדנאות odt (outdoors training), המשתלבות בשטח.

לפרטים, טל' 054-3544325;

אינטרנט: www.dor-ranch.co.il

הרי יהודה: על קו התפר

חוות הרי יהודה נמצאת ביישוב צור הדסה, במרחק כעשרים דקות מירושלים. כאן רוכבים בנוף הררי, עם ירידות תלולות, הדורשות יכולות אתלטיות יותר. הנוף הוא שמורת סנסן, בתפר הקו הירוק. לפעמים פוגשים איילה מקפצת מהסבך, בדרך לאיזה מעיין או נחל. בסיור משקיפים על יישובי גוש עציון מגובה כ-780 מטרים, שומעים קריאות מואזין מהכפרים הסמוכים ורוכבים ב"שביל השכנים" - שביל שהוכשר על-ידי ארגון ידידי כדור הארץ סניף המזרח התיכון, בשיתוף עם נציגי קהילה ושלטון מקומי כחלק מפרויקט "מים ושכנות טובה".

המטרה היא להעלות מודעות ציבורית לנושאי המים והסביבה המשותפים לקהילות השונות משני צדי הגבול, לקדם שיתוף פעולה חוצה גבולות בפתרון בעיות סביבתיות, ולפתח את הפוטנציאל המקומי לתיירות אקולוגית. במקום שתי מסעדות שמציעות תפריט מגוון. המחירים לרכיבה: 180-220 שקלים לאדם.

לפרטים, טל' 1700-500-292; חוות הרי יהודה: www.hyr.co.il

עמק חפר: אבירות על הסוס הלבן

בחוות חניאל, במושב עמק חפר, שבילי התפוזים כרעו ממשקלם של פירות בשלים, והפרחים הפיצו ריחות אביב משכרים. כאן מציעים טיול חווייתי של כחמש שעות: יוצאים מהחווה שנמצאת מזרחית לצומת בית ליד, מגיעים לשמורת נחל אלכסנדר, ומסיימים בשקשוקות, בסלטים, בגבינות וביין. אותו טיול יכול להיערך גם בליל ירח מלא, ואז יש פנס טבעי ורומנטי לאורך הדרך. המחיר כ-500 שקלים כולל הכול. קבוצת "האבירות" של החווה, בניהולה של נילי ענבי, הן מלכות על אוכף. נשים מרחבי הארץ, שיוצאות מהחווה לטיולים אתגריים של יומיים, כדי לשנות נוף ואווירה. הטיולים שלהן כוללים לינה בצימרים או בקיבוצים שיש בהם אורוות, וגם בשטח, באוהלים. פרט קטן אבל עקרוני: כולן בעלות סוסי צעד, סוסים נמרצים שמחייבים כושר, וכל אחת משנעת אותו בקרון לשטח.

נשמע מועדון אקסלוסיבי, אבל יש גם אופציה למי שאין לה תקציב של מינימום 30 אלף שקלים לקניית סוס מחמד. אם מתארגנת קבוצה, אפשר לשנע סוסים מהחווה במשאית לשטח, לטיול מודרך של יומיים, שמחירו כ-1,000 שקלים (לכל הקבוצה). התענוג הזה כבר מיועד למתקדמים, אלה שהתמכרו לתחביב הכי אצילי, חובק מרחבים ומעניק תחושת "על הסוס", גם בחיי היומיום.

לפרטים, חוות חניאל, טל' 052-4013338; אינטרנט: www.hanielranch.com