סיפור שקרה באמת: כך השתלט ארגון פשע על קבוצת כדורגל

גזר הדין ששלח את העבריין חגי זגורי ל-15 שנות מאסר נעטף בעדויות מרתקות מעולם הכדורגל, שנחשפות כאן לראשונה: כך הזרים זגורי כספים שסייעו למכבי ב"ש לקנות משחקים ולעלות ליגה

ההצטלבויות של עולם הפשע עם הכדורגל הישראלי הפכו מזמן לעובדה קיימת. השמועות כבר מזמן אינן שמועות, אלא עדויות מוצקות. אחד הסיפורים המרתקים ביותר, שיכולים להבהיר עד כמה הרמונית התנועה של עולם הפשע-עולם הכדורגל, מגיע מהכרעת הדין של ארגון הפשע של העבריין חגי זגורי מלפני מספר שבועות, במסגרתה נשלח זגורי ל-15 שנות מאסר בכלא.

אישום מספר 14 בגזר הדין נגד ארגון הפשע מדרום הארץ של זגורי, חושף כיצד סחט הארגון את הבעלים והיו"ר של מכבי ב"ש, מוטי אבוקסיס. וגם, כיצד שימש גל יוסף, מבעלי הכח עמידר ר"ג, כמגשר ומפשר בין אבוקסיס לבין ארגון הפשע.

רגע לפני שצוללים אל נבכי הפשע המאורגן בבאר שבע ומשוטטים בפרוטוקולים של בית המשפט המחוזי, בהם מתואר כיצד הזרים ארגון פשע כספים אשר נועדו לקניית משחקים שסייעו לקבוצת כדורגל להעפיל לליגה הלאומית, חשוב לציין כי הפרקליטות סגרה את החלק של הטיית המשחקים בתיק מסיבות אסטרטגיות של הגנה על עדים (אך בנימוק פורמלי של חוסר ראיות). במקביל, ההתאחדות לכדורגל, שמידע על התנהלות מכבי ב"ש ואבוקסיס הובא לידיעתה באמצעות המשטרה וכלי התקשורת, לא נקפה אצבע, ואבוקסיס ממשיך לכהן בתפקידו עד היום, כאשר קבוצתו יורדת מהלאומית לליגה השלישית.

מן ההגינות יש לציין כי גל יוסף לא היה חשוד אמנם בביצוע עבירה כלשהי בתיק זה, אך הממשק שלו לבכירים בארגוני פשיעה שוב פוגע בתדמית החיובית שהוא מבקש לאמץ לעצמו. לחובת ההתאחדות ייאמר, כי המשא ומתן שיוסף ניהל עם ארגון הפשע הדרומי לא עלה לדיון בעת השימוע שנערך לו לאחרונה בפני הוועדה לבדיקת זכויות הניהול במועדוני כדורגל.


מכבי ב"ש מודל 2012. אבוקסיס עדיין הבעלים

מודיע וגנגסטר

ב-23 בנובמבר 2009 נרצח בירי מטווח קרוב אחד מכוכבי העבר של הפועל ב"ש, אלי אוזן, שמאז הפרישה בשנות השמונים עבר לככב בעולם התחתון והתמחה בהפעלת בתי קזינו.

החשוד המרכזי בהזמנת הרצח היה זגורי, שרק שנתיים קודם הורשע יחד עם יד ימינו, יניב בובליל, בהפעלת הסניף הדרומי של רשת ארצית להימורים בכדורגל - פרשת "חוקי המשחק" משנת 2006, בה היו מעורבים לפי המשטרה גם ריקו שירזי, עמיר מולנר וכמה מאנשיהם בנתניה ורמת גן. רוב החשודים לא הועמדו לדין, למעט זגורי ובובליל, שנשפטו לשנתיים מאסר עקב עדויות של כדורגלנים מהפועל ב"ש, אז בליגה הלאומית, שטענו כי אנשי ארגון הפשע איימו עליהם וכפו עליהם לא להתאמץ במשחקים מסוימים.

בובליל, טיפוס של עבריין אלים במיוחד עם רקע נורמטיבי לכאורה, החליט כבר אז שהוא לכלא לא חוזר. מאחורי גבם של חבריו הוא יצר קשר עם מפקד ימ"ר נגב דאז, נצ"מ יוסי כהן, והציע לו את שירותי המידע שלו. מפקד הימ"ר טיפח את "המקור הבכיר". הוא הצמיד אליו רכז מודיעין אותנטי בשם אלברט, וכך החל לזרום מתוך הכלא מידע איכותי על הנעשה בחוץ. בובליל זכה לקבל חופשות, תנאים משופרים ושחרור מוקדם על "התנהגות טובה", וחזר לעסקי ההלוואות, הגבייה ומועדוני ההימורים.

