חשד: הונאת מס ענקית בענף הדלק בהיקף של 3.5 מיליארד שקל

9 חשודים נעצרו, בינהם סוחרי דלק החשודים כי ניסו להתחמק מתשלום מע"מ בהיקף 600 מיליון שקל על מרכיב הבלו במחיר הדלק, וזאת באמצעות מערך של חברות ואנשי קש ■ רשות המסים: "לא הייתה בארץ תרמית בהיקף כ"כ מטורף"

‎‎רשות המסים חשפה חשד להונאת מס בהיקף-עתק של מאות מיליוני שקלים בענף הדלק: הבוקר (ב'), בתום חקירה סמויה שארכה כשנה, עצרו חוקרי רשות המסים והמשטרה 9 חשודים ועיכבו לחקירה 15 נוספים, בהם סוחרי דלק, בחשד כי בשנה וחצי האחרונות הפיצו וקיזזו חשבוניות מס פיקטיביות במאות מיליוני שקלים. זאת, במטרה להתחמק מתשלום מע"מ על מרכיב הבלו במחיר הדלק. בנוסף, נחקרים העצורים בחשד לביצוע עבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה.

מדובר בפרשה בעלת ההיקף הכספי הגדול ביותר שנחקרה עד כה ברשות המסים עם היקף עסקאות של כ-3.5 מיליארד שקל, ושהמע"מ בגינן עומד על כ-600 מיליון שקל.

החשוד המרכזי בפרשה הוא יניב קרנש (40), תושב יבניאל והבעלים של מספר חברות בענף הדלק. קרנש הוא דמות מוכרת היטב בענף חברות הדלק. הוא בעליה של תחנת דלק ליד בית-הספר הטכני בחיפה המופעלת על-ידי חברת סונול, ובנוסף הוא נחשב לבעל קשרים עם זכייני תחנות נוספות.

בעבר היה קרנש בעליה של חברת דלק בשם יניב חברה לאנרגיה, שהייתה זכאית לרכוש דלק ישירות מבתי הזיקוק, ושל חברות דלק נוספות שתיווכו בעסקאות מכירת דלקים לתחנות.

גורמים במשק הדלק אמרו ל"גלובס" כי התחנות שהיו קשורות לפעילותו של קרנש מכרו בנזין במחירים לא ריאליים הנמוכים לעתים ב-60 אגורות לליטר מהמחיר המפוקח. בנוסף לתחנה בחיפה שהיתה בשליטת קרנש הוזכרו גם תחנות בדימונה ובטבריה שלא היו בשליטתו.

מסונול נמסר כי התחנה בחיפה מופעלת על-ידי זכיין פרטי, וכי "כל הנושאים המתנהלים בינו לבין רשות המסים קשורים לעסקיו הפרטיים, ואין להם שום קשר לסונול".

גורמים הקשורים לסונול אמרו כי החברה מכרה את הדלק לחברה בשם אוסקר, וזו מכרה את הדלק לקרנש.

מעצרו של קרנש הוארך היום אחר-הצהריים עד ליום 26.6. מעצרו של חשוד נוסף, אוסקר אברהם, שנחשב גם הוא לחשוד מרכזי בפרשה, הוארך אף הוא ב-8 ימים.

חברות ואנשי-קש

‏לפי החשד, שני סוחרי הדלק, אחד מהצפון והאחר מהדרום, קשרו קשר כדי להונות את רשות המסים באמצעות מערך של חברות ואנשי-קש, שמטרתם הפצת חשבוניות מס פיקטיביות לחברות שבבעלותם ובשליטתם, במאות מיליוני שקלים. זאת, במטרה "לממן" את תשלומי המע"מ עבור מרכיב הבלו במחיר הדלק.

‏על כל ליטר דלק אמורה לשלם החברה, שנחשבת ליצרנית דלק (החברה שרשאית לרכוש מבז"ן את הדלק - א' ל'-ו'), כמעט 3 שקלים על הבלו - וזה גורר חיוב במע"מ של 16.5%. לדברי רשות המסים, כשמדובר באלפי ליטרים של דלק, היקף המע"מ הוא עצום, וממנו ניסו החשודים להתחמק לכאורה.

לפי החשד, על מנת לקזז את הסכום הזה מול הוצאות שיש לחברה, הקים החשוד המרכזי חברות-קש שהוציאו לו חשבוניות פיקטיביות, והוצאות אלה עלו על סכומי הבלו שהיה צריך לשלם, וקוזזו.

"כאשר כזה מערך של סכומים גדול, שמגיע למיליארדי שקלים, משלם מס מאוד נמוך - זה מדליק נורות אדומות", אומר גורם בכיר מרשות המסים שהיה מעורב בחקירה.

לדברי הגורם, "לא הייתה בארץ תרמית בהיקפים כל-כך מטורפים. זו הפרשה הכי גדולה שהייתה ברשות המסים עד כה. המע"מ בלבד, בלי לחשב את מס ההכנסה, מגיע למאות מיליוני שקלים שהועלמו, ומס ההכנסה - על המחזורים שנרשמו בחשבוניות הפיקטיביות - גם הוא מגיע למיליוני שקלים. לא ניתן להעריך עדיין מה היקף הסכומים שמס הכנסה יגבה, כיוון שהחשבוניות לא משקפות הכנסות אמיתיות, אך הנושא בחקירה, וככל הנראה מדובר במיליונים רבים".

‏אותו גורם מציין כי היקף העסקאות שנמצאו, בסך של כ-3.5 מיליארד שקל, אינו משקף את רווחיה של זכיינית הדלק האמיתית - היינו היצרנית שרכשה את הדלק מבז"ן. "מחזור של 3.5 מיליארד זה לא מחזור של חברה אחת. הקימו מערך של חברות-קש, שבאמצעותן הם העלימו את ההכנסות גם בחברות-הקש, אבל גם בחברת הדלק האמיתית. על-פי ההערכות, בערך שליש מהכסף הזה נכנס לכיסם של העבריינים".

‏פשיטות על בתי החשודים

עשרות חוקרי רשות המסים ובלשי משטרה ערכו הבוקר חיפושים בבתי החשודים, בבתי העסק שלהם ובמשרדיהם ותפסו אלפי מסמכים, מחשבים, מאות אלפי שקלים במזומן ומספר רכבי יוקרה. לחיפוש התלוו גם כלבי יחידת הכלבנים ברשות המסים, המאומנים בזיהוי כסף ומצורפים באחרונה לחיפושים בתיקי הלבנת הון.

‏החקירה הגלויה בפרשה נפתחה לאחר חקירה סמויה ומורכבת, שהתנהלה במשרד חקירות מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז וביחידה ליעדים מיוחדים של רשות המסים. בעקבות החקירה הסמויה הוקם צוות חקירה משותף לחקירות מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז, חקירות מס הכנסה מרכז ומשטרת ישראל - זרוע תשתיות ביאל"כ.