לאן הולך הדולר? כל הדרכים להשקיע במטבע האמריקני

גם מומחי המט"ח לא יידעו להגיד בביטחון לאן פניו של המטבע האמריקני בהשוואה לשקל, אבל כמו שזה נראה כרגע, יש היגיון להשקיע בירוקים ■ כך תעשו זאת

דולר מרים ראשו בחודשים האחרונים, בעיקר לנוכח אי הוודאות לגבי פתרון משבר גוש האירו, השפעתו על הכלכלה הגלובלית ו"הנחיתה הרכה" שצפויה לכלכלת סין בשנה הקרובה. מתחילת החודש רשם המטבע האמריקני זינוק של כ-3% ביחס לשקל, ומתחילת השנה התחזק מולו בכ-13%, ואתמול אף נסחר קרוב לשיא של שנתיים, בשער של 3.87 שקלים לדולר בודד.

האם זה הזמן להשקיע בדולר? הדעות חלוקות. בבנק ההשקעות ברקליס קפיטל סבורים כי המשבר האירופאי ימשיך אמנם להעיק על הצמיחה ביבשת ולהשפיע בדרכו על יתר השווקים בעולם, ועם זאת הם אינם צופים קריסה כלשהי, וסבורים כי פעילותו של הבנק המרכזי האמריקני עשויה להאט את הזינוק שרשם הדולר מתחילת השנה מול המטבעות המובילים.

מנגד, גורמים בשוק המקומי סבורים כי השקל צפוי להמשיך ולהיחלש מול הדולר בטווח הקרוב, בעיקר על רקע התחזיות להאטה בצמיחת המשק הישראלי.

בשורה התחתונה, המט"ח מתעתע בכולם, גם במומחים. אך לאלו מכם שמעוניינים להיחשף לדולר, קיבצנו את הדרכים העיקריות לכך:

1. תעודות סל: תעודות על הדולר נקראות תעודות פיקדון והן מעניקות הצמדה מלאה לשער הדולר, כפי שנקבע במסחר הרציף. מחירן נקוב בשקלים והן נסחרות בבורסה לאורך כל שעות המסחר. בחלק מהתעודות הריבית נצברת ומחולקת אחת לתקופה, למשל רבעון, אחרות משקיעות את תקבולי הריבית חזרה בתעודה, תוך שהן צוברות ריבית. כיום, ישנן בארץ מספר תעודות פיקדון על הדולר, הגדולה ביניהן מבחינת שווי החזקות היא תכלית דולר (457 מיליון שקל). תעודות נוספות הינן תכלית (אינדקס) דולר, פסגות סל דולר, קסם דולר , הראל סל דולר ומבט דולר. תעודות אלו אינן גובות דמי ניהול.

למרות יתרון החשיפה הפשוט והנזילות שמעניקות התעודות, יש לזכור כי השקעה בהן כרוכה בעמלות קנייה ומכירה בעלות של כ-0.5% ובדמי משמרת.

2. פיקדון בנקאי: בדומה לפק"מ שקלי רגיל, הבנקים מאפשרים למשקיעים לפתוח פיקדון דולרי הצמוד לשער הדולר שמפרסם בנק ישראל, בניכוי מרווחי קנייה ומכירה. השקעה בפיקדון צמוד דולר מקנה חשיפה לשער המטבע בנוסף לריבית, אולם כדאי לזכור שהריבית הדולריות בעולם מאוד נמוכות, ולכן המשקיע אולי צפוי להרוויח מעליית השער, אך לא הרבה מעבר לכך. בנוסף, בדומה לפיקדונות אחרים ישנם זמני יציאה קבועים מראש, שהופכים את ההשקעה הזו להרבה פחות נזילה ביחס לני"ע אחרים.

