מנכ"ל ערוץ 9: "בעונה הקרובה נשדר ספורט באופן קבוע"

ליאוניד בלחמן מתכונן לרגע השיא של האפיק הרוסי: 12 שידורים ישירים מיורו 2012 ■ בראיון ל"גלובס" הוא מספר בין היתר על העתיד הספורטיבי של הערוץ

אם אתם צופי טלוויזיה סטנדרטיים שרובצים בתוך אוכלוסיית הפריים-טיים, סיכוי סביר שהשלט שלכם לא פגש אפילו פעם אחת בחייו את הספרה 9. כ-10 שנים מאז עלה הערוץ הרוסי לאוויר, ובמונחי רייטינג הוא נגע בקושי פעם אחת בקונצנזוס: באפריל 2011. זהו. זו הייתה הפעם היחידה שהביא נתון צפייה דו-ספרתי (10.5%, שיא כל הזמנים), וזה קרה כשהחליט לחרוג ממנהגו ולשדר את גמר הגביע הספרדי בין ברצלונה לריאל מדריד.

לאותו ערב באביב 2011 היה משמעות עבור חובבי הספורט: ערוץ 9 הפך לשחקן המרכזי בשידורי יורו 2012 בין ערוצי הברודקאסט, כשישדר 12 מ-31 המשחקים מהטורניר שייפתח ביום שישי הבא (ערוץ 10 ישדר 7 משחקים, צ'רלטון תשדר 12 ובנוסף 27 משחקים ב-HD).

בראיון ל"גלובס" אומר מנכ"ל ערוץ 9, ליאוניד בלחמן, כי היורו הוא רק חלק ממגמה להגביר את נפח שידורי הספורט בערוץ, ובעונת המשחקים הבאה ישדר באופן קבוע מדי שבוע שידור ישיר של אירוע ספורט.

בלחמן גם מודע לבעייתיות של הספורט, ויודע שיום אחרי שיתפזר אבק היורו הערוץ ישוב לאוכלוסייה הרגילה - דוברי רוסית.

"רייטינג מעניין אותנו מאד"

"רייטינג מעניין אותנו מאוד, וספורט הוא בקונצנזוס", אומר בלחמן על ההחלטה ללכת על שידורי היורו. "לפני שאתה הולך לנסות תוכניות ריאליטי או תחרויות כישרונות, אתה יודע בוודאות שלא משנה מה תעשה - ספורט הוא קונצנזוס. יורו 2012 הוא קונצנזוס. אנחנו מעריכים את הרייטינג שלנו בשלב הבתים בין 15%-20%, ובשלבים המכריעים - ששם יש לנו שני משחקים מרבע הגמר ואחד מחצי הגמר - הרייטינג יהיה עוד יותר גבוה".

העובדה שהטורניר מתקיים בפולין ואוקראינה דחפה את הערוץ ללכת מראש על נבחרות "מתאימות" יותר עבור אוכלוסיית היעד הטבעית בערוץ 9, והוא ישדר 4 מתוך 6 המשחקים של נבחרות אוקראינה ורוסיה בשלב הבתים.

"כששידרנו את הקבוצות הישראליות בליגה האירופית השנה, ראינו בבירור את השינוי בדמוגרפיה של הצופים בערוץ. אם שיעור דוברי הרוסית ביום רגיל שלנו הוא 80%-90%, אז בליגה האירופית היחס התהפך ל-60% ישראלים ו-40% דוברי רוסית. מעולם לא הגענו ליחסים כאלה. הכי קרובים היינו כששידרנו תוכניות היכרויות, ואז היחס עמד על 50%-50%".

- די ברור שהקהל הישראלי יבוא לראות ספורט, אבל אחר-כך לא יישאר אתכם.

"כשאתה לוקח זכויות שידור למפעל כזה, אתה מתחשב קודם כל בזה שלקהל הישראלי הקלאסי מגיעה הזכות לראות משחקים בערוצים פתוחים. אתה אומר שכשייגמר היורו לא תפתח את ערוץ 9, ואולי זה נכון, אבל יש עדיין הרבה אנשים שצריכים ערוצים פתוחים. אתה זוכר איזה בלגן היה פה עם המונדיאל שהיה בתשלום?

