ירידה של 1%-3% בצריכה ביוני: "מכירות חלשות"

ספקים וקמעונאים מודאגים מהצניחה במכירות: "הירידה במכולות מגיעה ל-10% לפחות" ■ "זה איום ונורא. בשבועיים האחרונים רואים ברקס במכירות בכל השוק"

ספקים וקמעונאים מביעים דאגה מפני ירידה במכירות מוצרי המזון והצריכה השוטפת בחודש יוני. "היציאה משבועות היתה מזעזעת. יציאה קשה מאוד. חודש יוני התחיל גרוע מאוד, ועבר לבינוני פלוס", אמר היום (ד') ספק גדול ל"גלובס".

לפי נתוני סטורנקסט, ב-3 השבועות שלאחר חג השבועות, בהשוואה לאותה תקופה אשתקד, חלה ירידה של 0.9% בכלל מכירות רשתות השיווק בארץ. אלא שבחלק מהתחומים מדובר בירידה חדה. שוק החלב רשם בתקופה זו ירידה של 1.5%, שוק המשקאות ירידה של 1.4%, ואילו בתחום מוצרי טיפוח הפרט נרשמה ירידה של 3.6%.

"חודש יוני חלש מאוד במכירות. גם מאי לא היה משהו, והוא כבר סימן את תחילת המגמה, רק שבגלל החגים העדיפו לטמון את הראש בחול, ולא לראות את זה. אנחנו במיתון. יש האטה ריאלית בצריכה של הסל הבסיסי - כל המוצרים שאתה זקוק להם במחיה היומיומית - שאם נשווה אותה ל-2008, היא מגיעה בחלק מהתחומים אפילו לירידה של 15%. אנחנו עדים לשחיקת מחירים לצד ירידה בביקושים. קונים פחות", אומר קמעונאי גדול ל"גלובס".

לפי סטורנקסט, בין ינואר למאי 2012 דווקא נרשמה עלייה של 2.6% בשוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG), שהסתכם ב-15.8 מיליארד שקל.

"המכירות ביוני חלשות מאוד, על גבול הקטסטרופה. איום ונורא. בשבועיים האחרונים אנחנו רואים ברקס במכירות בכל השוק. הירידה היא למרות שחיקת המחיר. יש לנו מוצרים שבהשוואה לאשתקד נמכרים לצרכן במחיר הנמוך ב-10% לפחות", אומר ל"גלובס" ספק גדול אחר בתחום המזון והנון-פוד.

גורמים שונים בשוק טענו כי הנתונים שהציג סטורנקסט לא משקפים את עומק הקיפאון. "הירידה היא אדירה, כי בקרב המכולות והמינימרקטים שלא נמדדים בסטורנקסט יש ירידה הרבה יותר גדולה שמגיעה ל-10% לפחות", אמר קמונאי גדול. לדבריו, שוק המכולות ממשיך להתכווץ לאור המשך מגמת פתיחת הסופרמרקטים על-ידי רשתות השיווק.

"כשרמי לוי או אושר עד פותחים סניף חדש, הם לא פוגעים רק במגה ושופרסל אלא הם פוגעים בכל הקמעונאים באותו רדיוס, וגם במכולות ובמינימרקטים", הוא אומר.

סוף לבזבוז?

ספק גדול בשוק הצטרף לדעתו ואמר כי "הנתונים של סטורנקסט לא משקפים את כל מה שקורה בשוק. הקטגוריה הכי בעייתית בשוק היא החלב. ירידה במכירות החלב הרבה יותר חדה. בתחילת השבוע שעבר ראינו קצת התעוררות, יכול להיות שבעקבות הפרסומים הרחבים של שופרסל".

לדבריו, אם בחודשים יולי-אוגוסט לא תהיה התאוששות, השוק יכנס לסחרחורות, והחברות יתחילו לחפש איך להחזיר את הרווח ויפעילו תוכניות הבראה בסגנון "עוצרים תקציבי שיווק ומפטרים עובדים".

לדברי ספקים, הרבעון הראשון של 2012 "עבר לא רע", וגם המכירות לקראת חג השבועות שהגיעו אחריו. "יוני הוא אמנם רק חודש אחד, אבל הוא איתות קריטי. הפחד הגדול הוא מה יהיה אם חלילה אחת הרשתות תיפול".

לדבריהם, התחרות הקשה בין רשתות השיווק באה לידי ביטוי בלחץ גובר והולך על הספקים ובדרישה להנחות ברכישת המוצרים.

על רקע זה הוציאה רשת יינות ביתן לפני ימים אחדים את כל מוצריה של חברת סנו מהרשת, וזאת על רקע מחלוקת לגבי התנאים המסחריים החדשים שיינות ביתן ביקשה. קמעונאים אמרו היום ל"גלובס" כי זו רק תחילת הדרך, וכי הלחץ על הספקים ילך ויגבר.

ויש מי שמביט על הירידה בצריכה בעיניים אופטימיות. אחד הקמעונאים הבכירים אמר כי ייתכן שהירידה בצריכה מסמנת דווקא הגעה לאיזון בשוק.

"יש כאלה שטוענים שחיי השפע היו חיי בזבוז, שאנשים קנו יותר מדי, ושעכשיו יש איזון. הגידולים ששוק החלב רשם מדי שנה היו לא ריאליים, ועכשיו זה חוזר לנורמלי", הוא אומר.

כל שוק
 כל שוק