כאשר זגורי השתחרר מהכלא הם ניסו שוב לחדור לקבוצת כדורגל, הפעם אל מכבי ב"ש מליגה א'. בעלי הקבוצה, מוטי אבוקסיס, דמות ססגונית ולקוח ותיק של "בנק" זגורי, ביקש מהצמד זגורי ובובליל תמיכה בהיקפים של מאות אלפי שקלים לטובת השקעה בעלייה של הקבוצה לליגה הלאומית, יעד שאם יתממש יזרים לקבוצה הקטנה תקציבי "ענק" בהיקפים של מיליוני שקלים. זגורי ובובליל ראו במהלך השקעה שתקנה להם בעלות יוקרתית על קבוצה בליגה מקצוענית, אבוקסיס ראה בהם כלי למימוש חזון נטילת ההגמוניה העירונית על חשבון הפועל המיתולוגית, וכולם קידשו את האמצעים למען המטרה.

וכך, במקביל לעסקי ההלוואות, ההימורים והכדורגל, המשיך בובליל לדווח לאלברט על הנעשה בעולם התחתון, ואילמלא הרצח של אוזן, שחולל חקירה מואצת של ימ"ר נגב בסיועו המכריע של המודיע בובליל, שהפך בהמשך גם לעד מדינה נגד זגורי ואנשיו - לא מן הנמנע שארגון הפשע היה שולט על קבוצה בליגה הלאומית עד עצם היום הזה.

בובליל מדבר

ב-17 בינואר 2011 התייצב בובליל על דוכן העדים באולם של השופטים, ברוך אזולאי, נתן זלוצ'ובר ויעל רז-לוי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, ובמשך שלושה ימים העמיד למבחן את גרסתו על התנהלות ארגון הפשע של חגי זגורי.

"מוטי אבוקסיס זה מישהו שאני מכיר הרבה שנים", התחיל בובליל לספר בפרק על מכבי ב"ש, שחלקים נבחרים ממנו מפורסמים כאן. "הוא גם היה יושב ראש עמותת השוק העירוני, וחברת הניקיון שבבעלותי עשתה איתו הסכם לניקיון השוק. במקביל אני וחגי זגורי הלווינו לו כספים, תרמנו וגייסנו תרומות, הכל במטרה שנהיה שותפים במכבי ב"ש".

התובע: באיזה סכומים מדובר?

"לחגי הוא היה חייב סכומים ברמות של 500 אלף שקל, קרן וריבית חודשית של ארבעה אחוז. היתה בינינו טיוטת הסכם כתובה, והוא הצהיר קבל עם ועדה שאני שותף שלו במכבי ב"ש. המטרה היתה לעלות לליגה הלאומית, כי בעונת 2009 ביטלו את הליגה הארצית ונוצר חלון הזדמנויות לעלות שתי ליגות בבת אחת. בתחילת העונה הקבוצה היתה בתחתית והתייאשתי, אמרתי לו, 'מוטי חביבי, אני לא כספומט', אבל בסוף הקבוצה עלתה ליגה.

"למשחק ההכתרה בירושלים נסעתי עם חגי, ניצחנו את הפועל ירושלים אבל מאוד מאוד נעלבנו שמוטי לא התייחס אלינו, בסוף המשחק חגגו על הדשא ושום איזכור, שום חיבוק... בדרך הביתה אמרתי לחגי, 'חביבי, הבחור הולך להתנער מכל ההבטחות שלו... כל הכסף ששמנו שם, הכל לחינם. צריך לדבר איתו לראות מה הכוונות שלו. ואכן, מה שחששתי קרה. נפגשתי איתו בקפולסקי מתחת לבית שלי, ובשיחה נוקבת הוא אמר לי, 'עזבת באמצע העונה, לא מגיע לך גרוש, אתה לא שותף, אין לך שום כלום בקבוצה.