"עם זאת, אני מודע שלספורט אין מולדת מבחינת הכפתור על השלט. הצופים הרגילים שלנו נאמנים לחדשות שלנו, לתוכניות הבידור שלנו. אוהד ספורט יצטרף עכשיו לראות את היורו בערוץ 9, ואחר-כך הוא יעבור לראות ספורט בערוץ אחר. לאף אחד היום לא באמת משנה באיזה ערוץ הוא רואה ספורט. אבל מבחינתנו, ההחלטה להמשיך לשדר ספורט היא עניין של נחישות וסבלנות".

- ומה יהיה אחרי היורו?

"זה לא ייגמר ביורו, בעונה הקרובה נשדר ספורט באופן קבוע. אני מתכנן בעונה הקרובה לשבץ בלוח השידורים לפחות שעתיים-שלוש בשבוע של שידור חי של אירוע ספורט".

אותו אירוע ספורט עליו בונה בלחמן הוא שידור של אחד ממשחקי ליגת העל בכדורגל, שיגיע אליו מתוך חבילת המשחקים שנמצאת בידי צ'רלטון (מפעילת הערוצים ספורט 1 וספורט 2). כמו שזה נראה כרגע, הוויכוח העיקרי הוא על היום בשבוע.

"במוצאי שבת הרבה יותר קל לי לשדר מאשר ביום ראשון, ולשם אנחנו מכוונים. בכל מקרה, גם אם בסוף זה לא יהיה ליגת העל, אנחנו בטוח נמשיך לשדר ספורט פעם בשבוע, אולי כדורסל. הכול עניין של מחיר, אבל ספורט יהיה באג'נדה שלנו".

המאסקוטים הרשמיים של יורו 2012 באוקראינה ופולין / צלם: רויטרס
 המאסקוטים הרשמיים של יורו 2012 באוקראינה ופולין / צלם: רויטרס

המאסקוטים של יורו 2012. מה יהיה אחר-כך בערוץ 9?

שיתוף-הפעולה עם אלי עזור

אחת הסוגיות המהותיות שעליהם בערוץ 9 לא מתלהבים לדבר הוא שיתוף-הפעולה הברור לעין עם צ'רלטון. ערוץ 9, בבעלות של לב לבייב, מנהל כבר תקופה ארוכה יחסים עסקיים עם צ'רלטון של אלי עזור. במסגרת היחסים מקבל ערוץ 9 שידורי ספורט מצ'רלטון, ובתמורה חולקים הצדדים את ההכנסות מפרסום במהלך השידורים בערוץ 9.

במהלך העונה האחרונה קיבל הערוץ הרוסי מצ'רלטון את המשחקים של 3 הקבוצות הישראליות (מכבי חיפה, הפועל תל-אביב ומכבי תל-אביב) בליגה האירופית. לפני שבועיים קיבל הערוץ את גמר הליגה האירופית, וגם שידורי היורו מגיעים מצ'רלטון, שהם הזכיין של הטורניר בישראל. גם ההפקה של היורו תהיה הפקה של צ'רלטון, עם צוותי השידור של החברה.

"אני לא רוצה להיכנס להסכם המסחרי בינינו לבין צ'רלטון. אלו דברים שלא קשורים אליי אלא ברמת הבעלים. במקרה של היורו זה נוח עבורנו, כי היינו בסינרגיה עם צ'רלטון, ולכן לא היינו צריכים לרוץ לאופ"א ולבדוק מחירים. חוץ מזה שהם גוף מקצועי שיודע את העבודה, אז מבחינתנו זה הכי טוב".

- הפכתם לזרוע הרגולטורית של צ'רלטון. זה שאתם ערוץ פתוח מאפשר להם להעביר אליכם משחקים שהרגולטור אוסר עליהם לשדר.

"אף אחד לא כפה עליי לשדר את היורו או את הליגה האירופית. לצ'רלטון לא חסרים ערוצים - ערוץ 1, רשת, ערוץ 10. כשמכבי תל-אביב נכנסה לשלב הבתים בכדורגל, אני פניתי לצ'רלטון וביקשתי לשדר את הליגה האירופית. גם עכשיו, זה שחצי מהמשחקים ביורו ייערכו באוקראינה, אז אנחנו נשלח לשם כתב שלנו שיסקר בלי קשר לצ'רלטון. זה שהרוסים השנה נבחרת לא רעה - זה דחף אותי לקחת קצת יותר משחקים. בתחילה רצינו לקחת 9 משחקים, ובסוף סגרנו על 12 משחקים".

