לינדנשטראוס: רק ענישה חריפה תמנע את השחיתות הציבורית

מבקר המדינה: "ענישה ראויה צריכה להעדיף אינטרס ציבורי בגזירת העונש" ■ ד"ר חיים שיין: "הציבור צריך להגיד לדרעי שאסור לו להיות ח"כ - וגם לא יו"ר ועד הבית"

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס תוקף בחריפות את הקלות בגזרי הדין של עבריינים שהורשעו בעבירות של טוהר המידות, במסגרת כנס בנושא "השחיתות כסכנה קיומית" שקיימה היום (ה') מכללת שערי משפט.

"מן הראוי לתת ענישה ראויה לאותם אלה שהורשעו כדין בעבירות כאלה - רק ענישה חריפה יכולה למנוע המשך התופעה של השחיתות הציבורית. ענישה ראויה צריכה להעדיף אינטרס ציבורי בגזירת העונש", לדבריו.

לינדנשטראוס החמיא לתקשורת שמשמשת לדבריו כגורם מבקר, ואמר כי "התקשורת היא הצינור שבינינו ובין הציבור, אין לנו דרך אחרת. אני מברך את התקשורת על רמת התחקירים שעלתה מאוד בשנים האחרונות, כולל התייחסות פרשנית על מה שעושה המבקר, זוהי תפקידה של העיתונות לבקר את המבקר, ואני מברך על כך".

לינדנשטראוס, שמסיים בקרוב את תפקידו כמבקר המדינה, ציין כי "ההרגשה במהלך התפקיד הייתה שבביקורת נגד השחיתות צריך ללכת לראש הפירמידה ולא לש.ג - והפכנו את התפיסה הזו להלכה למעשה. אחד האמצעים החשובים ביותר למאבק למען חברה נקייה וטהורה היה העובדה שאנו פועלים מול ראש הפירמידה ולא ניגשים לתחתיתה".

המבקר אמר כי יש עדיין דרך לעבור במלחמה נגד השחיתות: "יש עדיין פינות לא מעטות שמשם צריך להלחם ולעקור את הצמחים הפראיים האלה. כמו למשל מינויים של בני משפחה ופגיעה קשה בנושא המכרזים".

במהלך הכנס, עו"ד מיכה פטמן, סנגור ופרקליטה של שולה זקן, תקף את מבקר המדינה: "מי שם את מבקר המדינה לדרוש החמרה בענישה? יש לו אינטרס שצריך להרשיע ראש ממשלה שהיה בעימות איתו, אבל זה לא תפקידו, והוא צריך להיזהר בדברים האלה".

ד"ר חיים שיין, מארגן הכנס ומומחה בפילוסופיה של המשפט במכללה, אמר בכנס כי "השחיתות היא סכנה קיומית - זה בתור לבנק, בכנסת, בכבישים ובכל מקום".

המשתתפים העלו לדיון את אריה דרעי כדוגמה לדבריהם לשחיתות ציבורית. לדברי שיין, "הציבור בכלל וציבור הסטודנטים בפרט צריך להגיד לדרעי שלא רק שאסור לו להיות חבר כנסת - אלא גם לא יו"ר ועד הבית. אם לא יגידו לו את זה, המאבק בשחיתות לא יצליח".