געגועים לפארמוס? פרופ' משולם פיתח מוצר דמוי קנאביס

מדובר בתרופה שמפעילה קולטנים קנבינואידים במוח ומיועדת לטיפול בפציעות ראש ■ גם פארמוס צמחה מתוך מעבדתו של פרופ' משולם

חוקרת מהמעבדה של פרופ' רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית, קיבלה אתמול (ג') פרס עבור המצאה שעשויה להיראות מעט מוכרת לקוראי "גלובס" הוותיקים: מדובר בתרופה שמפעילה קולטנים קנבינואידים במוח (קולטנים שמופעלים גם על ידי חומרים פעילים המצויים בצמח הקנביס), ומיועדת לטיפול בפציעות ראש.

כך בדיוק הוגדרה הטכנולוגיה שעל בסיסה הוקמה בשעתו חברת פארמוס בראשות פרופ' חיים אביב, שגם היא נבטה ממעבדתו של פרופ' משולם. מי שמוחו כבר החלים מן הטראומה עשוי להיזכר כעת ביתר פרטי הסיפור: פארמוס הונפקה בנאסד"ק והגיעה ב-2004 לשווי של מאות מיליוני דולרים, שלווה בהייפ תקשורתי גדול.

פארמוס הייתה לרגע "מניית העם", ומיד לאחר מכן נכשלה בניסוי שלב III שנערך ביותר מ-800 חולים, ואיבדה 75% מערכה. פארמוס לא הצליחה להתאושש מהמהלומה, למרות שניסתה לפתח מוצרים נוספים. החברה היא כיום ישות משפטית שמחזיקה מספר פטנטים אך אינה פעילה בפיתוח תרופות.

פרופ' משולם, חתן פרס ישראל לכימיה וחוקר של חומרים קנבינואידים במגוון תחומים רפואיים, תמך באופן מוחלט במוצר שלו לפני ואחרי האירועים והעריך כי הניסוי שנכשל נערך בצורה בעייתיות.

כעת, פיתחה בהנחייתו החוקרת ד"ר ליטל מגיד מוצר חדש, גם הוא לפגיעת ראש. המוצר החדש מבוסס על טכנולוגיה אחרת ומיועד לקולטן אחר מבין הקולטנים הקנבינואידים.

חברת תרופות גדולה, ששמה לא נמסר, לא נרתעה מהדמיון על פני השטח לסיפור של פארמוס, וחתמה עם האוניברסיטה העברית, דרך חברת מסחור הטכנולוגיות "יישום", על הסכם לפיתוח משותף של המוצר. ככל הנראה, המוצר עדיין נמצא בשלבים ראשונים יחסית של פיתוח, אך מספיק מתקדמים כדי לתפוס את תשומת ליבה של החברה.

החוקרת מגיד, ששייכת לבית הספר לרוקחות של האוניברסיטה העברית, תקבל הערב את פרס קיי לחוקר צעיר עבור הפיתוח החדש. פרס קיי לחדשנות מוענק מדי שנה מאז 1994 למחקרים מן האוניברסיטה העברית שהינם בעלי פוטנציאל יישומי. הפרס נוסד על ידי אייזיק קיי, תעשיין בתחום התרופות ושותף בקרן IHCV הישראלית.