"השיחה עלתה לטונים גבוהים, חשבתי שהוא מקליט אותי... שברתי לו את הטלפון וזרקתי לכיור עם מים. מאוד כעסתי, אחרי שהשקענו בו, גייסנו אנשים שיתרמו, גייסנו לו שחקנים, בנינו לו את הקבוצה שהיתה אורווה, והוא אומר 'התייאשתם באמצע הדרך ואני לא חייב לכם דבר?'... לכלכתי עליו, אמרתי הוא רמאי, שקרן, נוכל... הוא ניסה לגייס כספים ואני הטלתי וטו על כל מי שניסה להתעסק איתו...

"הוא לא עמד בהחזרי הלוואות עם חגי... לא ענה לטלפונים, התחמק משנינו... הצלחנו לקבוע איתו פגישה בבית של חגי. הבאתי מכשיר הקלטה בהסכמתו של חגי. יצרנו אסטרטגיה: ידענו שעל מנת לעלות ליגה, עם כל התאוצה של הנקודות בסוף העונה, הוא קנה את המשחקים בכסף. אז אמרנו נביא אותו אלינו, נקליט אותו מתוודה וזה יהווה קלף מיקוח שלנו לקבל את הכספים חזרה... יא חביבי, ביום שלא יחזיר את הכסף - הקלטת הולכת להתאחדות לכדורגל...

"דיברנו גם על קניית המשחקים, כמו ששמעתם אותו אומר בהקלטה, 'אני קניתי את קטמון' (הכוונה לקניית המשחק מול הפועל קטמון - א"ז). אני אומר לו ב-20 אלף והוא אומר לי, 'לא, ב-32 אלף'. בשיחה הוא התוודה על עוד קניות משחקים, ירושלים, יבנה, ערד, כפר יונה, חמישה במספר.

"בסופו של דבר לא הסתדרנו, וחגי פתח איתו ערוץ נפרד לגבי הכסף שלו. חגי אמר לי, 'תפוח אחד על הבית שלו והוא ירוץ לשלם'. בסופו של יום נזרק רימון על הבית שלו. אחרי הרימון חגי אמר לי, 'וואללה, המניאק גם קיבל תפוח וגם לא משלם'. לאחר מכן הייתה עוד שיחת איום עליו".

אבוקסיס מזגזג

החקירה הנגדית של עו"ד אביגדור פלדמן, בא-כוחו של זגורי, הצליחה לערער את עדותו של בובליל בכל הקשור לרצח אוזן, עד כדי כך שהתביעה הסכימה לחזור בה מהאישום ברצח, והסתפקה ב-15 שנות מאסר לזגורי על שלל עבירות חמורות בנסיבות ניהול ארגון פשיעה. אחת ההרשעות התבססה על עדותו המתחמקת של אבוקסיס הנסחט.

"35 שנה אני מנכ"ל השוק העירוני, ו-14 שנה בעלים של מכבי ב"ש", סיפר אבוקסיס על דוכן העדים, וציין כי בחודש מארס 2009, זמן קצר אחרי שנחשפה הפרשה, הדיח אותו ראש העירייה מתפקידו כמנכ"ל העמותה העירונית, מהלך שכאמור בהתאחדות לכדורגל לא השכילו לעשות והסתפקו בעצימת עיניים.

באי חשק מופגן סיפר אבוקסיס על ענייניה הכספיים של קבוצת הכדורגל שלו. "חלק מהתקציב היה במימון אישי וחלק בהלוואות, בנקים ואנשים. כן, גם מחגי זגורי לקחתי, 200 או 250 אלף שקל, לא זוכר. לקחתי גם מאחיו ניבי זגורי, שאני איתו בהתבלגנות בבית משפט. מיניב בובליל איזה 50 אלף ועוד איזה 100 אלף שקל שחשבתי שהוא נתן".

התובע: בובליל, שעזר לך בכסף וגיוס תרומות, הפיץ בעיר שיפסיקו לתת לך תרומות.

"מה זה כעסתי, הוא היה מאיים על ספונסרים שלי. בוא תחזיק אתה 270 ילדים, נראה איך תממן אותם, 270 ילדים שמתוכם 140 ילדים לא משלמים אגורה".

מה קרה ב-23 בספטמבר 2009 בשלוש בלילה?

"נזרק רימון לחצר הבית שלי".

ומה עשית?

"מה עשיתי... בדיקות, מי זרק את הרימון, לא זוכר עם מי, אני מדבר עם מאה אנשים ביום".

אבוקסיס מתחמק מתשובה, השופט אזולאי מעיר לו.

השופט זלוצ'בר: נו באמת, זה לא אכילת גלידה, לא כל יום נזרק רימון לביתו של אדם.

