D&B: ארנסט&יאנג מבקר שליש מהחברות הבורסאיות בישראל

במהלך השנה החולפת ביקר משרד רוה"ח ארנסט&יאנג 217 חברות בורסאיות, עם שווי שוק של 153 מיליון שקל ■ במקום השני - פירמת דלויט ■ מ"דירוג הביקורת" של D&B עולה עוד כי ה'ביג 5' מייצגים יחד כ-90% מהחברות הציבוריות בישראל

משרד רואי החשבון קוסט-פורר-גבאי את קסירר-ארנסט אנד יאנג ביקר את המספר הגבוה ביותר של חברות בורסאיות בשנת 2011 - 217 חברות, שהן כ-35% מסך החברות הבורסאיות. שווי השוק של החברות שאותן ביקר המשרד הוא 153 מיליון שקל.

כך עולה מנתונים שפירסמה היום (ג') קבוצת ניהול הסיכונים D&B במסגרת דירוג Dun's 100 של משרדי רואי החשבון בישראל המבקרים חברות ציבוריות.

"דירוג הביקורת" מתפרסם לאחר שפורסמו כבר דירוגי הגודל של משרדי רואי החשבון, אך המיקומים של הפירמות בשני הדירוגים שונים. המקום הראשון בשני הדירוגים אמנם חופף, ומככב בו משרד ארנסט אנד יאנג, אך מיד אחר-כך נטרפים הקלפים.

ההבדל המשמעותי ביותר בא לידי ביטוי במיקומה של פירמת דלויט-בריטמן-אלמגור-זהר בדירוג הנוכחי, ביחס לדירוג הגודל: בעוד שמבחינת גודלה נדחקה דלויט למקום החמישי זה מכבר - בדירוג מספר החברות הציבוריות שהיא מבקרת, שומרת הפירמה שנה אחר שנה על מקומה השני והמכובד. כלומר, לקוחותיה נותרים נאמנים לה שנה אחר שנה.

משרד דלויט ביקר בשנה החולפת 102 חברות ציבוריות (כ-16% מכלל החברות הבורסאיות), אך שווי השוק שלהן נמוך משמעותית משווי השוק של החברות שביקר ארנסט אנד יאנג ועומד על כ-35.6 מיליון שקל בלבד.

מיד אחרי משרד דלויט, ממוקם משרד סומך-חייקין KPMG, שביקר אשתקד 90 חברות (14%), אך שווי השוק שלהן מסתכם ביותר מ-211.5 מיליון שקל. מבחינה זו מוביל משרד סומך-חייקין עם שווי שוק בשיעור של כ-35% מסך כל שווי השוק של כלל החברות הנסחרות בבורסה.

את המקום הרביעי תופס משרד קסלמן וקסלמןPWC, עם 71 חברות מבוקרות (שווי שוק כ-117.5 מיליון שקל).

הבא אחריו הוא משרד BDO זיו-האפט, הממוקם במקום השני (לפי מספר המועסקים הכללי בו) והרביעי (לפי מספר רואי החשבון שהוא מעסיק) בדירוגי הגודל; אך בדירוג הביקורת BDO זיו-האפט תופס את המקום החמישי עם 66 חברות מבוקרות. שווי השוק של החברות שאותן מבקר BDO הוא כ-53 מיליון שקל.

שני המשרדים המובילים בדירוג (קוסט-פורר ודלויט-בריטמן), המבקרים יותר מ-100 חברות כל אחד (כשארנסט אנד יאנג שומר על פער ניכר עם יותר מ-200 חברות מבוקרות), מבקרים יחד כ-51% מכלל החברות הציבוריות המבוקרות.

5 משרדי ראיית החשבון הגדולים בישראל (ה'ביג 5') מייצגים יחד כ-90% מהחברות הציבוריות בישראל. בנוסף, את כל החברות הדואליות (הנסחרות גם בארץ וגם בחו"ל) מבקרים 6 המשרדים המובילים בטבלה, שהם גם חברים בפירמות בינלאומיות.

סומך מוביל בבנקאות

כלכלני קבוצת ניהול הסיכונים D&B מצאו עוד כי כ-95% מהחברות הציבוריות הנכללות במדד תל-אביב 100 מיוצגות על-ידי ה'ביג-5'. בזירה הזאת תופס את המקום הראשון משרד סומך-חייקין עם 33% מהחברות במדד תל-אביב 100 שהוא מבקר. אחריו, בהפרש זעום וזניח, נמצא משרד ארנסט אנד יאנג, שמבקר 32% מהחברות במדד. משרד קסלמן וקסלמן תופס את המקום השלישי (12%) ודלויט את הרביעי (11%).

