עלות חתונה בקיץ מגיעה ל-125 אלף שקל; איך אפשר לחסוך?

חרף המודעות הגוברת לצרכנות נבונה, בתעשיית החתונות הזוגות נוטים לשכוח את עצמם ונסחפים להוצאות גבוהות ומיותרות ■ לקראת פתיחת עונת החתונות, "גלובס" מגיש מדריך לתכנון מושכל של החתונה ולמניעת בזבוז מיותר

אחד הפרדוקסים הגדולים ביותר בעידן המחאה החברתית הוא שלצד הקושי האמיתי של משפחות להתקיים, אין כמעט זוג צעיר שאינו מתפתה להוצאה מנופחת, מופרזת וחסרת פרופורציות על הפקת ערב אחד של חתונה. דווקא בנקודת הפתיחה שעשויה להשפיע על חיים שלמים בוחרים זוגות רבים "לא לדפוק חשבון", כי "מתחתנים רק פעם אחת" (וגם זו, יש לומר, הנחה אופטימית).

"אחד מתוך 3 זוגות שנישאים מתגרשים", אומר שי אבו, מנהל צוות יועצים בחברת הון משפחתי. "70% מהם טענו בסקרים שהסיבה לכך כלכלית. חתונה אינה חייבת להביא את הזוג וההורים לפשיטת-רגל, ולא זו הדרך להתחיל חיים משותפים".

"לא חייבים וגם לא חכם לקחת משכנתא או הלוואה בשביל חתונה", מזכיר היועץ הכלכלי צביקה ברגמן את מה שאמור להיות מובן מאליו. "החיים האמיתיים מתחילים אחרי החתונה עם המירוץ לדירה. ככל שתגיעו לקו הגמר אחרי החתונה עם מינימום חובות ומקסימום מזומנים, תוכלו להתחיל את החיים טוב יותר. חתונה שהסתיימה עם חוב של 100 אלף שקל תאלץ אתכם לקחת הלוואות ולהחזיר את החוב במשך כמה שנים. חתונה שתסתיים עם עודף של 100 אלף שקל תחסוך ריביות מיותרות ותעניק לכם התחלה נכונה לחיים".

ברגמן מציע נוסחה לאומדן ההכנסות מהאירוע: "סכום הכסף שתקבלו לחתונה יעמוד על מספר האורחים כפול מחיר מנה ממוצעת כפול 0.6. מעבר לזה הכול על חשבונכם - כולל מוזיקה, בגדים, צלם, איפור, זיקוקים ושאר הפקות. אם אינכם יכולים לעמוד בהוצאות הללו בקלות, תתחילו לחתוך".

זוג הגיוני ידאג לא לחרוג מהסכום שייכנס מכיסם של המוזמנים; זוג נבון יצמצם הוצאות ככל שניתן, כדי למנף את המתנות לנקודת פתיחה מוצלחת לחיים.

להציב גבולות

התעשייה יודעת לחגוג היטב על החולשה האנושית של המאוהבים בדרכם לחופה, ומנצלת אותה לסחיטת סכומי כסף לא הגיוניים עבור כל דבר כמעט - מחירי מנות מופרכים, הוצאות על עיצוב מוגזם ועד פירוטכניקות ואטרקציות מיותרות לחלוטין.

"המילה 'חתונה' מעלה אוטומטית את מחיר כל המוצרים", אומר ברגמן. "תסרוקת שעולה ללקוחה 250 שקל תשלש את מחירה לכלה, וכך גם מחיר זר פרחים או נעליים. כשאתם יוצאים לבחור בגדים, תכשיטים, פרחים וכדומה - אל תרוצו להכריז שזה עבור החתן והכלה".

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ענף האירועים בישראל מגלגל כ-5.5 מיליארד שקל בשנה. עלות חתונה ממוצעת, אומרים בפורטל וואלה מזל טוב, מגיעה ל-125 אלף שקל בקיץ וכ-108 אלף שקל בחורף, עבור 350 אורחים.

