אי.די.בי תפרע 50 מ' ש' מחובה למגדל לאחר הורדת הדירוג

הצדדים הגיעו להסדר שימנע פירעון מיידי של מלוא החוב בסך 220 מיליון שקל *70 מיליון שקל נוספים ישולמו לאחר מכירת כת"ש לבלווטניק

הורדת דירוג החוב לאג"ח אי.די.בי לפני מספר שבועות לרמה של BBB פלוס עם אופק שלילי, מאלצת את הקבוצה שבשליטת נוחי דנקנר להקדים תשלומים לחברת הביטוח מגדל; זאת בכדי למנוע העמדה לפירעון מיידי של הלוואה שהעמידה מגדל לקבוצה בשנת 2004, כפי שנחשף באחרונה ב"גלובס".

קרן ההלוואה, שיתרתה עומדת על 220 מיליון שקל, אמורה הייתה להיפרע בשלוש מנות בין השנים 2015-2017. היום הודיעה אי.די.בי, כי הגיעה להסכמה עם מגדל, ולפיה הקבוצה תפרע כעת 50 מיליון שקל מתוך סכום ההלוואה; ובמקרה שעסקת מכירת השליטה בכת"ש לידי לן בלווטניק תושלם, אזי במועד קבלת התשלום הראשון ממנו תפרע החברה סך של 70 מיליון שקל נוספים.

בתמורה להקדמת התשלומים כלפיה התחייבה מגדל לא לבצע פירעון מיידי להלוואה למשך שלושה חודשים נוספים (תקופת ההשעיה). למגדל משועבדות מניות של כור וכלל תעשיות כבטוחות להלוואה, ואם אכן תושלם עסקת המכירה של כת"ש לבלווטניק, תשחרר מגדל את מניות כלל תעשיות המשועבדות לה. אם עסקת בלווטניק תושלם, יתרת ההלוואה למגדל תסתכם ב-100 מיליון שקל.

לאחר ביצוע התשלום הראשון למגדל, התחייבה אי.די.בי, כי יחס הבטוחות לחוב יעמוד על 200%, והיא תהיה רשאית לשעבד למגדל נכסים נוספים לפי בחירתה. לאי.די.בי תעמוד הזכות לפרוע סכומים נוספים מתוך ההלוואה במהלך תקופת ההשעיה ללא תשלום עמלה. בין הצדדים הוסכמו מספר תנאים, שאי עמידה בהם תביא לסיום תקופת ההשעיה (ואז תוכל מגדל לבקש פירעון מיידי של ההלוואה); אלו כוללים בין היתר איסור מכירה של נכס מהותי של החברה או מכירת חברה מוחזקת.

מו"מ למכירת ג'ורדן ואלי לנובה

מקורה של ההלוואה ממגדל הוא בעסקה שביצעה אי.די.בי ב-2004, לרכישת מניות בנק לאומי מידי חברת הביטוח. הרכישה מומנה בין היתר באמצעות הלוואה של 40 מיליון דולר שלקחה אי.די.בי ממגדל. מאז המניות כבר החליפו ידיים, אבל ההלוואה לא הגיעה למועד פירעונה כאמור. ההלוואה ניתנה בריבית ריאלית של 5.5%, המשולמת מדי חודש אוקטובר, והקרן הייתה אמורה להיות משולמת כאמור בשלוש מנות בשנים 2015-2017.

באג"ח של אי.די.בי פיתוח לא נרשמה תגובה מיוחדת, והן נסחרו בירידות שערים מתונות. נכון להיום נסחרות אג"ח אי.די.בי פיתוח בתשואה של 13%-26%, ובאג"ח החברה-האם אי.די.בי אחזקות מגיעה התשואה לרמה של עד 39%. מניית אי.די.בי אחזקות צנחה היום ב-7%, למחיר שפל של 14.7 שקל, המשקף לקבוצה שווי של 680 מיליון שקל - ירידה של כמעט 90% מתחילת 2011.

על מנת לשפר את נזילותה של הקבוצה מנהלים כעת כלל תעשיות ואלרון מו"מ למכירת החזקותיהם (33.5% ו-18.8% בהתאמה) בחברת ג'ורדן ואלי לידי חברת נובה. ג'ורדן ואלי, המפתחת מערכות למדידת חומרים לתעשיית המיקרו-אלקטרוניקה, הייתה רשומה בספרי החברות בסוף 2011 לפי שווי של 48.7 מיליון דולר. עם זאת, לאור העובדה שמגעים שניהלה הקבוצה למכירת החזקותיה בחברות לא התממשו בסופו של דבר, לא מן הנמנע כי גם הפעם לא תיסגר עסקה בין הצדדים.