ההישג של חרם הקוטג': מוצרי החלב הוזלו עד 36%

בדיקת "גלובס" באמצעות אתר "הסופר" מגלה כי השנה נשלם בשבועות עד 36% פחות לעומת השנה שעברה על מוצרי החלב - מהקוטג' ועד המילקי ■ איציק אלרוב, מיוזמי חרם הקוטג': "סל המזון בישראל עדיין יקר ב-30% מהמחיר הריאלי"

מחאת הקוטג', שפרצה בדיוק לפני שנה בשבועות, הצליחה: סל הגבינות של שבועות השנה זול בעשרות אחוזים ביחס למחירי הסל בשבועות 2011. הסיבה לכך היא בעיקר הוזלה של המוצרים, לצד מבצעים מעמיקים של המחלבות והרשתות לחג.

מדובר בירידת מחירים גורפת ומשמעותית - החל בכוכב המחאה החברתית מקיץ 2011, הקוטג', ועד למעדני חלב וגבינות עזים.

למי תודה למי ברכה? לצרכן קודם כל, שהשמיע את קולו וגרם ליושבים על כיסא המנהלים לנוע בחוסר נוחות על כיסאם ובשלב הבא להוזיל מחירים.

הבדיקה בוצעה באמצעות אתר השוואת המחירים "הסופר" (hasuper.co.il), ומצביעה על התהליך שעברו המחלבות - שבתחילה לא הפנימו את עוצמת המחאה, ורק באוקטובר 2011, 4 חודשים לאחר פרוץ המחאה, הוזילו את המחירים.

"ניתן לראות ירידה במחיר הנקוב של מוצרי החלב, ועלייה במבצעי מחיר וכמות על מוצרי חלב רבים", מסביר נדב הררי מהנהלת אתר "הסופר".

המחירים נבדקו ברשת רמי לוי לאורך התקופה, אך גם באתרי המכירה של שופרסל ומגה המגמה דומה. חשוב להדגיש כי ככלל, המחירים ברמי לוי נמוכים יותר מאשר אצל המתחרות, והמבצעים שהוא מציע אינם תלויים בכמות.

לא על הקוטג' לבדו

מוצרי החלב הם 17% מכלל המוצרים בסל המזון של הישראלים, עם מחזור של למעלה מ-7 מיליארד שקל בשנה. שיעור ההוזלה מגיע לעשרות אחוזים, לדוגמה: קוטג' תנובה 5% או 9%, שביוני 2011 עמד על 6.50 שקלים ובאוגוסט על 5.50 שקלים, עולה כיום אצל רמי לוי 4.70 שקלים (פער של 28%), ובמבצע החג הוזל ל-3.90 שקלים.

באתרי המכירה של מגה ושופרסל המחיר ירד מכ-7.20 שקלים ל-5.60 שקלים היום. קוטג' שטראוס נמכר ברמי לוי ב-4.40 שקלים לאורך השנה, הודות למחיר הבסיס מהספק. תג המחיר שירד מ-4 שקלים היום הוא מענה לתחרות שבאה מכיוון אחר - עדן טבע מרקט שהוזילה את מחירם של עשרות מוצרי חלב וגבינות (ראו בהמשך).

גבינה לבנה סקי של שטראוס הוזלה אצל רמי לוי בשני שקלים, מ-6.35 ל-4.30 שקלים. באתרי מגה ושופרסל הירידה פחות חדה: 1.40 שקלים, מ-7.80 ל-6.40 שקלים. יוגורט יופלה ירד מ-5 שקלים ל-4.30 שקלים אצל רמי לוי, וגבינת ריקוטה עזים למריחה של גד ירדה מ-17 שקל ל-12.60 שקל.

- זו הוזלה אמיתית או מבצעים?

רמי לוי: "בכל שנה סביב שבועות מחירי מוצרי החלב נמצאים במבצע, אלא שהשנה המבצעים עמוקים במיוחד בגלל התחרות העזה בין הרשתות ובעיקר בגלל המחאה החברתית. כמעט כל מוצרי החלב, ובראשם קוטג' וגבינה לבנה, הוזלו השנה".

- המחאה עדיין נותנת אותותיה?

"ודאי, בענף המזון המחאה ניכרת ועוד איך, לא רק בהוזלת הסל כולו אלא בעיקר כי היצרנים לא מעלים מחירים מתי שבא להם. הם מפחדים מתגובת נגד של הצרכנים. לפני המחאה היה קרטל שתיקה. היום יש חשש ממחאת צרכנים".