משרד זיו-האפט סוגר את החמישייה הראשונה של המשרדים המבקרים את החברות הנכללות במדד תל-אביב 100, עם 7% מהחברות. 5% מהחברות הנותרות מיוצגות על-ידי משרדים שונים.

היות שרשות ניירות ערך מחלקת את החברות הציבוריות לפי ענפים שונים - ענף הבנקאות, השקעה ואחזקה, חיפושי נפט וגז, ביטוח ועוד - בחנה קבוצת D&B גם את התמחותם של המשרדים בענפים השונים.

בין היתר נמצא כי משרדי רואי החשבון המבקרים את מרבית החברות בענף הביטוח הם ארנסט אנד יאנג, שמבקר 10 חברות ביטוח, המהוות כ-77% מחברות הביטוח הנסחרות; וסומך-חייקין KPMG עם 3 חברות ביטוח (23%).

את הביקורת על ענף הבנקאות מוביל משרד סומך-חייקין KPMG. המשרד מבקר 47% מהחברות הבורסאיות בענף הבנקאות.

ענף הנדל"ן, כך עולה מהדירוג, מתפלג בין מספר רב יותר של משרדים. עם זאת, גם בענף זה משרדי רואי החשבון המובילים הם ה'ביג 5'. ארנסט אנד יאנג מבקר כ-33% מהחברות בתחום הנדל"ן; דלויט מבקר כ-21% מהן; קסלמן וקסלמן - 16%; סומך-חייקין מבקר כ-13%; ו-BDO כ-7%.

לדירוג זה נכנסים גם שני משרדים בינוניים: משרד עמית-חלפון, המבקר 6% מהחברות בתחום הנדל"ן; ובייקר-טילי-אורן-הורביץ, שמבקר 3% מהחברות.

בענף האנרגיה מוביל ארנסט אנד יאנג, עם 35% מנתח שוק האנרגיה; אחריו, עם 20% מנתח השוק כל אחד, ממוקמים משרדי BDO זיו-האפט וסומך-חייקין.

אין להספיד את המשרדים הקטנים והבינוניים

מהדירוג על פילוחיו השונים עולה כי זירת הביקורת נשלטת על-ידי משרדי ה'ביג 5', ולא בכדי. חברות ציבוריות זקוקות ככלל למשרד גדול, המעסיק כוח-אדם משמעותי-מקצועי, שיכול לספק שירותי כולבו "הכול כלול" במהירות וביעילות. כמעט רק משרדים המעסיקים מאות עובדים יכולים לתת מענה לצרכים הללו.

עם זאת, מהדירוג עולה עוד כי אין להספיד עדיין את המשרדים הקטנים והבינוניים. במסגרת דירוג הביקורת בחנו כלכלני קבוצת ניהול הסיכונים D&B איפה אלה מככבים, ונמצא כי הם אלה ששולטים על תחום ביקורת הפנים בחברות הציבוריות.

את דירוג המשרדים הללו מוביל משרד לא גדול - משרד דניאל שפירא, העורך את ביקורות הפנים של 11% מהחברות בדירוג. אמנם מחלקת ביקורת הפנים של משרד פאהן-קנה Grant Thornton תופסת את המקום השני (8%), אך במקום השלישי מככב שוב משרד קטן - עזרא יהודה שירותי ניהול, עם 7% מהחברות.

אחריו (רביעי) ממוקם משרד חייקין-כהן-רובין (4%), ומיד אחריו נמצא משרד דלויט-ברייטמן-אלמגור-זהר, שעורך ביקורת פנים ל-3% מהחברות. שיף-הזנפרץ ורוזנבלום-הולצמן גם הם משרדים בינוניים המשמשים כמבקרי פנים של 3% מהחברות.

את העשירייה סוגרים משרד ליאון-אורליצקי וחברת פוקוס שירותי ייעוץ פיננסי (עם 2%) ומשרד בייקר-טילי (1%).

תא 100
 תא 100

דירוג משרדי רואי חשבון לפי שווי שוק של החברות המבוקרות
 דירוג משרדי רואי חשבון לפי שווי שוק של החברות המבוקרות

חברות בורסאיות
 חברות בורסאיות