הדיונים על הפחתת מחירי החלב תקועים בממשלה

תמונת מצב: האוצר מתנגד לפיצוי הרפתנים ברבע מיליארד שקל, משרד החקלאות מתנגד להורדת מחיר המטרה, וראשי משרד התמ"ת מסתובבים בכלל בלונדון

הניסיון של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, לפשר בין משרדי הממשלה והרפתנים בדרך לאישור המלצות ועדת החלב - מסתבך. סבב דיונים ביומיים האחרונים הסתיים בלי תוצאות, בעיקר סביב התנגדות נחרצת של ראשי אגף התקציבים באוצר להקצות כ-250 מיליון שקל לפיצוי בעלי רפתות קטנות שייסגרו.

לישיבה שכינס אתמול (ב') בעניין ראש אגף הכלכלה במשרד ראש הממשלה, אמיר ברקן, בחרו אנשי האוצר לא להגיע, והדיון התקיים בהשתפות סמנכ"ל משרד החקלאות למחקר ולאסטרטגיה, אורי צוק-בר, ומנכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי.

גם נציגי משרד התמ"ת הדירו את רגליהם מהדיון, והנימוק הרשמי שנמסר הוא הימצאות השר שלום שמחון ומנכ"ל משרדו שרון קדמי, שחתום על המלצות ועדת החלב, בנסיעת עבודה מתוכננת בלונדון.

הדיון בממשלה שוב יידחה

לשכת ראש הממשלה מנסה בימים האחרונים להשיג פשרה בין הצדדים, במטרה למנוע התבזות במקרה שהמלצות ועדת החלב יובאו להצבעה בממשלה ולא יזכו לרוב בקרב השרים.

התנגדות האוצר היא לא היחידה שאיתה מתמודדת לשכת ראש הממשלה. משרד החקלאות הבהיר בראשית הדיונים עם לוקר כי אין בכוונתו להסכים לחלק אחר מהצעת הפשרה, שלפיו מחיר המטרה של החלב יוזל ב-9 אגורות באופן מיידי, ויקוצץ מידי שנה בשיעור של 2%, למשך 4 שנים. המשרד והרפתנים מוסיפים וטוענים כי הוזלה כזו תוביל לירידת מחירים זניחה, באופן שלא יורגש בקרב הצרכנים.

על רקע המחלוקות, הפערים והסתבכות הצעת הפשרה של לוקר, לא נקבעו היום (ג') דיונים נוספים בנושא.

גורמים המקורבים למשא-ומתן העריכו היום כי הצעת ההחלטה בעניין ועדת החלב לא תובא לאישור הממשלה גם בישיבתה הקרובה.

עם זאת, הגורמים מצביעים על נחישות מצד לוקר לסיים את המשבר בין המשרדים, ולהשיג התקדמות בעניין באופן שיאפשר הוזלה מיידית במחיר מוצרי החלב. זאת, באמצעות הורדת מחיר המטרה בשיעור של 5% ובמקביל, הורדת מחיר מוצרי החלב בשיעור זהה, כשבתוך כ-5 שנים יורדו מחיר המטרה ואיתו מחיר מוצרי החלב ב-12.5%.

בסביבתו של לוקר הבהירו בשבוע שעבר כי במקרה שלא יושגו הסכמות ופשרות בין המעורבים בעניין, משרד ראש הממשלה יפעל כדי לכפות פתרון בנושא.