הכירו את האנליסט שחתך בשקט את התחזית לפייסבוק

מיהו האנליסט שהוריד, לאוזני משקיעים מוסדיים בלבד, את תחזית ההכנסות והרווח של פייסבוק כמה ימים לפני הנפקתה, ומסעיר כעת את שוק ההון האמריקני

כבר 12 שנים שסקוט דוויט מסקר חברות אינטרנט, וגישתו הזהירה בהחלט יוצאת דופן במגזר שנוטה להתפתות להגזמות מופרכות. דוויט החליף את האנליסטית הכוכבת של בנק ההשקעות מורגן סטנלי בתחום האינטרנט, מארי מיקר, בשנת 2010.

דוויט היה אחד האנליסטים היחידים שחתכו את מחירה של מניית גוגל בינואר האחרון, לאחר שדוחות הרבעון הרביעי של החברה החמיצו את התחזיות ביותר מדולר אחד למניה. בפברואר הוא החליט להוריד את המלצת מניית אמזון מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק", כאשר מרבית האנליסטים העדיפו לפרסם המלצת "קנייה" ואף המלצת "קנייה חזקה" על המניה.

אבל כל ההצהרות הללו מחווירות לעומת זו שהוא פרסם ימים לפני שפייסבוק יצאה להנפקה ציבורית של 16 מיליארד דולר; הנפקה שהפכה לאחר מכן למוקד מחלוקת בתעשיית הפיננסים, למושא חקירה של רשות ניירות הערך האמריקנית ולתביעות מצד המשקיעים.

דוויט היה אחד מכמה אנליסטים שהורידו את תחזית ההכנסות והרווח של פייסבוק, לאחר שהחברה הודיעה שהיא מוותרת על פרסום קווים מנחים להערכת הכנסות רבעוניות ושנתיות. פייסבוק פרסמה גם תשקיף מתוקן, שבו היא הזהירה כי המעבר של המשתמשים בה לפלטפורמות ניידות עלול להיות בעל השפעות שליליות על קצב צמיחת הכנסותיה.

מהלך מסוג זה נחשב חריג מאוד, כאשר הוא מתרחש ימים ספורים לפני הנפקה ציבורית מיוחלת כל כך כמו זו של פייסבוק; ובמיוחד כאשר החתם הראשי שלה הוא מורגן סטנלי, המעסיק של דוויט. בנק ההשקעות לא רק היה הגורם שהוביל את ההנפקה, אלא פיקח גם על 38% ממניות פייסבוק שנמכרו בה. לפני תחילת המסחר במניית פייסבוק בוול סטריט, הועברה התחזית החדשה של דוויט ועמיתיו למשקיעים המוסדיים באמצעות שיחות טלפון, אבל המשקיעים הפרטיים לא עודכנו במאום.

התנהלות זו העלתה סברה שהמשחק היה מכור מראש, ומספר משקיעים פרטיים הגישו תביעות מסיבה זו. מדובר בתשומת לב שדוויט אינו מורגל בה ואינו מרגיש נוח עמה, כך מספרים אנשים המכירים אותו. דוויט עצמו לא השיב לשיחות טלפון או למסרי דואר אלקטרוני שנשלחו אליו בבקשה לתגובה לדברים.

"דג מחוץ למים בניו יורק"

שני עמיתים שלו מציינים שכאשר דוויט החליף את מיקר במורגן סטנלי, לא הייתה לו כל שאיפה להפוך לשם גדול כמו מיקר, שאף זכתה לכינוי "מלכת האינטרנט". למרות שחברים מעידים על היותו אדם חסכן, רשומות נדל"ן ציבוריות מעידות כי בקיץ האחרון רכשו הוא ואשתו, קת'רין, בית היסטורי רחב ידיים במדינת ניו ג'רזי, בתמורה ל-1.575 מיליון דולר. עם זאת, דוויט, בן 39 ואב לשלושה, נוסע למנהטן באוטובוס מדי יום. "הוא קצת כמו דג מחוץ למים בניו יורק, המשפחה מאוד חשובה לו", אומר חבר קרוב של דוויט.

כאמור, לדוויט יש היסטוריה ארוכה של נקיטת מדיניות זהירה באשר למניות שהוא מסקר. ב-2007 וב-2008 אנליסטים רבים היו שוריים באשר לפלטפורמת המסחר האלקטרוני GSI Commerce, בעת שזו יצאה למסע רכש של חברות קטנות יותר. לדבריו של מייקל רובין, מייסד והמנכ"ל לשעבר של GSI, דוויט לא היה אחד מהאנליסטים הללו.

"אנשים רק רצו לראות אותנו מבצעים רכישות, אך סקוט רצה לראות את התוצאות בשטח", אומר רובין. GSI נקנתה על ידי eBay בתמורה ל-2.4 מיליארד דולר ב-2011. רובין ראה בגישתו של דוויט אתגר, "שמתי לב למה שהיה לו מה להגיד. הוא היה מאוד מחושב במחקר שלו", הוא מספר.

האומץ לנסות להרוג עסקה

דוויט נולד במדינת מסצ'וסטס והוא אוהד מסור של קבוצת הבייסבול בוסטון רד סוקס. את שנות התבגרותו הוא העביר בעיר ג'קסונוויל שבפלורידה, שם הוא שיחק בייסבול בתיכון ובקולג'. במהלך לימודיו עבד דוויט בחנות ציוד הספורט שבבעלות משפחתו. לאחר שקיבל תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת ג'ורג'יה, החל דוויט לעבוד כאנליסט פיננסים ביצרנית המחשבים דל, כך על פי הפרופיל שלו ברשת החברתית-מקצועית לינקדאין.

דוויט הוא מעריץ של וורן באפט, ולוחות הזיהוי של הרכב שלו נושאת את הכתובת "In Barkshire Hathaway we Trust". רשימת הקריאה של דוויט באמזון כוללת שני ספרים של המשקיע צ'רלס מאנגר, שותפו לעסקים של באפט שצוטט פעם כאומר: "אני לא משקיע בדברים שאני לא מבין בהם, ואני לא רוצה להבין את פייסבוק".

מספר פעמים במהלך הקריירה שלו פעלה הזהירות המפורסמת שלו נגדו. דוויט נתן המלצת "משקל חסר" או "משקל שוק" ל-15 מתוך 23 החברות שאותן הוא מסקר, ומשמעות הדבר שעל המשקיעים למכור או להחזיק את 15 המניות הללו; אבל בשנתיים האחרונות החברות שלהן הוא נתן המלצת "משקל חסר" השיאו תשואה של 19% - כמעט 8% יותר מהממוצע של כלל החברות שאותן הוא מסקר.

גישתו של דוויט הביאה אותו לא אחת למסלול התנגשות עם האינטרסים של הבנקים בחברות שבהן הוא עבד. כשהקמעונאית המקוונת Buy.com תכננה לצאת להנפקה ציבורית בפעם השנייה, במהלך 2005, דוויט ייעץ לבית ההשקעות שבו עבד אז, Legg Mason, לא להיות חתם בעסקה. החברה לא שעתה בסופו של דבר לעצתו של דוויט, אבל לדברי עמיתים "אנליסט צריך הרבה אומץ כדי לנסות להרוג עסקה". בסופו של דבר החליטה Buy.com לא לצאת להנפקה.

רובין מ-GSI אומר לסיכום, כי "הרבה אנליסטים משחקים בהתאם למערכת היחסים שלהם עם בנק ההשקעות, אבל סקוט אומר מה שהוא חושב באמת".

מיום הנפקתה
 מיום הנפקתה