נסרדישי: "החברות קיבלו מספיק הטבות; שישלמו מסים"

מנהל רשות המסים לשעבר מתנגד למתן הקלות במס לחברות שצברו רווחים כלואים: "גם כך החברות משלמות מס מופחת"

המחלוקת סביב השאלה אם להעניק הקלה במס על חלוקת דיבידנד לחברות שצברו "רווחים כלואים" במסגרת חוק עידוד השקעות הון אינה מחלוקת חדשה. ‏בינואר 2010 אף מונתה ועדה בראשות מנכ"ל משרד האוצר אז, חיים שני, לבחינת מבנה התמריצים הקיים בחוק.

שני דגל אז בגישה שלפיה מדיניות מס אגרסיבית תבריח השקעות מישראל, ועל כן יש לתת הטבות ותמריצים כדי למשוך את ההון של החברות ואת החברות עצמן לארץ.

מנהל רשות המסים לשעבר, יהודה נסרדישי, החזיק בעמדה הפוכה, שלפיה החוק מעניק מספיק תמריצים והטבות.

נסרדישי, שדעתו עדיין נשמעת מעת לעת במשרדי האוצר ורשות המסים, הבהיר היום (ב') ל"גלובס" כי הוא עדיין מתנגד למתן הקלות במס על דיבידנד. "כשהנושא עלה בוועדת שני, התנגדתי לכך. כמנהל רשות המסים אמרתי שלא צריך לתת לחברות הללו מתנות. לא דגלתי בגישה שמעניקה לחברות הללו עוד פטור. חשבתי, ואני עדיין חושב, שאם קיבלתם פטור, או יותר מדויק דחיית מס, אז כשאתם מושכים את הכסף שצברתם, בפרט לחו"ל - אתם צריכים לשלם את המס כפי שהחוק קבע".

לדברי נסרדישי, "גם ככה אותן חברות משלמות מס מופחת. כשהן רוצות למשוך את הכסף שצברו כדיבידנד, המס גם ככה יוצא פחות מהמס המוטל על כל חברה אחרת. מס החברות עומד על 25% על היתרה, ועל הדיבידנד 15% - אז שישלמו (מינואר 2012 המס על דיבידנד עומד על 25% לבעל מניות רגיל, ו-30% לבעל עניין מהותי)".

"פגיעה בנזילות"

נסרדישי לא היה היחיד שהתנגד למתן הקלה נוספת בשיעור המס על הדיבידנד. גם הממונה על הכנסות המדינה במשרד האוצר, פרידה ישראלי, הצטרפה לעמדת המתנגדים. "כאשת מס היא הביעה דעה שלא צריך לתת הטבה כזו. היוזמה הזו נעצרה, כי לא ראינו לנכון להעניק את ההטבה הזו", אומר נסרדישי.

- מה דעתך על התנהלותן של החברות, המגישות כיום בקשות לפטור ממס על הדיבידנד בגין כספים שהוציאו לחו"ל בדרכים שונות?

"אמרתי בעבר ואני אומר היום שלא אהבתי את זה, ובזה דיינו. שישלמו מסים".

כעת, נסרדישי מביע חשש מפגיעה במשק הישראלי, נוכח כוונתם של שר האוצר ומנהל רשות המסים להעניק פטור מסוים מתשלום המס לחברות הנהנות מההטבות בחוק עידוד השקעות הון.

"נניח ש-100 מיליארד שקל זה הכסף שייצא מפה. רוב החברות שמחזיקות בכסף הכלוא הזה הן חברות שיש להן פה מרכזים, אך המרכז העולמי שלהן נמצא מחוץ לישראל. מה שעלול לקרות זה שכל הכסף הזה ייצא החוצה, וזה יעיק על הנזילות של מדינת ישראל דווקא בתקופה קשה, כשיש האטה במשק".

- הטענה היא שגם כעת ישראל לא נהנית ממנו, כי הוא נצבר בתוך החברות ולא משולם עליו מס.

"למה ישראל לא נהנית? הכסף בתוך החברות, והן יכולות לקנות בו מלאי, להשקיע אותו, לקנות נכסים וכדומה. הן רק לא יכולות לחלק דיבידנד אם הן לא רוצות לשלם את המס".

- אז אתה מתנגד לכל הטבה שתינתן על-ידי האוצר ורשות המסים כעת?

"לא בהכרח. השאלה היא איזו הקלה במס יתנו. יכול להיות שצריך באמת לחסל את הגיבנת הזאת. יכול להיות שעכשיו בתקציב צריך כסף או בצד הגירעון של התקציב. אני לא שם. אני מכיר את הצרכים האלה. אבל חשבתי לתומי שלא צריך לעשות את זה, כי רוב הכסף הזה שייך לחברות-בנות של חברות זרות שעובדות במדינת ישראל. הכסף עלול ללכת מפה.

"מעולם לא הסתרתי את דעותיי, גם אם הייתי במיעוט. אני אומר מה שאני חושב. כוותיק במערכת המס, מעל 46 שנה, אני חושב שהחברות האלה קיבלו מספיק הטבות. אין לי ביקורת על האוצר. אני לא נכנס למערכת השיקולים שלו. אני רק מביע את דעתי, ואם היא תישמע - מה טוב".