- למה שלא יתנו לכם פה ושם גם משחקים מהליגה האנגלית שיש להם את הזכויות עליה?

"מדברים גם על זה".

בלחמן אומר כי הרצינות של ערוץ 9 לפרוש כנפיים מעבר לצ'רלטון מתבטאת גם בדברים גדולים מאוד. "קח בחשבון שגם מכבי תל-אביב ביורוליג יכולה להיות אצלנו בעונה הקרובה. ואני אומר את זה כי יש מגעים".

- מכבי תל-אביב כבר לפני 3 שנים השתמשה בכם, כשדאגה להוציא ידיעות לתקשורת על משא-ומתן אתכם כדי להעיר את גופי השידור האחרים.

"לפני 3 שנים לא היינו מספיק סגורים על מכבי. הכסף לא היה דווקא העניין. נפגשתי עם הבעלים של מכבי כמה פעמים, ואני יודע שבחוץ היתה תחושה שמשתמשים בנו. לפני 3 שנים זה לא היתה תקופה טובה של מכבי, ולא הייתי בטוח שככה אני רוצה להתחיל איתם - ברגל שמאל. כי אני רוצה שמכבי על המסך של ערוץ 9 תנצח. זה נשמע קצת נאיבי, היכולת של הקבוצה על המגרש היא לא בשליטה שלי, אבל אחד מהשיקולים שבגללם לקחתי את הליגה האירופית השנה, היה שיש 3 ישראליות - וחשבתי שמכבי תל-אביב, הפועל תל-אביב ומכבי חיפה ינצחו על המסך בערוץ 9".

- ובסופו של דבר כולן נכשלו, וגם הרייטינג שהתחיל סביר צנח כמעט לאפס.

"כן, הייתי יותר מדי אופטימי. העונה עם הליגה האירופית היתה שכר הלימוד שלנו. אבל אני לא חושב שטעינו. יש פה גם עניין של חינוך קהל. הקהל הקלאסי שלנו עדיין לא מרגיש קשר לקבוצות הישראליות, הוא עדיין חושב שצסק"א מוסקבה או דינמו קייב הרבה קשורות אליו".

טל בורשטיין, ליאור אליהו, מכבי ת
 טל בורשטיין, ליאור אליהו, מכבי ת

מכבי ת"א ביורוליג. "היתה תחושה שהשתמשו בנו"

- אז למה שלא תשדר את הליגה הרוסית בכדורגל?

"כי כדי להתחיל לשדר ליגה אתה צריך איזו מאסה קריטית של צופים. רוב הצופים שלנו שהיו אוהדים של קבוצות רוסיות, מגלים שהיום יש כבר שחקנים אחרים בקבוצות האלה, ודור שלם עבר, ומצד שני הם עוד לא התחברו לקבוצות ישראליות במאסה. כך שאם כבר לשדר משהו, אז צריך לחשוב מה יהיה עוד 10 שנים, ולכן לעבור לשידור קבוצות ישראליות. ככה זה עם כל התוכן, לא רק ספורט. בודקים כל הזמן על ציר הזמן מה יותר חשוב לנו - תכנים עם זווית רוסית ושפה רוסית, או תכנים בעברית ושיהיו יותר צופים דוברי עברית.

"מעבר לזה, יש אצל הרוסים קטע של להתגאות בהישגים של הישראלים. אם ישראל היתה משחקת עכשיו ביורו, הייתי נלחם לקבל את כל המשחקים. אז אני מעדיף לחפש ספורט ישראלי, וכשאמצא משהו טוב, אשבץ אותו - אם לא בכדורגל אז כדורסל. כל הענפים האחרים? הם פחות טלוויזיוניים".

- מה האסטרטגיה בשידורי ספורט? מה התועלת שספורט מביא לערוץ 9?

"דרך ספורט אפשר לחנך את הקהל".