טאואר: לאומי, הפועלים וח"ל מבקשים להמיר שטרי הון

(עדכון) - החברה מפזרת את הערפל סביב סוגיית שטרי ההון ■ הודיעה כי הבנקים ביקשו להמיר כמחצית משטרי ההון שברשותם ■ החברה לישראל תמיר את כל שטרי ההון למניות - אך לא תרשום אותן כדי למזער את הדילול

שני הבנקים הגדולים בישראל, פועלים ולאומי, בדרכם להמיר כמחצית משטרי ההון שלהם בטאואר ביחד עם החברה לישראל, אולם החברה לישראל תמיר את שטרי ההון למניות רדומות ולא תרשום אותן למסחר על מנת למזער את הפגיעה בבעלי המניות הקיימים בשל הדילול הצפוי להם. כך עולה מהודעה שפרסמה טאואר היום (ג') לבורסה.

מו"מ שניהלה חברת השבבים ממגדל העמק עם הבנקים בדבר פירעון שטרי ההון עלה על שרטון ובעקבות כך ביקשו הבנקים פועלים ולאומי מטאואר להגיש תשקיף ל-SEC (רשות ני"ע בארה"ב) ל-85 מיליון שטרי הון. בנק הפועלים מבקש להמיר 40 מיליון שטרי הון ולאומי 45 מיליון שטרי הון. מדובר בכמחצית משטרי ההון שבבעלותם (96.4 מיליון לכל בנק).

"בנק הפועלים ובנק לאומי הגישו לאחרונה בקשה לרישום 40 מיליון ו-45 מיליון, בהתאמה, מניות היכולות לנבוע ממימוש שטרי ההון", נכתב בהודעת החברה. "בקשה זו, באם תוגש, תהיה תלויה בקבלת אישור של ה-SEC. אין כל וודאות בקבלת אישור זה. החברה מדגישה כי לא קיבלה שום בקשת המרה של שטרי הון למניות אלא רק לרישומן וכן כי לא הוגשה כל בקשה למכירת שטרי ההון".

במהלך המו"מ נבדקה אפשרות של הכנסת "גוף פיננסי מוסדי בינלאומי" לתמונה, שירכוש את שטרי ההון מהבנקים במחיר שיהיה מקובל על טאואר, אולם הבנקים לא הסכימו למחיר והמו"מ התפוצץ. ל"גלובס" נודע כי אותו גוף הוא מורגן סטנלי.

"החברה לישראל הודיעה לטאואר כי בכוונתה להמיר את כל שטרי ההון שברשותה למניות, אך בתור בעל מניות אסטרטגי היא לא מתכוונת לרשום את המניות או למכור אותן בשלב זה, והביעה אמון באסטרטגיה של החברה ובתוכנית הצמיחה שלה", נכתב בדיווח של טאואר.

שטרי החוב ניתנו לבנקים באוגוסט 2008, כחלק מהסדר חוב במסגרתו אף מחקו הבנקים חלק מהחוב של טאואר כלפיהם בכ-100 מיליון דולר. כל אחד מהבנקים מחזיק בכ-96.4 מיליון שטרי חוב לפי שווי של 49 מיליון שקל. לכן, מימוש (גם חלקי) של המניות צפוי להניב לבנקים רווחי הון.

"מצד אחד החברה לישראל מביעה אמון בטאואר ולא רושמת את המניות למסחר, אבל מצד שני הבנקים מנסים למצות פה את שטרי ההון, מה גם שהם משאירים חצי משטרי ההון באמתחתם וזה עלול להגיע לשוק בעתיד", אומר ל"גלובס" ערן יעקבי, סמנכ"ל מחקר בדש ברוקראז'. "הפחד מהדילול המתמשך קיים. זה לא סוף פסוק וגם לא ברור אם ה-SEC יאשר את התשקיף של שטרי ההון ויכול להיות שהבנקים יחזרו לשולחן המו"מ. קודם כל צריך לראות מה עמדת ה-SEC וזה יכול לקחת זמן".

יעקבי מחזיק במחיר יעד של 1.8 דולרים למניית טאואר ומסביר כי "מחיר היעד שלי נקבע עפ"י 780 מיליון מניות, כלומר בהנחה של המרה מלאה של כל שטרי ההון והאג"ח להמרה".