גרמניה: הפרלמנט אישר את האיחוד הפיסקאלי וקרן החילוץ

למרות אישור שתי התוכניות עדיין קיימים מספר מכשולים משפטיים העומדים בפני אישורן הסופי ■ הנשיא הגרמני הודיע שהוא לא יאשר את החוקים מבלי קבלת אישור ביהמ"ש החוקתי ■ ביהמ"ש עלול לדרוש שינוי בחוקה

שני בתי הפרלמנט הגרמני אישר בשעות הלילה המאוחרות ברוב קולות מוחץ את האיחוד הפיסקאלי ואת קרן הייצוב הקבועה של גוש האירו (ה-ESM), אולם יש עדיין דרך ארוכה עד האישור הסופי של שתי התוכניות שכן נשיא גרמניה חואקים גאוק הודיע שהוא לא יחתום על האישור לשתי התוכניות הללו מבלי שיקבל את ברכת בית המשפט החוקתי לשני החוקים האלה - וזה, לא הולך להיות פשוט.

תוצאות ההצבעה אתמול היו צפויות מראש שכן מרקל הצליחה לשכנע את מפלגות האופוזיציה לתמוך בשתי ההצעות הללו בתמורה להבטחה לתוכניות שיעודדו את הצמיחה ויצירת מקומות עבודה. מרקל הייתה צריכה את תמיכת מפלגות האופוזיציה בהצבעה על מנת להבטיח את הרוב הדרוש של שני שליש מהמושבים בפרלמנט הגרמני, על מנת לאשר את שתי הצעות החוק.

"עם אישור שתי התוכניות הללו מצד כל המפלגות בשני בתי הפרלמנט, גרמניה תשלח מסר חשוב", אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לפרלמנט הגרמני לפני ההצבעה, שעות לאחר שחזרה מפסגת מנהיגי אירופה. "אנחנו מחוייבים להתגבר על משבר החוב באירופה בעזרת כלים ברי קיימא".

על מנת שהאיחוד הפיסקאלי וקרן הייצוב הקבועה ייכנסו לתוקף הם צריכים את אישורה של גרמניה, מכיוון שעל מנת להיכנס לתוקף הם צריכים את אישור המדינות שמרכיבות 90% מסך ההון של גוש האירו. המועד הסופי לאישור שתי התוכניות מצד המדינות החברות נקבע ל-9 ביולי אולם נראה שהמועד הזה יתפספס שכן רק חלק קטן ממדינות אירופה אישרו את המהלך, ובית המשפט החוקתי בגרמניה עלול לעכב את האישור המיוחל עוד יותר.

בית המשפט החוקתי הגרמני לא ממש מתלהב מהעברת חלק מסמכויות השלטון בגרמניה לרמה האירופאית והוא הביע את הסתייגויותיו מהמלך הזה בסדרת החלטות שנתן מאז 2009. "יכול להיות שבית המשפט יאשר את שתי התוכניות הללו אולם ידרוש ששני בתי הפרלמנט יהיו יותר מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות", אמר דניאל ת'יים, מרצה למשפטים באוניברסיטת קונסטנס.

אולם קיים חשש סביר שבית המשפט ידרוש שינוי בחוקה הגרמנית על מנת לאשר את שתי התוכניות הללו, מה שיצריך משאל עם בגרמניה. זה יהיה משאל העם הראשון בגרמניה אחרי מלחמת העולם השנייה, ובנוסף להקשרים ההיסטוריים של משאלי עם בגרמניה (היטלר השתמש בהם על מנת לקבל סמכויות רחבות יותר), מדובר יהיה בצעד בעייתי עבור מרקל שכן קיימת התנגדות גדולה למדיניות של מרקל בעניין משבר החוב באירופה.

חלק מהאנליסטים מביעים אופטימיות וטוענים שהפעם בית המשפט יאשר את שתי התוכניות הללו אבל יציב דרישה לפעם הבאה לפיה תוכניות מסוג זה ידרשו שינוי בחוקה הגרמנית על מנת שבית המשפט יסכים לאשר אותם.