מניית הערב: מזנקת ב-30% במחזור ענק לקראת הבחירות ביוון

"זינוק בשיעור כזה במניה מהסוג הזה הוא על רקע ספקולטיבי בלבד ולא מדובר על שינוי כיוון בנתוני הבסיס הכלכליים", אמר היום האנליסט Maclovio Pina ממורנינגסטאר

מניית הבנק היווני National Bank of Greece (סימול: NBG) מזנקת בכ-30% במהלך המסחר בוול סטריט, על גב עלייה חדה של כ-10% בבורסה של אתונה היום (מנייה דואלית שתעודת ההשתתפות שלה נסחרת בניו-יורק).

למרות העלייה היום רשמה NBG צניחה של 47% בשלושת החודשים האחרונים על רקע החמרה הולכת וגוברת בכלכלת יוון בכלל ובמצב מערכת הבנקאות שם בפרט.

"זינוק בשיעור כזה במניה מהסוג הזה הוא על רקע ספקולטיבי בלבד ולא מדובר על שינוי כיוון בנתוני הבסיס הכלכליים", אמר היום האנליסט Maclovio Pina ממורנינגסטאר.

בימים האחרונים התגברו הדיווחים כי היוונים ממשיכים למשוך את הכספים שלהם מהבנקים המקומיים ועם התקרבות מועד הבחירות הכלליות החוזרות במדינה, נרשמה עלייה בקצב המשיכות. על פי הדיווחים חלק ניכר מהאזרחים כבר מכינים את עצמם ליום שאחרי הבחירות ביום ראשון הקרוב שבו תיאלץ יוון לעזוב את האירו, ובשל כך התחילו גם לאגור מזון.

על פי הערכות מומחים בענף הבנקאות ביוון, קצב משיכת הכספים הגיע לכדי 800 מיליון אירו (כמיליארד דולר) ליום. כשרשתות השיווק במדינה מדווחות על כך שחלק מהכספים הולך לקניית מזון כמו פסטה וקופסאות שימורים, עם התגברות החששות מחזרה אפשרית למטבע הדרכמה בעקבות ניצחון של אחת ממפלגות השמאל הרדיקאליות בבחירות שייערכו ביום ראשון הקרוב.

על פי הסקר האחרון שהתפרסם עולה שמפלגת "הדמוקרטיה החדשה" השמרנית, שתומכת בהמשך הנהגת תוכנית הצנע במדינה תמורת המשך קבלת חבילת החילוץ, נמצאת במירוץ צמוד עם מפלגת השמאל "סירציה" שחותרת לביטול תוכניות הצנע במדינה ובכך לבטל גם את חבילת הסיוע שהמדינה מקבלת, מה שלמעשה יסלול את דרכה של יוון אל מחוץ לגוש האירו.