החברה המרכזית וטמפו מייקרות הבירה בחבית ב-3%-5%

מדובר במחירים למסעדות וברים ■ מסעדן: "זו חזירות הולכת וגוברת. הן מוכרות עשרות אלפי חביות בירה בחודש, ויש להן שליטה אבסולוטית על שוק הבירה"

המחאה החברתית לא מרתיעה את החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), שהחליטה להעלות את מחירי מותגי הבירה בחבית שהיא משווקת, בהם קרלסברג וטובורג. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים שלחה החברה הודעה למסעדות ולברים ברחבי הארץ, לפיה החל ב-1 ביוני 2012 היא תעלה את מחירי הבירה בחבית בשיעור של 3%-5%.

עוד נודע ל"גלובס" כי לפני כ-3 שבועות ביצעה חברת טמפו את אותו המהלך, ותוך שמירה על שקט תעשייתי העלתה את מחיר הבירה בחבית של גולדסטאר, מכבי והייניקן, בשיעור של 3%-5%.

המסעדן שחר לוי אמר ל"גלובס" כי "קוקה-קולה וטמפו מעלות מחירים כי הן יכולות להרשות לעצמן. הן דואופול. שתיהן שולטות ב-95%-98% משוק הבירה, והן מתנהגות בהתאם. הן מעלות מחיר כל פעם יחד, בהפרש של כמה שבועות. הן עושות מה שהן רוצות, וזו פשוט חוצפה. יש יבואנים פרטיים שמייבאים בירות מחו"ל ומוכרים אותן במחירים הרבה יותר זולים מהמחירים שבהם קוקה-קולה וטמפו מוכרות כאן בירות, למרות שהן מייצרות בארץ, והעלויות שלהן הרבה יותר נמוכות".

"שליטה אבסולוטית"

עוד אומר לוי: "נראה לי שחוסר הרגישות וניצול המעמד הדואופולי של החברה המרכזית זועק לשמיים, במיוחד בתקופה של מחאה חברתית והמודעות הגוברת של הצרכנים. עליית המחירים הזו תגרום לכך שבעלי הברים והמסעדות יאלצו להעלות מחירים לצרכן הסופי".

לדברי מסעדן אחר, "זו פשוט חזירות הולכת וגוברת. הן מוכרות עשרות אלפי חביות בירה בחודש, ויש להן שליטה אבסולוטית על שוק הבירה".

לוי אף הביע את התרעומת מעליית המחירים במכתב ששיגר לקוקה-קולה ישראל, בו כתב: "כולנו חיים במציאות לא פשוטה של תחרות עזה, והן תחת עינו הבוחנת של הצרכן הסופי בהשפעת המחאה החברתית, ולכן אין באפשרותנו להעלות מחירים לצרכן הסופי. כשם שאנו סופגים את עליית התקורות השונות, ואין אנו 'מגלגלים' את העלויות החדשות על הצרכן - אנו מצפים כי הספקים שאיתם אנו עובדים יחרקו שיניים כמונו וינהגו באותה דרך".

בכיר באחת מחברות הבירה טוען כי עליית המחיר לקמעונאי שולית בשל המרווחים הגבוהים, אך גם הוא מודה כי "לא צריך להסתכל באופן הזה, כי הבר משלם שכירות גבוהה, ויש לו השקעות גדולות בבנייה ועיצוב הבר, כך שלוקח לו לפחות שנתיים לכסות את ההשקעות".

חברת טמפו מובילה את שוק הבירה, ונתח השוק הכספי שלה בשוק המבורקד עומד על כ-48%. החברה משווקת את מותגי הבירה גולדסטאר, מכבי, היינקן, פאולנו, מרפיס, סמואל אדמס, איגל, ניוקאסל וסטארופרמן.

קוקה-קולה ישראל, השחקנית השנייה בגודלה בשוק, מחזיקה בנתח שוק כספי של כ-40% משוק הבירה המבורקד, באמצעות מבשלות בירה ישראל. מלבד קרלסברג וטובורג - ממותגי הבירה הנמכרים ביותר בישראל, היא משווקת גם את הוגרדן, לף וסטלה ארטואה, את מותג הבירה האירי גינס ואת מותג הגרמני ויינשטפן. החברה מייצרת את מותגי קרלסברג, טובורג וסטלה ארטואה בישראל ומייבאת את יתר מותגי הבירה המשווקים על-ידה.

מהחברה המרכזית נמסר בתגובה: "עדכון המחיר המזערי בבירה בחבית (כ-20 אגורות לכוס בירה) נבע מעלייה בתשומות הכרוכות בייצור מוצר זה".

מטמפו נמסר: "ביצענו תיקון מחיר של 4% בממוצע רק על מוצרי החבית. תיקון זה כולל עליה בתשומות, שמתוכן רכיב המס לבדו עלה ב-2.5% בינואר 2012".