הנה מספר דברים שכדאי לקחת בחשבון.

אתרים לארגון האירוע

אתרי אינטרנט ופורטלים מציעים אינפורמציה, מחירים, עצות ועוד. כך למשל מציעים בוואלה מזל טוב אשף למציאת שמלות כלה, לניהול תקציב, לניהול מוזמנים, לסידור שולחנות ועוד. עוד בולטים "מתחתנים" מבית zap group, ו-MY Wed.

אתר "מאורסים" מציע דילים למתחתנים ברכישות קבוצתיות, וארגון "משמחים" (הפונה בעיקר לציבור הדתי) מסייע בהוזלת הפקת חתונות, באמצעות קשרים עם בתי עסק בארץ. אתר weddsite הוא מיזם פרטי המציע חינם לסייע בהפקה ולנהל עבור הזוג את ההתקשרות מול בתי עסק כדי לצמצם עלויות.

תזמון החתונה

לתזמון משמעות מרחיקת לכת על המחיר. התקופה היקרה היא מאמצע יולי עד סוף ספטמבר. "חתונה בחורף תחסוך עד 30% בהוצאות", אומר שמעון כהן, מנכ"ל וואלה מזל טוב, "ויום חמישי יקר ב-25% משאר הימים". ימי א' ו-ב' נחשבים הזולים ביותר באולמות ואצל נותני השירותים.

לימור לבון, עורכת אתר zap מתחתנים, בעד ספונטניות: "יש זוגות שנאלצים לבטל ברגע האחרון. לרוב, תאריכים אלה יוצעו במחירים זולים יותר. לא פעם מדובר במועדים מבוקשים, אך נדרשת היערכות זריזה".

כהן ממליץ מלכתחילה לנסות להתאים את עצמכם לאולם המבוקש - ולא לבוא "נעולים" על תאריך ספציפי.

גודל החתונה

בניגוד למה שרבים חושבים, אומרת סיגל היימס, מנכ"לית חברת My Wed המתמחה בארגון חתונות, "חתונות קטנות יותר הן גם יקרות יותר באופן יחסי. יש מעט מאוד מקומות שעורכים חתונות של פחות מ-250 מוזמנים, ורובם דורשים מחיר גבוה יותר למנה - כ-350 שקל שקל בממוצע בקיץ".

"ההוצאות הקבועות של החתונה (כמו די.ג'יי, צלם, תשלום לרב וכדומה) תהיינה זהות הן בחתונה גדולה והן בחתונה קטנה", מסביר כהן. "לכן בחתונה עם הרבה מוזמנים קל יותר לכסות את ההוצאות הללו, כל עוד לא התפרעתם יתר על המידה". הסוד הוא כמובן באיזון.

שמלות כלה

כיום מוצעים מאות דגמים זולים יחסית יותר בקרב מעצבים בראשית דרכם, חנויות אאוטלט לשמלות כלה, דגמים מקולקציות של שנים עברו ואף שמלות כלה יד שנייה.

* קולקציית שמלות כלה מוזלות, בשם Ready to wear, של מעצבת האופנה דפנה לוינסון: 1,000-2,000 שקל, בסטודיו המעצבת בתל-אביב.

* הסטודיו של מעצבת ובלוגרית האופנה יעל אוריאלי: השכרה ב-800 שקל, קנייה עד 2,000 שקל. כפר אביב, 054-9466462.

* המעצב אלון ליבנה: אאוטלט עם קולקציה עד 1500 שקל, לצד שמלות מעונות קודמות עד 5,500 שקל.

* אאוטלט של נירית לבב: דגמי מעצבים במחירים מוזלים.

* אולינקה: ליין של המעצבת אורטל גוסב, 500-1,500 שקל.

* אתרים בחו"ל: אינספור אלטרנטיבות עם קולקציות מרהיבות במחירים זולים משמעותית מהמקובל בארץ - חלקן בהשראת מעצבים ושמלות כלה מפורסמות. דוגמאות: vivobridal.com, maryannbridal.com, maryannbridal.com הם רק כמה מאינספור אתרים.

