לא קראת - לא שילמת: Total Boox תשנה הרגלי הקריאה?

חברת הסטארט-אפ מנסה לשנות את מודל התשלום על ספרים, כך שמשלמים רק על מה שקוראים בפועל. "המודל הקיים מזיק לתעשייה כי אנשים נאלצים לשלם מראש על משהו שהם לא יודעים מהו"

שבוע הספר התחיל אתמול (ד') עם הנחות משמעותיות על ספרים אהובים, אך השאלה הגדולה שעולה בכל שנה, היא עד כמה אנחנו באמת מספיקים לקרוא את הספרים הרבים שאנחנו רוכשים במבצעים השונים והאם בסופו של דבר הכסף לא הולך לאיבוד בדרך.

חברת הסטארט-אפ Total Boox, שהקים מייסד חברת Zlango, יואב לורך (58), מנסה לשנות את מודל התשלום על ספרים כך שמשלמים רק על מה שקוראים בפועל. "המודל הקיים מזיק לתעשייה כי אנשים נאלצים לשלם מראש על משהו שהם לא יודעים מהו", אומר לורך. Total Boox מציעה חנות וירטואלית בטאבלטים (כרגע רק על אנדרואיד), שדרכה אפשר לקרוא ספרים שונים, כשהמערכת יודעת לזהות אם התבצעה קריאה בפועל של עמוד בספר.

"אנחנו מנטרים את הפעילות באפליקציה שלנו וברגע שטקסט מופיע על המסך במשך כמה שניות אז אנחנו מניחים שהמשתמש קורא בזמן זה את אותו עמוד בספר", מסביר לורך ומוסיף כי אפשר לדפדף בספר ללא תשלום. המחיר עצמו נקבע על-ידי המו"לים והוא מחושב על בסיס כמות מילים שנקראה בפועל, כשהמחיר הכולל שווה ערך לעלות ממוצעת של ספר דיגיטלי בקנייה רגילה.

מגעים עם מו"לים

החברה נמצאת בשלבי התחלה ובינתיים חתמה עם הוצאת ספרים אחת, כשמגעים מתקיימים עם מו"לים גדולים נוספים.

לורך מסביר, כי שינוי המודל העסקי של שוק הספרים ושינוי הרגלי הצריכה, לפיו קודם קוראים ואח"כ משלמים, הוא לא הבשורה היחידה של Total Boox, שגייסה עד היום כמה מיליוני שקלים מחממת הניו-מדיה של אילן שילוח, The Time. "רשימות רבי המכר שמתפרסמות כיום מציגות את הספרים הכי נמכרים ולא מכילות שום מידע על איזה ספר אנשים אוהבים ואיזה ספר הם קראו עד הסוף. בפלטפורמה שלנו, אנחנו מייצרים את האנליטיקס של תעשיית הקריאה. אי אפשר להצליח היום בעולם הדיגיטלי בלי ניתוח מידע", הוא אומר.

שינוי תפיסתי נוסף שצופה לורך הוא במודל הפצת הספרים. "לא צריך את אמזון, iBooks של אפל או מו"לים. אדם יכול להפיץ את הספר שכתב בחינם דרך המייל, הבלוג או הפייסבוק שלו וכל אחד יכול לקבל את הספר בחינם, כשהחיוב נעשה על בסיס קריאה בפועל, זה חוסך הוצאת כסף מיותר על הוצאות לאור, שיווק ופרסום", מסביר לורך.

הטכנולוגיה של החברה מבטיחה אך האתגר גדול בשוק שכולל שתי שחקניות ענקיות. "אנחנו מתחרים ב-iBooks של אפל ובקינדל של אמזון", מצהיר לורך. "אמזון זו הממותה הענקית שנמצאת בשוק והיא מנסה בהדרגה לחסל את המו"לים ומרעה להם את התנאים. היא מגדילה את כמות הסופרים שיש אצלה וגונבת אותם מהמו"לים. המו"לים מבינים שהם צריכים לבנות אלטרנטיבה כי אם הם ישאירו את הקוראים אצל אמזון אז זה גזר דין מוות לעצמם".