3. חוזה עתידי: מספר בורסות בעולם, כגון CME בשיקגו, מאפשרות כיום לרכוש חוזה עתידי על השקל מול הדולר. חוזה עתידי הוא הסכם התחייבות בו צד אחד מתחייב לרכוש דולרים והצד השני מתחייב למכור אותם, בשער מוסכם מראש ובתאריך עתידי נקוב מראש. על אף הפופולריות הרבה לה זוכה המסחר בחוזים עתידיים בשוקי חו"ל, בארץ ישנה מודעות מועטה לתחום. מכאן, שהאפיק הזה פחות נגיש למשקיע ההדיוט ויותר נפוץ בקרב גופים מוסדיים. עיקר השימוש בכלי זה הוא בחברות ריאליות (כמו למשל יצואנים ויבואנים) שמבקשים להגן על התקבולים העתידיים שלהם.

שוק החוזים הוא שוק עם נזילות גבוהה, המאפשר לצדדים לצאת מהחוזה מבלי להגיע ליום אספקת הסחורה, והדבר נעשה באמצעות מכירה או קנייה של חוזה זהה במהופך לפוזיציה. שוק החוזים העתידיים מתנהל מסביב לשעון, כאשר בין הצדדים לעסקה קיים שוויון מלא, ללא יתרון לגודל. ההתחשבנות הכספית נעשית על בסיס יומי, והצדדים אינם צריכים להעמיד ערבות מלאה אלא ביטחונות בגובה מסוים מערך החוזה.

בפועל, מרבית מהחוזים נעשים מתוך ספקולציה, לשם הפקת רווח משינויים במחיר, ואינם נגמרים במסירה פיזית. בנוסף, מדובר על כלי ממונף המושפע משער החליפין ומהפרשי הריביות על המטבעות, מה שמוביל לסיכון הרב הכרוך בהשקעה בו.

4. איגרות חוב: בעבר, הונפקה על ידי ממשלת ישראל איגרת חוב בשם "גלבוע" - איגרת צמודה לשער הדולר שהעניקה ריבית תקופתית בגובה הריבית של ממשלת ארה"ב. כיום אג"ח זו יצאה מהמחזור, ובשלב זה לא מונפקות איגרות חוב חדשות. אפשרות נוספת היא איגרות חוב של ממשלת ארה"ב (בעלות דירוג S&P ברמה AA פלוס וממודי'ס Aaa). חשוב לזכור כי חשיפה למטבע דרך רכישת אג"ח חושפת למעשה את המשקיע לא רק למטבע עצמו, אלא גם לתנודתיות הנובעת מהערכות לגבי ביצועי התקציב של אותה מדינה, מאזן הסחר שלה, ההשקעות הזרות ועוד. החיסרון, כמו בכל השקעה עצמאית, הוא בזמן הנדרש ללמידה, מעקב, ביצוע המסחר וניתוח השוק.

5. קרנות נאמנות: אפשרות נוספת היא להשקיע בקרנות נאמנות אג"חיות צמודות מט"ח או דולר. קרנות אלו משקיעות בעיקר באג"ח של חברות ישראליות הצמודות למט"ח, והשקעה בהן דורשות בדיקה לעומק, שכן חלקן מושקעות באיגרות בעייתיות. אפיק נוסף הוא קרנות אג"ח חו"ל. מדובר בקרנות המתמחות בהשקעה באג"ח של מדינות זרות וחברות בחו"ל, שמשקיעות לרוב במדינות ובמנפיקים סולידיים עם דירוג גבוה, אם כי בשוק הנוכחי לא מדובר בהכרח על ערובת ביטחון.

בצד היתרונות, נציין כי מדובר על ניהול אקטיבי המתמחה באפיק הנ"ל. מנגד, הדבר כרוך בעלויות ניהול אשר נעות בין 0.4% ל-1.7%.

5. מסחר אקטיבי

אפשרות זו כוללת פתיחת חשבון מסחר באחת מחברות הפורקס בארץ או בחו"ל. חשוב לציין כי מדובר במסחר ספקולטיבי וממונף, בו לצד הסיכוי לרווח גבוה קיים הסיכון הבלתי מבוטל להפסדים בהיקפים משמעותיים. הקושי העיקרי בתחום זה הוא לצפות את התנהגות המטבעות בטווח הקצר, עובדה שפועלת לרעת המשקיעים, שבמרבית המקרים מפסידים את כספם.

דברים שצריך לדעת
 דברים שצריך לדעת