בפיי פאל ישראל מזכירים לבדוק כי האתר מאפשר שילוח ישיר לישראל. שילוח באמצעות חברות ישראליות (TNT world shop, USHOP, מסטופ) עשוי כמובן לסייע. יש לקחת בחשבון זמן ועלות נוספים לשם תיקון השמלה.

הוצאות נלוות

הרבה זוגות סוגרים אולם כי המחיר למנה נראה להם סביר, מבלי לקחת בחשבון תוספות שקיימות במקום: תאורה והגברה יקרים מאוד, שכר נוסף למלצרים/מנהל אירוע, תוספת אבטחה וכדומה. לבון מ"מתחתנים" מעלה נקודות נוספות:

* זרים וחופה: בטרם תתפרעו עם פרחים ואגרטלים, בדקו מה המקום והקייטרינג נותנים לכם בחבילה הבסיסית. לרוב האולם מספק חופה נאה סידור פרחים מספק. זכרו שהאורחים לא יזכרו את הזרים המופלאים שתשקיעו בהם, ושהחופה אורכת כ-20 דקות מסך החתונה.

* בר: רוב הברים מציעים היום גם אלכוהול תוצרת חוץ, ולמרבית החתונות זה מספיק.

* צילום: לרוב החתונות מספיק צלם אחד בלבד בסטילס ומצלמת וידיאו אחת.

* טבעות: אבו ממליץ לא להירתע מרכישה בחנויות קטנות ומוכרות פחות, שמציעות לעתים סחורה מצוינת במחירים שונים לגמרי. "בבני-ברק, למשל, ניתן למצוא מחירים זולים במיוחד".

ההוצאות המיותרות ביותר בחתונה

סיגל היימס, מנכ"לית חברת My Wed, ממפה כמה מהטרנדים שעולים הרבה כסף.

1. המעופפים הנועזים: יונים ופרפרים המופרחים אל האוויר לאחר שבירת הכוס החגיגית ומותירים אפס רושם על הצופים, שמרוכזים בדרך כלל בחתן ובכלה. המחיר: 1,000-1500 שקל.

2. זיקוקים: 5 דקות יקרות ביותר שבאות לרוב בדיוק ברגע המרגש של שבירת הכוס. המחיר: 5,000 שקל ומעלה.

3. מרכזי שולחן גרנדיוזיים: קונסטרוקציה ענקית של פרחים שלא מאפשרת לכם לראות או לשמוע את היושבים לצדכם. כ-5,000 שקל.

4. סלב בחתונה: יש החושבים שלהביא סטנדאפיסט מפורסם יהפוך את החתונה שלהם לבלתי נשכחת. הדבר היחיד שיכול להישכח בחתונה הזו הוא הזוג עצמו. המחיר: 5,000-40 אלף שקל.

5. ריבוי אטרקציות: היום כמעט שלא מגיעים לחתונה שאין בה מגנטים, תא צילום, קריקטוריסט, הפרחת בועות סבון אכילות ומה לא. המחיר: 1,000-3,000 לאטרקציה - אם אתם ממש חייבים, הסתפקו בקוריוז אחד.

6. הזמנות משוגעות: הזמנה שהיא בעצם ספר, שמתחבא בה דיסק, עם דף מבריק עליו מודבקות אבנים נוצצות או כזו שמנגנת את שיר החופה שלכם כשהיא נפתחת - כולן מוצאות את עצמן בסוף היום בפח. אפשר למצוא הזמנות יפהפיות ב-1.5 שקל להזמנה.

7. רכב מפואר וכניסה מפוארת: כניסה על סוסים, לב נפתח, כוכב מתפוצץ או כל שטות אחרת תתחיל ב-1,000 שקלים נוספים לפחות. נסיעה בלימוזינה תעלה 3,000 שקל. לא חבל?

מחירון חתונה
 מחירון חתונה