פרופ' כהנמן: "אם תהיה מלחמה - לא יהיה איום ונורא"

הפרופ' וחתן פרס הנובל לכלכלה דניאל כהנמן נאם בוועידת הנשיא המתקיימת זו השנה הרביעית בירושלים: "טיעונים פוליטיים מתונים נתפסים כ'חלשים'"

"אני הולך לדבר על פוליטיקה, או למעשה על הפסיכולוגיה של הפוליטיקה", פתח את דבריו הערב (ג') הפרופ' וחתן פרס הנובל לכלכלה דניאל כהנמן, נאם בוועידת הנשיא המתקיימת זו השנה הרביעית בירושלים, בפאנל תחת הכותרת "המתכון שלי למחר טוב יותר".

"כל מי שחי בישראל ודאי השתתף בויכוחים בין הניצים לבין היונים", המשיך כהנמן. "התופעה המעניינת היא שהניצים בדרך-כלל זוכים לנצח ביותר ויכוחים, ולכן תהיתי בליבי במשך שנים מדוע היונים נשמעות כל-כך נאיביות וילדותיות ומדוע הניצים נשמעים כמבוגר האחראי שמכיר את העולם ומבינים אותו".

"לאסון צבאי בישראל יש שני אלמנטים: האפשרות הראשונה היא שתהיה מלחמה, והשנייה היא שיהיה אסון גדול לאחר שתהיה מלחמה", המשיך כהנמן. "בזמנו אמרו היונים שהנסיגה מסיני תפחית את הסיכון למלחמה. אולם, הניצים טענו כי במידה ותהיה מלחמה, חשוב שנשמור על סיני בתור נכס אסטרטגי - ואי-אפשר היה לחשב נומרית את האפשרויות ואת גודלו של כל אסון".

כהנמן ציין כי בסופו של דבר טענות שני הצדדים היו הגיוניות, ולמרות זאת טענות היונים נשמעו באופן "חלש" יותר. "הטיעון שוויתורים יפחיתו את האפשרות למלחמה הוא כזה שניתן להתווכח עליו. כך למשל, הניצים טוענים כי במקרה של מלחמה חשוב לעשות ההיפך, ולשמור על יתרונות אסטרטגיים".

אולם, הסביר כהנמן, "אין וודאות כי אם תהיה מלחמה - הדבר אכן יהיה נורא ואיום", וציין כי "ישנה א-סימטריה באחריות ובטיעונים, כאשר היונים והניצים נמצאים במצב של מנהיגות ולוקחים למעשה את אחריות הטיעונים על עצמם. במקרה כזה - מנהיגים לא חושבים רק על האפשרות של האסון הצבאי, אלא גם על האפשרות כי ייראו טיפשים באור ההיסטוריה".

כהנמן מסביר כי דבר זה נותן, לאורך הזמן, יתרון עצום לפוליטיקאים המחזיקים בעמדות ניציות, כי "אם אתה סומך על האויב שלך, תמיד ישנו סיכוי שהוא יוציא אותך טיפש".