למי הקרדיט?

מי אחראי על ההוזלה - היצרניות או רשתות השיווק? אמנם אף יצרנית לא יצאה בריש-גליי כטווס כי היא האחראית לבשורה, וכולן אף העדיפו של להגיב לכתבה, אולם מאחורי הקלעים הן שבות ומדגישות כי ההוזלה היא תוצר של מהלכים שלהן.

לאור זאת עולה השאלה מדוע כאשר אנו מבשרים על התייקרויות, מפנות אותן יצרניות עצמן אצבע מאשימה אל רשתות המזון.

ברשתות מתייחסים להאשמות בביטול, אך לא מעבירים תגובה.

התשובה משולבת: המחירים ירדו בגלל קיצוץ ברווחיות הגולמית, הן של הרשתות והן של היצרניות.

"הספקים הורידו מחירים במידה מסוימת, והרשתות שחקו את הרווח הגולמי בשיעורים גבוהים יותר", אומר גורם בענף. "עדיין שיעורי הרווח הגולמי של הרשתות נמוך בהרבה לעומת זה של היצרניות, ומחיר הספקים הוא הבסיס לפיו נוכל להעניק הנחות לצרכן. הרווח הגולמי של הרשתות נשחק בשנה האחרונה, והוא נמוך ביחס לשיעורי הרווח הגולמי של היצרניות - כך לפי הדוחות הכספיים. זה המענה לשאלה מי סופגות את ההוזלות".

אלרוב: אפשר יותר

איציק אלרוב, מיוזמי מחאת הקוטג', שבע-רצון אולם חדור מוטיבציה למהפכה ממשית: "המהפכה לא קמה כדי להוזיל חצי שקל במחיר של גבינה אחת, אלא במטרה להוזיל את סל הקנייה המשפחתי במאות שקלים. לצערי, מוצרים רבים עדיין יקרים, ואני מקווה שכפי שמהפכת הסלולר הוזילה את המחירים לצרכן ב-70%-80% ביממה אחת, הממשלה תטפל באופן מעמיק בשוק הצריכה בכלל ובמזון בפרט, ואז נראה הוזלות בהרבה יותר מוצרים.

"כפי שדרשנו במחאה וכפי שאמר בנק ישראל, סל המזון בישראל יקר ב-30% מהמחיר הריאלי, וזו השאיפה שלנו - משפחה ממוצעת מוציאה 3,000 שקל בחודש על מזון. את הסכום הזה אפשר להפחית ב-800 שקל לחודש.

"הממשלה צריכה ולחולל את אותה מהפכה גם בענף המזון. המאבק שלנו ממשיך להתמקד בכוחם של הצרכנים, ומגיע 'שאפו' לכל צרכן וצרכן שהובילו את המגמה שעליה אנחנו מדברים כבר שנה".

בעקבות החרם
 בעקבות החרם

המחאה הוזילה
 המחאה הוזילה

מוצרי החלב הזולים ביותר: בעדן טבע מרקט

‎‎אל זירת התחרות הצטרף שחקן מפתיע למדי: לאחרונה הכריז גיא פרוביזור, מנכ"ל רשת עדן טבע מרקט, על מהפכת החלב, לפיה מחירי מגוון מוצרי החלב הרגילים והאורגניים ברשת יהיו הזולים בישראל. כסמן למחירים זולים מתייחס פרוביזור אל מחירי רמי לוי ומצהיר כי יהיה זול מרשת הדיסקאונט.

מהצצה במחירי עדן טבע מרקט מדובר אכן במחירים זולים, בעיקר לחברי מועדון הזכאים להנחת קופה של 5%. המחירון מתייחס לעשרות מוצרי חלב, גם כאלה שבפיקוח. באותיות הקטנות בפרסומים מצוין כי ניתן לרכוש עד 4 מוצרי חלב בכל קנייה, אולם בפועל ניתן לקנות יותר.‏

מבצעי החג ברמי לוי נותנים פייט לעדן טבע מרקט, אך האחרונה מבטיחה כי לא מדובר במבצע אלא במדיניות הרשת.

מוצרי החלב בעדן טבע מרקט
 מוצרי החלב בעדן טבע מרקט