הסדר טיעון: 4 חודשי עבודות שירות לאהרון כהן בגין הלבנת הון

עוד נקבע כי המדינה תחלט 22 מיליון שקל מחשבונותיו של כהן שנתפסו עם הגשת כתב האישום נגדו ■ מדובר באחד מתיקי הלבנת ההון הגדולים בשנים האחרונות

הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון באחד מתיקי הלבנת ההון הגדולים בשנים האחרונות. פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) חתמה באחרונה על הסדר טיעון עם אהרון כהן, יהודי צרפתי בעל אזרחות ישראלית, שהואשם בהלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, באמצעות העברת כספים לישראל.

על-פי ההסדר אליו הגיעה הפרקליטות עם סנגורו של כהן, עו"ד איתן לירז, יורשע כהן בשתי עבירות על חוק איסור הלבנת הון וירצה עבודות שירות של 4 חודשים.

עוד נקבע בהסדר הטיעון כי המדינה תחלט 22 מיליון שקל, מתוך סכום של כ-60 מיליון שקל, מחשבונותיו של כהן שנתפסו עם הגשת כתב האישום נגדו.

השופט אמנון כהן מבית המשפט המחוזי בירושלים אישר את סכום החילוט והורה לממונה על עבודות השירות להגיש מטעמו חוות-דעת לצורך ריצוי עבודות השירות. ב-7 ביוני יבחן בית המשפט המחוזי בירושלים את חוות-דעת הממונה, והוא צפוי לאשר את ההסדר.

ראשיתו של התיק לפני כשנה וחצי, כאשר בתום חקירה סמויה של היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות, בשיתוף רשויות החקירה בצרפת, הוקפאו מספר חשבונות של תושבים זרים בבנקים בישראל שבהם הופקדו סכומי-עתק, אשר לפי החשד מקורם בעבירות מס, בהונאות ובקבלת דבר במירמה במסגרת ארגון פשע.

הפרשה, בה היו מעורבים בתחילה אזרחים ישראלים וצרפתיים נוספים, נחשפה עם תפיסת החשבונות, כאשר בין היתר נבדק חשד לקיומה של רשת הונאה ופשיעה בינלאומית שעסקה בהונאת ענק, ולמעורבותם בעבירות מס שונות שבמסגרתן הוזרמו סכומי-עתק, הנאמדים במאות מיליוני שקלים, בעסקאות סיבוביות מתוחכמות לחשבונות בנק פרטיים שונים ברחבי העולם. לבסוף הוגש בישראל כתב אישום רק נגד כהן.

לבקשות להמשך אחזקת הכספים הצטרפה מאוחר יותר כצד גם ממשלת צרפת, שיוצגה בתיק על-ידי עו"ד גיל אוריון ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות'. הממשלה הצרפתית ביקשה מבית המשפט לעכב את שחרור הכספים התפוסים עד למיצוי הדין הפלילי בצרפת כנגד הנתבעים, בטענה כי הרכוש התפוס מקורו בעבירות שבוצעו בצרפת, ואשר "הושג בדרכי מירמה והונאה תוך גזילת הכספים לממשלת צרפת".

אולם כאמור, בית המשפט סירב להיעתר לבקשה של הצרפתים, ובעקבות כך הגישה ממשלת צרפת בקשה לעיקול הכספים במסגרת הליך אזרחי במעמד צד אחד. אלא שגם בקשה זו נדחתה על-ידי השופט דוד מינץ, בנימוק שלא ניתן לתת צו עיקול זמני בקשר להליכים המתקיימים מחוץ לגבולות המדינה.

לדברי עו"ד איתן לירז, הסדר הטיעון מהווה הישג גדול עבור כהן, שכן כל עתירותיה של ממשלת צרפת לתפיסת הכספים או חילוטם לטובת ממשלת צרפת, נדחו.

"החילוט חל בסופו של דבר רק לבקשת מדינת ישראל ונוגע לעבירות הלבנת הון שבוצעו בכספים בשלב מאוחר יותר, לאחר העברתם לישראל. אולם כאמור, לא נפסק כל חילוט לטובת הצרפתים, וכל עתירותיהם בעניין זה נדחו", מסר לירז.

תביעה לקבלת שכר-טרחה

בתוך כך, הגישו באחרונה עורכי הדין נתי שמחוני ויחזקאל ביניש (בעלה של דורית ביניש, נשיאת בית משפט העליון הקודמת, שפרשה לפני כחודש) תביעה לקבלת שכר-טרחה בסך כ-3.9 מיליון שקל נגד כהן לבית המשפט המחוזי מרכז.

לדברי שמחוני וביניש, הם ייצגו את כהן משך זמן רב בנוגע להליכים המשפטיים בעניינו, והוא פנה אליהם כדי שייצגו אותו בהליכי שחרור כספים בסך כ-95 מיליון שקל. לדבריהם, בהסכם שכר-הטרחה שערכו ב-2010 נקבע כי שכר-הטרחה שיקבלו יהיה 10% משווי הכספים שיוחזרו.

לדברי ביניש ושמחוני בתביעתם, הם ייצגו את כהן במשך כשנה וחצי, שבמהלכן הביאו לשחרור 26 מיליון שקל מכספיו שעוקלו על-ידי המדינה.

לטענת שמחוני וביניש, בחודש ינואר התקבל אצלם "בהפתעה גמורה" מכתב שכלל הודעה של עו"ד איתן לירז, לפיה מונה משרדו לטפל בנושאים שבטיפולם. לטענתם, כהן "העביר את הייצוג לעו"ד לירז בחוסר תום-לב", והוא נותר חייב להם, כאמור, שכר-טרחה בסך כ-3.9 מיליון שקל, בגין סכומי כסף נוספים מחשבונותיו של כהן ששחררה המדינה.