דריכות בארה"ב: נתוני התעסוקה למאי יתפרסמו בסוף השבוע

דוח התעסוקה למאי צפוי לאכזב - ולהצביע על יצירה של 152 אלף משרות חדשות ■ כלכלנים מעריכים: יידרש הרבה יותר מכך בכדי להוריד את האבטלה בארה"ב ■ האם ברננקי יתערב, ויצהיר על תוכנית רכישות אג"ח שלישית?

עוד שבוע דרמטי צפוי לעבור על המשקיעים בארה"ב, שימתינו מחד לחדשות מעודדות ומכיוון אירופה, ומנגד - יצפו בדריכות לפרסום נתוני התעסוקה לחודש מאי, ביום שישי הקרוב. דוח התעסוקה, לפי קונצנזוס האנליסטים בוול סטריט, צפוי להצביע על יצירה של 152 אלף משרות חדשות - שיפור משמעותי לעומת 115 אלף משרות שנוצרו באפריל.

מנגד, אנליסטים וכלכלנים מציינים כי אומדן זה אינו מספק, וכי כדי שרמת האבטלה הגבוהה בארה"ב (8.1% נכון לזמן כתיבת שורות אלה) תרד משמעותית, על דוח התעסוקה להציג אומדן של כ-190 משרות חדשות מדי חודש.

נתוני התעסוקה, נזכיר, הינם אינדיקטור חשוב להתאוששות הכלכלה האמריקנית, שכן היקף התעסוקה משפיע באופן ישיר על הצריכה הפרטית, האחראית לכ-70% מהצמיחה בכלכלה הגדולה בעולם.

"גם אם נתוני התעסוקה יהיו טובים, אפשר יהיה לזרוק אותם מהחלון אם אירופה תמשיך לספק חדשות רעות", אומר פטר בוקוואר, אסטרטג ב-Miller Tabak, בעוד המשקיעים יצפו גם לחדשות מכיוון אירופה - בין אם לסקרים המקדימים לבחירות מיוון, או לחדשות בדבר הנפקה אפשרות של אירו-בונדס כפתרון למשבר.

אולם, למרות הצפי לתוספת משרות יחסית נמוכה במאי והחשש המתגבר מהאטה גלובלית לאור המשבר האירופי, יש לזכור כי לשכת התעסוקה האמריקנית נוהגת עם פרסומו של כל דוח לחודש ספציפי, לעדכן גם את אומדן תוספת המשרות לחודש המקדים לו - עדכון שבדרך כלל מתרחש כלפי מעלה.

לפי ניתוח כלכלני דויטשה בנק, למשל, ב-20 מתוך 22 החודשים האחרונים, לשכת התעסוקה עדכנה את נתוני החודש המקדים לחודש המדווח כלפי מעלה, בכ-39 אלף משרות בחודש בממוצע.

בחודש אפריל, לדוגמה, עודכן גם שיעור האבטלה בארה"ב לחודש מארס - מרמה של 120 אלף משרות בלבד (באומדן קודם) לרמה של 154 אלף משרות חדשות. גם נתוני המשרות החדשות לחודש פברואר עודכנו כלפי מעלה - לרמה של 259 אלף משרות חדשות, לעומת 240 אלף משרות חדשות באומדן הקודם. כך, האפשרות כי גם הפעם יעודכנו נתוני אפריל המאכזבים כלפי מעלה, נוסכת תקווה בקרב המשקיעים.

מנגד, בסיטיגרופ פחות אופטימיים ומצפים לנתון של 135 אלף משרות חדשות בלבד: "שאר נתוני המאקרו משתפרים, ואיתם צפויים להשתפר גם נתוני התעסוקה", מנסה סטיבן וויטינג בנק ההשקעות, לתת פרספקטיבה חיובית להמשך. הוא צופה כי במהלך השנה כולה תעמוד תוספת המשרות על כ-175 אלף משרות חדשות בממוצע, בחודש.

אולם חשוב לזכור כי לנתוני תעסוקה "מאכזבים" ישנו גם צד חיובי: המשקיעים מקווים כי מגמה מתמשכת של נתוני תעסוקה חלשים ואי-ירידה משמעותית באבטלה, ידרבנו את הפדרל ריזרב להשקיע תוכנית רכישות שלישית (QE3), עליה רוחשות שמועות בשוק מזה חודשים.

לפי דיווחים בסוכנויות הזרות, צפויה תוכנית שכזו להיות "ממוקדת" יחסית ובמסגרתה ירכוש ה'פד' אג"ח מגובות-משכנתאות, וזאת במטרה ללחוץ את הריביות בשוק הדיור האמריקני המקרטע, כלפי מטה, ולהקל על הרוכשים. אולם, בינתיים פרוטוקולי הריבית של ה'פד' מראים על דירקטוריון חלוק בדעתו בנושא, כאשר חלק מבכירי ה'פד' תומכים בהקלה כמותית נוספת, בעוד אחרים סבורים כי על היו"ר ברננקי להימנע מרכישות אג"ח בזמן הקרוב.

אז מה יקרה לבסוף? נצטרך לחכות ליום שישי, כדי לקבל מענה על לפחות חלק מהשאלות.