"זה כבר הפעם השנייה שנזרק רימון כבוד השופט... פיניתי באותה תקופה עשרות סוחרים מהשוק... לא יודע על מה דיברתי. כשעצרתם אותי על לא עוול בכפי אמרתי אם הייתי יודע שזה הוא, חגי, הייתי זורק לו ארבע רימונים בתוך הבית".

השופט ממשיך: מה קרה בימים שאחרי זריקת הרימון?

"הגיעו אליי הרבה אנשים... אמרתי למאמן הקבוצה, חיים בן שאנן, ש'זה רק מהכיוון של... ותגיד לו שהוא לא יראה שקל, שהוא יכול לזרוק עוד ארבע רימונים'".

התובע: יש עוד איזה בן אדם שמנסה להגיע להסדר לגבי החוב לחגי?

"יש את גל יוסף, ששמע בתקשורת וניסה לבוא לסדר את העניינים, זה הכל. הוא הגיע עם חגי להסדר של ארבעה-חמישה תשלומים. סיכמנו שם איזה סכומים של 100 אלף או 74 אלף כל תשלום, לא זוכר בדיוק. לגמור את החוב כמה שיותר מהר. נתנו כבר שני תשלומים, ואז בובליל אמר שקניתי משחקים, ונעצרתי".

בשלב זה דורשים השופטים והסניגורים הסבר מהתביעה בשאלה, האם מתנהל תיק על הטיית משחקים נגד בובליל ואבוקסיס, והתובע מבהיר להם כי העדות על הטיית משחקים לא תשמש נגד בובליל מאחר והוא עד מדינה, ולכן התיק נגד אבוקסיס בעניין המשחקים נסגר מחוסר ראיות. אבוקסיס קפץ על המציאה ואמר, "אפשר לקבל מסמך ביד?", מה שגרר גל של צחוקים רועמים בכל חלקי האולם.

התובע: אז גל יוסף הגיע להסדר תשלומים, מי דיבר עם חגי זגורי?

"אני חושב שגל דיבר איתו בטלפון, אני יודע..? גם אני, הייתי בן בית של זגורי. אנחנו חברים, הייתי יושב אצל אשתו בבית, אוכל ושותה".

אז בשביל מה צריך את גל יוסף, שיבוא וישמע בתקשורת?

"כי נכנס איזה שטן בינינו שיצר מתיחות... גל היה בבאר שבע למטרת עסקים, זה היה אחוות יושבי ראשים, נתתי צ'קים לגל והוא העביר לחגי זגורי".

גל יוסף / צלם: יוסי זליגר
 גל יוסף / צלם: יוסי זליגר

גל יוסף. המתווך

צרה ושמה כדורגל ישראלי

לבקשת הסניגור פלדמן, הסביר אבוקסיס מה המשמעות של בעל קבוצה במציאות בה הוא התנהל: "כל האחריות עלי, מקצועית, כספית וניהולית. יש עמותה, מנכ"ל, חבר מנהלים, גזבר, יועץ משפטי, יש הקצבה עירונית, והממשלתית תלויה באיזה ליגה אתה, התקציב גודל בזכות הטוטו-ווינר. העלויות של קבוצה בליגה לאומית הן בסדר גודל של ארבעה מיליון שקל, שני מיליון מהטוטו, עוד 637 אלף שקל מהעירייה, ספונסרים, הלוואות והתחייבויות אישיות".

החובות הם פרטיים שלך או של הקבוצה?

"לקחתי לצורכי הקבוצה, אבל האחריות אישית שלי".

סתם שאלה, למה לך הצרה הזאת?

"תאמין לי שרוצה להתפטר מזה ולא מצליח. מה שמחזיק אותי זה שלקחתי קבוצה מליגה ג' והיו לי שמונה שנים פוריות, גייסתי הרבה תרומות, אבל בשנים האחרונות זה לא קרה כמו שרציתי".

בהתחלת הקשר שלך עם יניב בובליל היה גם קשר עם חגי?

"לא, בובליל רצה לעשות שינוי תדמית, כולם יודעים שהחשיפה בכדורגל גדולה, אבל כשהקבוצה לא תפקדה הוא נעלם וראיתי אותו שוב רק כשהיינו עם רגל וחצי בלאומית. מר פלדמן, אני מצטער, אבל זה היום האחרון להעברה של השחקנים, אני צריך להיות עד חמש בבקרה התקציבית".

