תקנות חדשות: מימוש שובר זיכוי לא יותנה בהצגת החשבונית

כללים חדשים מסדירים את השימוש בזיכוי בשל ביטול עסקה: איסור הענקת זיכוי על נייר מחיק, איסור על הגבלה לניצול הזיכוי במבצעים ותוקף של שנתיים לפחות

קבלת זיכוי בחנות שבה רכשת אמורה להיות עסק פשוט. בפועל, קיימת כיום חוסר בהירות לגבי מצבים שונים והגבלות המופעלות בנושא על הצרכנים סביב קבלת ומימוש הזיכוי.

כללים חדשים שייכנסו החודש לתוקף מסדירים את השימוש בזיכוי בשל ביטול עסקה. ביטול חובת הצגת חשבונית, איסור הענקת זיכוי על נייר מחיק, איסור על הגבלה לניצול הזיכוי בעת מבצעים ותוקף של שנתיים לכל הפחות.

כבר יותר משנה מאפשרות תקנות ביטול עסקה לבטל עסקאות מסוימות בתשלום סמלי; אולם במרבית המקרים, אם בשל העדפת הצרכן עצמו ואם במקרים בהם זכות ההחזר אינה תקפה, מעניקים בתי עסק ללקוחותיהם זיכוי כספי.

בעקבות תיקון לחוק הגנת הצרכן שנכנס לתוקפו בראשית החודש, מפרסמת הממונה על הגנת הצרכן והסחר הוגן, עו"ד תמר פינקוס, כללים מנחים להסדרה חדשה של שוק הזיכויים.

התיקון, מדגישים ברשות, רלוונטי רק במקום בו אין לצרכן זכות ביטול על-פי דין, שכן במקרה שקיימת לצרכן הזכות הזו, הוא רשאי לדרוש את כספו חזרה.

מה ישתנה מעתה?

1. שובר הזיכוי יודפס או ייכתב על נייר שאינו מחיק ואינו דוהה;
2. הסכום הנקוב בשובר הזיכוי יהיה הסכום ששולם בעת ביצוע העסקה;
3. שובר הזיכוי יהיה תקף לשנתיים לפחות מיום מסירתו;
4. מימוש שובר הזיכוי לא יותנה בהצגת החשבונית שניתנה לצרכן בעת ביצוע העסקה, ודי להציג רק את שובר הזיכוי;
5. לא ניתן להגביל את אפשרות מימוש השובר, לרבות לעניין מימושו במכירה מיוחדת, כלומר: לא ניתן לומר לצרכן שאוחז בשובר זיכוי כי הוא לא יכול לממשו בעת מכירה במבצע, מכירת סוף עונה וכדומה;
6. צרכן הקונה באמצעות שובר זיכוי מוצר שמחירו נמוך מהסכום הנקוב בשובר, וההפרש אינו עולה על 5% מהסכום הנקוב בשובר הזיכוי או על 100 שקל, לפי הנמוך מביניהם - זכאי לקבל עודף במזומן. אחרת, העסק רשאי להעניק שובר זיכוי על הסכום הנותר ואינו חייב להשיב את העודף במזומן.

עוד קובע התיקון לחוק כי תקופת תוקף שובר הזיכוי והאפשרות להשתמש בו בלא תנאים מגבילים יופיעו על גבי השובר, באותיות ברורות ובהבלטה מיוחדת כפי שנקבע בתקנות הגנת הצרכן. אם קיימים סייגים אחרים, הם יופיעו בכפוף לתקנות האותיות הגדולות-2 מ"מ.

תחולת התיקון לחוק תחול גם על שובר מתנה שנרכש בכסף מלא - אולם, יש להדגיש, לא על תווי קנייה.

הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס, אומרת כי "הסדרת שוק הזיכויים מהווה בשורה של ממש לציבור הצרכנים, שתאפשר להם לבצע רכישות מושכלות".