יוניברסל מקאן לא מפרסמת בערוץ 10 בימי שידור היורו

בענף המדיה טוענים כי העברת זכויות השיווק של זמן האוויר במשחקי היורו מערוץ 10 לצ'רלטון היא בעייתית ■ מלבד יוניברסל, שאר חברות המדיה מפרסמות כרגיל

חברת המדיה יוניברסל מקאן מקבוצת מקאן-אריקסון נמנעת מפרסום בערוץ 10 בימים בהם משודרים בערוץ משחקי היורו - כך נודע ל"גלובס". בין הלקוחות של מקאן שלא עולים לאוויר בימים אלה נמנים מפרסמים גדולים כמו תנובה, אסם, יוניליוור, 9 מיליון, בנק טפחות, בנק הדואר ועוד.

הסיבה הרשמית שבגללה בוחרים בקבוצת מקאן-אריקסון להימנע מפרסום בימי המשחקים המשודרים בערוץ היא בעקבות העסקה של ערוץ 10 עם צ'רלטון שבבעלות אלי עזור.

כפי שפורסם ב"גלובס", זכויות השיווק של הפרסומות והחסויות המשודרות במהלך משחקי היורו נמסרו מערוץ 10 לצ'רלטון. המשחקים משודרים ברובם בשעות הפריים-טיים, ולטענת גורמים המעורבים בנושא, הרציונל של מקאן הוא כי מאחר שהם אינם יכולים לקנות בימים אלה את הפריים-טיים בערוץ (החלק המשמעותי ביותר לפרסום), הם מעדיפים שלא לרכוש כלל פרסום במהלך היום.

היחידה שנמנעת מפרסום

מלבד יוניברסל מקאן, גם חברות מדיה נוספות סבורות כי העברת זכויות השיווק לצ'רלטון הן מהלך בעייתי ממספר בחינות. ביקורת נמתחה על כך שמדובר במוכרים שאינם מתמחים בתחום המדיה ועל כך החבילות שווקו במחירי פיקס ולא CPP (עלות לנקודת רייטינג), מה שהביא עד עתה לעלות גבוה לנקודה, כי הרייטינג בשלבים הראשונים היה נמוך.

אולם מעבר לבעיה הכלכלית מציינים בחברות המדיה כי מערכת יחסים בין חברה/לקוח/זכיין היא מערכת יחסים מתמשכת ולא נקודתית - דברים שאינם באים לידי ביטוי כשנכנס בתווך גוף שלישי.

למרות הסיבות הרציונליות, יוניברסל מקאן היא היחידה מבין כל חברות המדיה שבחרה לעשות צעד של הימנעות מפרסום. גורמים בענף טוענים כי סיבה נוספת להימנעות היא מתיחות קשה בין יוניברסל לצ'רלטון, שנובעת מעימותים מסחריים שהיו בעבר בין הצדדים.

יוניברסל מקאן, בניהולו של אלון שטרן, היא חברת המדיה הגדולה בישראל. היא רוכשת את המדיה עבור לקוחות משרד הפרסום מקאן-אריקסון וכן עבור משרדי פרסום אחרים כגון גליקמן-נטלר-סמסונוב, ענבר-מרחב-ניסן, מרקיורי של ראובני-פרידן ועוד.

בערוץ 10 וביוניברסל מקאן בחרו שלא להגיב לידיעה.

את תגובת צ'רלטון לא ניתן היה להשיג עד לפרסום הידיעה.