מצאו על מי לרדת

רגע הוא הכדורגלן המושמץ בעולם, ורגע שני הוא פנומן. יכול להיות שהבעיה היא בתקשורת ולא בכריסטיאנו רונאלדו?

ארבעת הימים האחרונים, בהם התפתח מחול שדים עצום ממדים סביב כריסטיאנו רונאלדו, הדגימו בפעם המי יודע כמה את הפומפוזיות העצומה של תקשורת הספורט. בדיוק כמו המדיה הישראלית המוכרת לנו על תחלואיה הרבים, גם הכתבים האירופיים שמסקרים את יורו 2012 נוטים לחלק את העולם שלהם לשניים: גיבורים ונבלים. אין אמצע, ותשכחו מהמונח החמקמק שנקרא "פרופורציות". כך בדיוק הפך רונאלדו, ללא ביסוס רציני, לכדורגלן המושמץ ביותר בכדור הארץ.

נכון, ביום רביעי הוא החמיץ ברשלנות שני מצבי כיבוש אדירים נגד דנמרק. הוא לא נראה כמו מי שאמור להיות אחד משני השחקנים הטובים בעולם. תצוגת הנפל הזאת הוציאה את כל השדים מהבקבוקים הפורטוגליים: כדורגלן העבר של בנפיקה והנבחרת, אנטוניו סימואש, מיהר לקבוע כי "רונאלדו הוא אדם אגוצנטרי וחסר אחריות", והוסיף כי "לכל פורטוגלי יש זכות לבקר אותו היום", בציטוטים שהעיתונים המקומיים, כמו ה"רקורד" הליסבונאי, עטו עליהם בשמחה; ביומון הספורט "א-בולה" הוסיפו שמן למדורה באמצעות ראיון עם מנג'ר פורטוגלי מתוסכל, מנואל ז'וזה, שבשנים האחרונות מאמן בעיקר בליגות במצרים ובמפרץ הפרסי. ז'וזה ציין כי "רונאלדו לא ראוי לענוד את סרט הקפטן של הנבחרת"; כלי תקשורת אחרים טרחו להזכיר שוב שרונאלדו נכנס לוויכוח קולני, לכאורה, עם מאמן הנבחרת פאולו בנטו לפני משחק הפתיחה של פורטוגל ביורו מול גרמניה בנוגע למערך הטקטי לקראת ההתמודדות (בנטו: "לא היה ולא נברא").

אבל מי שמספיד מכונת כדורגל משומנת כמו רונאלדו, משלם מהר. גרגורי ואן דר ויל, מגן הולנד, הודה אחרי הצמד שכריסטיאנו כבש על הראש שלו אתמול (א'), ש"כשהוא טוב, פשוט בלתי אפשרי לשמור עליו".

***

צריך להודות: לפחות ברמה הסטטיסטית היבשה, רונאלדו לא בשיאו באוקראינה ופולין. ב-13 בעיטות ששחרר למסגרת בשלושת משחקיה של פורטוגל, הוא מצא את הרשת רק פעמיים. 15.3% הצלחה, רחוק מהנתון הפנומנאלי שרשם העונה בליגה הספרדית במדי ריאל מדריד (46 שערים ב-102 בעיטות למסגרת, 45%). "אבל שחקן עם יכולות כמו שלו חייב להמשיך לנסות ולבעוט", טוען כתב "הסאנדיי טיימס", איאן הווקיי. "אין לו את הפריבילגיה לסמוך על שחקנים הרבה פחות טובים ממנו".

בנבחרת פורטוגל, בניגוד לריאל מדריד, יש לא מעט שחקנים שרחוקים מבחינה מקצועית מרמת הוורלד-קלאס של רונאלדו. את ההבדלים באחוזי הצלחת הכיבושים, אפשר להסביר בעובדה שבנבחרת הוא חייב לקחת הרבה יותר על עצמו, ולבעוט יותר כדורים, כולל כדורים בלתי אפשריים. מה לעשות שהחלוץ הבכיר של הנבחרת הוא הלדר פושטיגה - שחקן בינוני שכבש העונה פחות מ-10 שערים בסרגוסה, קבוצה שכמעט ירדה ליגה בספרד.

***

בניגוד לדיווחים שונים, הסולניות של רונאלדו והחיפוש המתמיד שלו אחרי השער דווקא לא יוצרים מחנה פורטוגלי משוסע וקרוע בינו לבין עצמו. כוכב אחר של הנבחרת, לואיש נאני, הגן על הסופרסטאר: "התרומה שלו לנבחרת היא פנטסטית", אמר קשר מנצ'סטר יונייטד עוד לפני הצמד של רונאלדו אמש מול הולנד. "הוא עושה הכל, מתאמן היטב. הוא השחקן הכי חשוב שלנו".

האם חזרתו של הפנומן לכושר כיבוש מעידה משהו על העתיד של פורטוגל בטורניר? האם היא יכולה ללכת עד הסוף? "צריך לחיות עכשיו ממשחק למשחק", אמר הכוכב לטלוויזיה הפורטוגלית אמש בקלישאת כדורגל אופיינית. אבל אז הוא נזכר שהוא רונאלדו: "הכל אפשרי, כולל זכייה".