הנשיא פרס יצא לארה"ב: יבקש מאובמה לשחרר את פולארד

אובמה יעניק לפרס את מדליית החירות - האות האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב, שניתן למי שתרמו תרומה חריגה לאינטרס הלאומי האמריקני

נשיא המדינה, שמעון פרס, יצא אמש (מוצ"ש) לביקור רשמי בארה"ב, שבו יעניק לו הנשיא ברק אובמה את מדליית החירות, האות האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב, בטקס מיוחד בבית הלבן. אות זה ניתן למי שתרמו תרומה חריגה לאינטרס הלאומי של ארה"ב, לשלום הגלובלי או לתרבות העולמית.

לפני טקס הענקת המדליה, ביום ד', ישוחח הנשיא פרס הנשיא אובמה. בשיחה צפוי פרס לבקש ממארחו שארה"ב תשחרר את ג'ונתן פולארד, שנדון למאסר עולם לאחר שהורשע בריגול למען ישראל, ב-1987. פרס יגיש למארחו עצומה לשחרור פולארד, שעליה חתומים רבבות ישראלים, בכללם אנשי רוח רבים.

פרס יקרא לאובמה לגלות מידת הרחמים לאור ההידרדרות במצב בריאותו של פולארד. לפי הערכות בוושינגטון, העלאת נושא פולארד בביקור המתקושר של פרס בבית הלבן, שנעשתה בתיאום עם הממשל, מרמזת על נכונותו של אובמה לבחון את הבקשה בחיוב. בכל אופן, בשלב זה לא ברור מה יאמר אובמה לפרס. קרוב לוודאי שהוא יסתפק בהבטחה לשקול את הבקשה בחיוב.

"אפנה לאובמה לא כנשיא המדינה אלא כאדם אל אדם ואומר לו, 'אנא שחרר את ג'ונתן'", אמר פרס לפני ההמראה. "הגיע הזמן לפעול לשחרור פולארד וכך אעשה".

בטקס הענקת המדליה, ובארוחת הערב הרשמית בבית הלבן שתיערך אחריה, ישתתפו בני משפחתו של הנשיא פרס ואורחיו שבאו עמו מישראל, לרבות הנשיא החמישי, יצחק נבון; נשיאי ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון וג'ורג' וו. בוש; שרים אמריקניים בהווה ובעבר; דיפלומטים, שחלקם השתתפו בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים; ודמויות בולטות באקדמיה, בכלכלה ובאמנות.

פרס צפוי למסור לאובמה ולאשתו, מישל, מתנות שלשכת הנשיא בירושלים מגדירה כ"יחודיות". ברק אובמה יקבל אוסף נדיר של מסמכים מתקופת הקמת המדינה, לרבות מכתב אישי ששלח הנשיא הראשון של מדינת ישראל, חיים ווייצמן, אל נשיא ארה"ב דאז, הארי טרומן ובו בקשה שארה"ב תכיר במדינה החדשה; מסמך ההכרה של טרומן בישראל ומברק שבו מודה ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, לטרומן על תמיכתו. מישל אובמה תקבל עדי שהוכן במיוחד עבורה מחומרים ישראליים בלבד. נראים בו חבל יפואי שזור בחוט זהב עם אבני טורקיז מאילת וכדורי זהב. את העדי הרכיבו עובדים עם מוגבלויות.

נשיא המדינה יקיים בביקורו בארה"ב גם שיחות ביטחוניות ומדיניות. הוא יפגש עם שר ההגנה האמריקני, ליאון פאנטה, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל מרטין דמפסי, ובכירים אחרים במשרד ההגנה, בביקור בפנטגון. הנשיא יקיים דיון פומבי עם שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, על היחסים בין ישראל לארה"ב ועל תהליך השלום. שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, יערוך קבלת פנים לכבוד הנשיא במעונו הרשמי. פרס יענקי ראיונות לכלי תקשורת בארה"ב.

הוא צפוי לחזור לישראל ביום ו'.