חברת החשמל: להעלות את תעריף החשמל כדי לקנות טורבינות גז

חברת החשמל רוצה שהציבור יממן רכש טורבינות גז ניידות ב-100 מיליון שקל בהליך מזורז, אך לא בטוח שהטורבינות יגיעו בזמן

חברת החשמל מנצלת את הפאניקה מפני הפסקות חשמל בקיץ על מנת לקדם מכרז לרכישת טורבינות בכ-100 מיליון שקל בהליך מזורז.

העלאה נוספת בתעריף החשמל צפויה כתוצאה מהחלטת חברת החשמל לייבא לישראל טורבינות גז ניידות לצורך התמודדות עם המחסור שצפוי בקיץ ביכולת ייצור החשמל. מדובר בעלייה חד-פעמית של 0.5%, שטרם אושרה על-ידי האוצר ורשות החשמל, אך תצטרף לעלייה מצטברת של 25% בתעריפים בתוך פחות משנה.

ב-3 במאי פרסמה חברת החשמל מכרז לרכישת 5 טורבינות גז ניידות משומשות בהספק כ-25 מגה-ואט כל אחת. למשתתפים הוקצבו 14 יום בלבד להגיש הצעות לאספקת הטורבינות שאמורות לעמוד בשורה של דרישות. מהבדיקה עולה כי גם בהליך המזורז יש סיכוי נמוך שהטורבינות יספיקו להגיע ולהתחבר לרשת החשמל כבר בקיץ. מלבד משך ההובלה הארוך חיבור הטורבינות לרשת מחייב התאמות וחיבורים שיימשכו זמן רב.

התקציב לרכישת הטורבינות טרם אושר על-ידי האוצר, אך חברת החשמל מבקשת כי הרכישה תמומן במלואה על-ידי הצרכנים, באמצעות העלאה חד-פעמית של התעריף ב-0.5%, כך עולה ממצגת שהציג אתמול בממשלה שר האנרגיה ד"ר עוזי לנדאו.

השר דן מרידור שאל בישיבה את יו"ר החברה, האלוף במיל' יפתח רון-טל, מדוע הציבור צריך לממן רכישת טורבינות לצורך מחסור נקודתי שאותו ניתן לפתור גם באמצעות השכרת טורבינות בעלות נמוכה בהרבה. רון-טל השיב כי החברה מבקשת לשמור לעצמה את הטורבינות גם לעתיד, לצורך "כיבוי שריפות", כלומר למקרה שייווצר צורך דחוף באספקת חשמל.

תשובתו של רון-טל מעלה סימן שאלה. אם הרכש נועד לשנים רבות אין הצדקה לערוך מכרז מזורז שלוחות הזמנים שלו פוגעים ביכולתם של הספקים הפוטנציאליים להתכונן כראוי למכרז. בחברה מסבירים בתגובה כי פרסמו לפני כמה חודשים הליך קדם מכרזי של RFI והתברר כי עלות רכישת טורבינות משומשות אינה גבוהה מעלות השכרתן של טורבינות חדשות. לכן החליטו להעדיף רכישה על פני השכרה, כשלדבריהם: "אפשר להרוויח שתי ציפורים במכה אחת ולקבל טורבינות שיוכלו לסייע לנו גם במשברים עתידיים".

להערכת אותם גורמים ההליך המכרזי יסתיים כבר בסוף החודש והבאת הטורבינות לישראל תיארך חודש נוסף, כך שניתן יהיה להספיק לחבר את הטורבינות לרשת החשמל בזמן לקראת שיאי הביקוש הצפויים באוגוסט. לנדאו עקץ אתמול את החברה בישיבת הממשלה שעסקה באישור צעדי החירום לטיפול במחסור הצפוי בחשמל בקיץ. לנדאו דיבר על תוכנית החברה להשמיש את תחנת הכוח רידינג להפעלה במזוט ואמר כי החברה טרם ביקשה את האישורים הנדרשים. לדבריו, התנהלות החברה משולה לזו של אדם שמבקש לזכות בפיס אבל לא רוכש כרטיס הגרלה.

אופיר בשן וחזי צאיג מצטרפים לדירקטוריון חברת החשמל

שני חברים חדשים יצטרפו בקרוב לדירקטוריון חברת החשמל. מדובר באופיר בשן ובחזי צאיג. השניים יחליפו שני דירקטורים שהתפטרו לאחרונה: אברהם נתן, שהתפטר על רקע ביקורת קשה על התנהלות החברה והממשלה, ושמעון אקהויז, שהתפטר לאחר שנקבע כי היה בניגוד עניינים בנושא אישור הסכם הגז בין חברת החשמל לתמר, כיוון שלא דיווח על כך כנדרש.

צאיג (52), רואה חשבון, שימש בעבר מנהל מרכז ההשקעות ומנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות מועמדים להתמנות לדירקטורים בחברת החשמל. בשן, המשמש גם דירקטור בתע"ש, הוא קרוב משפחה של בת זוגו של דוד שרן, ראש מטה שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ.