טרכטנברג: "נטל המסים לא גבוה ולכן צריך להעלות אותם"

הצטרפו לשידור החי מכנס אקונומיקס ■ טרכטנברג, שעמד בראש הוועדה לשינוי סדר עדיפויות חברתי-כלכלי: "המחאה הציבה חסם אפקטיבי בפני הדורסנות של חברות גדולות עם כוח מונופוליסטי"

פרופ מנואל טרכטנברג קורא לממשל להעלות מסים כדי להתמודד עם הגירעון הפיסקלי. בכנס אקונומיקס של "גלובס" ולשכת המסחר ת"א והמרכז אמר היום (ג') טרכטנברג בהתייחסו לתקציב המדינה כי "נכנסנו לתקופה של אי ודאות וצריך להתרגל לקצב צמיחה נמוך לאורך זמן והשאלה היא מה יקרה לתהליך הפיסקלי. דעתי נחרצת - חייבים להעלות מיסים לא באופן זמני אלא פרמננטי".

טרכטנברג הוסיף כי "כדי לתת מענה לדרישות החברתיות ובמקביל לדרישות המדינה והביטחון - אי אפשר להוריד את קצב הגידול של ההוצאה הממשלתית ולכן ההתאמה חייבת לבוא מהמסים. נטל המסים בישראל הוא לא גבוה ולכן צריך להעלות אותם".

טרכטנברג, שעמד בראש הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי ולבדיקת יוקר המחיה בישראל, אמר דיבר על הישגי המחאה החברתית ואמר: "המחאה החברתית הצליחה לשנות את השיח הציבורי שנשלט זמן רב מדי ע"י סוגיות פוליטיות שהביאו לשסעים בעם. הנושאים האלה, שנוגעים ליומיום של ישראל, לא היו בשיח הציבורי והמחאה הביאה אותם למרכז הבמה. התופעה הזו חיובית ביותר - יותר מדי זמן החברה הישראלית נראית שסועה".

"ההישג השני הוא שהמחאה העצימה דור שלם וגרמה להתעוררות לצימאון לדעת ולהתחנך", הוסיף טרכטנברג. "היא הבליטה מושגים שהדור הזה בכלל לא הכיר - רצון ללמוד ולעצב עתיד זה דבר אדיר. הג'יני יצא מהבקבוק ואי אפשר להחזיר אותו. הדברים לא יחזרו למה שהיו.

"ההישג השלישי הוא תוצאות ממשיות: המחאה הציבה חסם אפקטיבי בפני הדורסנות של חברות גדולות עם כוח מונופוליסטי. ללא המחאה, ועדת הריכוזיות לא היה מניבה דוח ראוי שיעשה הבדל חברתי כלכלי. כנ"ל לגבי ועדת המזון וחוק התספורות - כל זה הודות למחאה".

בהתייחסו לאופן אימוץ המלצותיו ע"י הממשלה אמר טרכטנברג: "רובן אומצו וחלקן כבר מיושמות. אחרות לא מיושמות וצריך לעקוב אחרי זה בדריכות. יש לנו הרבה מה להתגאות אבל חשובה ההמשכיות - מה תעשה הממשלה לאור הג'יני שיצא מהבקבוק".

טרכטנברג קרא לממשלה לרסן את הגידול בתקציב הביטחון ואמר: "הכי קל להגיד קיצוצים רוחביים, אבל צריך סדר עדיפויות ובראש צריך להיות החינוך; ובלי סיסמאות, אלא במעשים. ההמלצות של הוועדה בראשותי סללו את הדרך לכך. אחרי כן יש תשתיות שיתמכו בשוק העבודה. לגבי הביטחון, הבעיות האלה יהיו איתנו להרבה זמן - אני קורא לממשלה לאמץ וליישם את דוח ברודט ולהביא לגידול של 1.3% בשנה בתקציב הביטחון ולא מעבר לזה".

בסיום דבריו התייחס טרכטנברג לשאלה האם המחאה תתחדש הקיץ ואמר כי "קיימת היום מבוכה. יש ציפייה וחשש האם המחאה תתחדש. זו לא השאלה הנכונה - זה משהו שקורא פעם בדור ולכן היא לא יכולה להתחדש. השאלה איך המדינה מוציאה לפועל את המסרים החיוביים שהמחאה הוציאה - חברה צודקת, הוגנת ושוויונית יותר. אין טעם להתייסר בשאלה האם המחאה תתחדש".