אוקיי, אז רק תסכים איתי שאותו לחץ שאתה מתאר מול חגי זגורי, היה גם מול יניב זגורי, מול אקרמן, מול בובליל, מול פקיד הבנק...

"בטח, למה יניב זגורי לא הוציא לי פעם את השערים מתוך המגרש? הוא לא עיקל לי את השערים? כל בן אדם רוצה לקבל מה שמגיע לו".

תגובות (ועוד כמה שאלות ללא מענה)

תגובת דובר משרד המשפטים, בשם פרקליטות מחוז דרום-פלילי: "מוטי אבוקסיס נחקר תחת אזהרה בעניין מכירת משחקים בשנת 2010 והתיק נסגר מחוסר ראיות ביולי 2010. הנימוק העיקרי לסגירת התיק הוא הצורך בראיה שתשמש תוספת ראייתית להודאה, אשר בנסיבות העניין צריכה להיות משמעותית ולא היתה בנמצא.

"נבדקו ראיות בנוגע לקבוצות אלו ובכלל זה, היה בחומר החקירה דוח של משרד חקירות מטעם ההתאחדות, שאף שלח משקיפים לאחד מן המשחקים (נגד הפועל קטמון). כעולה מדוח המשקיף, לא היו מסקנות חד משמעיות.

"עו"ד משה אביבי מטעם ההתאחדות עודכן על סגירת התיק מיד עם סגירתו בפרקליטות. בקשה מההתאחדות להעברת החומר לאחר הסגירה לא התקבלה בפרקליטות".

תגובת ההתאחדות לכדורגל: "סמוך לאחר הפרסומים בכלי התקשורת בעניינו של מוטי אבוקסיס, יזמה ההתאחדות, במהלך חודש פברואר 2010, פנייה למשטרת ישראל לקבלת מידע. הפנייה נעשתה באמצעות משרד חקירות הפועל מטעם ההתאחדות ואף התקיימה פגישה עם חוקרי המשטרה. עם סיום החקירה הגיעה הפרקליטות לכלל מסקנה שאין בסיס לחשדות נגד מוטי אבוקסיס והוחלט לסגור את התיק. חרף האמור, הוזמן אבוקסיס לפגישה עם ממלאי תפקידים בהתאחדות (7.6.2010) במהלכה הובהר על ידו, כי המשטרה והפרקליטות קיבלו את עמדתו לפיה הדברים שנאמרו על ידו ואשר הוקלטו, נאמרו בשל היותו מאוים ע"י גורמים מהם קיבל הלוואה וכי אין כל ממש בטענה לפיה היה מעורב בניסיון להטיית תוצאות משחקים; מטעם זה לא הוגש נגדו כתב אישום".

גל יוסף סירב להגיב. לא התקבלה תגובתו של מוטי אבוקסיס.

בתגובת הפרקליטות, לפיה התיק נסגר מחוסר ראיות, לא התייחסו לדברי התובע במהלך המשפט. התובע הבהיר כי אין כוונה להעמיד לדין את עד המדינה בנושא מכירת המשחקים, בשל החסינות המוענקת לו עקב מעמדו כעד מדינה, ולפיכך נסגר התיק גם נגד אבוקסיס מחוסר ראיות.

כמו כן, מדובר בסגירה מחוסר ראיות, ולא מחוסר אשמה, כך שלא מדויקת תגובת ההתאחדות לפיה בפרקליטות נטען, כי "אין בסיס לחשדות נגד אבוקסיס".

ולגבי ההתאחדות לכדורגל, הטענה לפיה הם קיבלו את כל הסבריו של אבוקסיס לפיהם הוא פעל כפי שפעל משום שהיה מאוים, מנותקת לחלוטין מהרושם שעולה מקריאת עדותו בבית המשפט. בבית המשפט נשקלה האפשרות להכריז עליו עד עוין, והשופטים נזפו בו ללא הרף על כך שהוא מנסה לברוח מסיפור האמת.

וגם, עצם הדברים שהוא כן אמר, על ניהול מערך הלוואות לצורך מימון מכבי ב"ש - כספים שלווה מארגון פשע מוצהר של משפחת זגורי - חגי זגורי, יניב זגורי, יניב בובליל - מדברים בעד עצמם. האם אלו נורמות שמקובלות בהתאחדות לכדורגל - לאפשר ליושבי ראש ללוות כספים מארגוני פשיעה שמעורבים בהימורים בספורט?

רשימות נוספות של אמיר זוהר בבלוג פוסטה