חטפו זרם

האם נתניהו וכחלון יכולים לשלוף שפן שיציל את מכרז הסיבים האופטיים?

בשבועות האחרונים חשפנו ב"גלובס" שמיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל עומד על כרעי תרנגולת. לפני מספר שבועות פרסמנו כאן שקבוצת בלינקוב (בהובלת רם בלינקוב) החליטה לסגת מהמכרז וכעת אנחנו חושפים שגם קבוצת אלביט, שמוביל יוסי אקרמן מאלביט מערכות, צפויה ככל הנראה לפרוש מהתמודדות.

בשלב הזה מרחף סימן שאלה לגבי הצעד הבא של שתי המשתתפות הנותרות - קבוצת באטם וחברת ויה אירופה. האחרונה ניהלה מגעים מתקדמים לגבי שיתוף פעולה עם קבוצת אלביט וכעת היא תצטרך להחליט האם להמשיך באופן עצמאי או לחפש שותף מקומי.

לוח הזמנים המעודכן של המיזם לא מותיר לשחקנים יותר מדי מרחב תמרון. כבר בחודש הבא אמורים להציג המשתתפים במכרז תוכניות עסקיות, שיגובו בתמיכה של הבנקים המממנים. מדובר בלוח זמנים צפוף מאוד. אי הוודאות שאופפת את המכרז והפרישה המסתמנת של שתיים מתוך ארבע מתמודדות תאלץ את המדינה לקבל החלטות לגבי ההמשך.

בהקשר הזה ראוי לציין שכל אחת משתי החברות הפורשות החליטה לסגת מהמכרז בגלל שיקולים שונים. באלביט מדובר בסיבות פנימיות שנוגעות לאסטרטגיה של החברה ואילו בקבוצת בלינקוב הגיעו למסקנה שהמיזם מסוכן מאוד, ואולי אפילו לא כלכלי, למרות שורה של הקלות שהמדינה העניקה.

בימים האחרונים נחשפו פרטים נוספים שמעיבים על המתמודדים. מסתבר שהמכרז מחייב את המשקיע הזוכה להשקיע כ-300 מיליון שקל, חצי בהלוואת בעלים וחצי בהון עצמי. הסכום הראשוני שהמשקיע יצטרך להפקיד הוא 100 מיליון שקל ויתרת הסכום אמורה להימסר כערבות. עד כאן מדובר בדרישה סבירה, אולם מסתבר שהמדינה החליטה לאפשר לדירקטורים 'לקרוא לכסף', במידה שהמשקיע לא משחרר אותו.

כיצד ההחלטה הזו משפיעה על המשקיע? נניח לרגע שבעוד שנתיים מגלה הזוכה שהמיזם אינו כלכלי ומחליט להפסיק להזרים אליו כספים. במקרה כזה תוכל חברת החשמל - באמצעות הדירקטורים שלה - למשוך את יתרת הסכום, גם אם בעל השליטה במיזם רוצה לפרוש. למעשה, הזוכה מסכן את כל השקעתו הראשונית ואין לו תחנות יציאה, גם אם המיזם לא מתרומם.

ויש עוד בעיה: המשקיעים גילו שהמדינה דורשת מהם להתחייב, במקרה שבו תזרים המזומנים יהיה שלילי בנקודת זמן מסוימת, להזרים סכום כסף נוסף בשיעור של עד 20%. ההזרמה הזו, בניגוד לכל נורמה עסקית מקובלת, לא תגדיל את חלקו של המשקיע במיזם ולא תוביל לדילול של חברת החשמל.

חברת החשמל, ששולטת בוועדת המכרזים ומייצגת למעשה את המדינה, דואגת לאינטרסים של עצמה בצורה מרשימה. באופן לא מפתיע, מסתבר שוועדת המכרזים לא מוכנה לגעת בקודש הקודשים - עלות העבודה של אנשי חברת החשמל. אחת מאבני הנגף המרכזיות של המיזם היא עלויות העבודה והסירוב של החברה לאפשר לקבלנים חיצוניים לבצע את פריסת הסיבים.

תחשיבים שונים שערכו המתמודדים במרכז מצביעים על כך שעלויות העבודה והתכנון שדורשת חח"י, גבוהות בעשרות אחוזים ביחס למחירים שאותם מבקשים קבלנים חיצוניים. למרות שחברה בת של חח"י אמורה להרוויח מהמיזם, העובדים לא יאפשרו לקבלן חיצוני להתקרב לרשת.

כאשר בוחנים את תמונת המצב העדכנית מגלים שהמשתתפים במכרז קיבלו הקלות משמעותיות, ולא יהיה מוגזם להניח שהם מנסים לסחוט מהמדינה הטבות נוספות. המשקיעים כבר קיבלו מענק של 150 מיליון שקל (שהמדינה תשלם 60 מיליון שקל מתוכו, מאחר שחלקה של חח"י הוא 40%) ובנוסף הקלות משמעותיות ביחס לקצב הפריסה.

המדינה טוענת שעשתה את המקסימום וכעת הכול תלוי במשקיעים. ירצו? יתמודדו. לא ירצו? לא יתמודדו. למרות האמור לעיל, יהיה קשה לראות את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר התקשורת משה כחלון מוותרים על המיזם. אם חברי הממשלה יתרשמו שהמיזם לא מתרומם, סביר להניח שנראה אותם שולפים סוכרייה נוספת, רגע אחרי הדקה התשעים.

התומכים הגדולים במכרז צריכים לבחון במקביל את ההתקדמות של מודל השוק הסיטונאי. בכל יום שעובר, יש יותר ויותר סיכוי שפרטנר וסלקום יעדיפו לרכוש תשתית קווית מבזק או מהוט ולא להמתין לכך שהמיזם של חח"י יתקדם. במקרה כזה, המיזם עלול להפוך ללא רלוונטי.

אם זה אכן יקרה, המדינה תצטרך לחשוב על גישה אחרת. אפשרות אחת היא להפוך את המיזם לחברת תקשורת שתעמוד בפני עצמה. אופציה אחרת היא לאפשר לחברת החשמל למכור שירותים סיבים אופטיים דרך חברה שתופרט בעתיד. בכל אופן, המיזם חיוני לשוק התקשורת בפרט ולמשק בכלל, ולכן אסור לו ליפול.

העם עם הגולן?

2. בשבוע שעבר חשפנו כאן את נתוני הניידות של חברות הסלולר (כולל מפעילי MVNO), ימים ספורים לאחר תחילת התחרות וכניסתן של גולן טלקום והוט מובייל לשוק. הנתונים הצביעו על קושי של גולן טלקום לנייד אליה מנויים. המספר הנמוך של הניודים עורר תהיות לגבי כשלים טכניים שמפריעים לתהליך הניוד של גולן טלקום.

יומיים לאחר הפרסום התברר שגולן טלקום לא ניידה מנויים בהתאם לנוהל הניוד והחברות הסלולריות לא ניידו אליה מנויים שלא בוצע לגביהם ניוד בהתאם לנוהל. משרד התקשורת התערב והורה לפלאפון לנייד מנויים של גולן ובמקביל ביקש מגולן לנייד מנויים בהתאם לנוהל. בימים הקרובים תתקבל תמונה מאוזנת יותר שתשקף את המספר האמיתי של הגיוסים שמבצעת גולן.