הבית הלבן: עמדתנו לגבי חנינה לג'ונתן פולארד לא תשתנה

כמה שעות לפני שפרס צפוי לבקש מאובמה לחון את המרגל, דחה הבית הלבן את הבקשה ■ מחוקקים בקונגרס אוספים חתימות למכתב שיקרא לשחרר את פולארד

כמה שעות לפני שנשיא המדינה, שמעון פרס, צפוי לבקש ממארחו, נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לחון את ג'ונתן פולארד, המרצה עונש מאסר עולם על ריגול למען ישראל, דחה למעשה דובר הבית הלבן את הבקשה.

בבת-אחת נוצרה עננה קלה, שמעיבה על האירוע הגדול שייעכרך בערך בחצות (שעון ישראל), שבו יקבל פרס את מדליית החירות, אות הכבוד האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב, מידי אובמה.

בתשובה לשאלות כתבים, בתדרוך היומי לכתבים, אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני: "עמדתנו לא השתנתה ולא תשתנה. אני רוצה להזכיר לכם שמר פולארד הורשע בפשעים חמורים מאוד".

הנשיא פרס, שהבהיר עוד לפני צאתו מהארץ כי בדעתו לבקש מאובמה לחון את פולארד, החל להכשיר את הקרקע לקראת סירוב אפשרי. "אעשה כמיטב יכולתי", הוא אמר לערוץ 2. "אני חושש להעלות ציפיות ולחולל אכזבה".

בראיון לערוץ פוקס ניוז הבהיר פרס כי אין בדעתו לבקש מאובמה לחון את פולארד, אלא רק לקצוב את עונשו לפרק הזמן שבו היה כלוא עד עתה (כ-27 שנים).

לפני שהמריא מישראל, אמר הנשיא: "אני מכיר את כל הבעיות הקשורות במתן חנינה. גם בסמכות נשיא ישראל לתת חנינה. חנינה זה לא המשך התהליך המשפטי. מדובר בשיקולים שחורגים מעבר להליך זה, ובדעתי להסביר זאת לנשיא (אובמה). מעבר לזה איני יכול לומר דבר. אינני יודע מה השיקולים של אובמה, אך אני מתכנן להתמקד בסוגיה ההומניטרית".

מחוקקים בקונגרס פועלים עתה לאסוף חקיקות של סנטורים וצירים, משתי המפלגות, על מכתב שבו ייקרא אובמה לעשות מחווה הומניטרית ולשחרר את פולארד.