פסגות: "התוכנית באירופה מקנה זמן - רק עד המשבר הבא"

איילת ניר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות: "למדינות אירופה חוב גדול מאד, והן יצטרכו להמשיך ולהתמודד עם הצורך להפחית את החוב על פני זמן"

בבית ההשקעות פסגות מפרסמים הבוקר (א') סקירה מפורטת באשר לתוצאות פסגת מנהיגי אירופה מהשבוע שעבר, במסגרתה הסכימו המנהיגים על שורה של צעדים בניסיון לרסן את משבר החוב באירופה, ומציינים כי למרות הפתרונות שהוצעו בוועידה - הבעיות המרכזיות ביבשת נותרו בעינן.

"למדינות אירופה חוב גדול מאד, והן יצטרכו להמשיך ולהתמודד עם הצורך להפחית את החוב על פני זמן", כותבת היום איילת ניר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות. "התוכנית של סוף השבוע בעיקר מקנה להן זמן, עד למשבר הבא".

במסגרת הפסגה, נזכיר, הסכימו מובילי המדיניות הפיננסית ביבשת על הקמתו של "מכניזם משותף לפיקוח פיננסי" (financial supervisory mechanism), כלומר מעין משרד אוצר משותף כלל-אירופי. כמו כן, הסכימו המנהיגים על מדיניות ברורה יותר הנוגעת לפיקוח המערכת הבנקאית ביבשת, ורכישות אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה בשוק המשני.

"נקודת האור הינה שלראשונה אנו רואים אישור של מנהיגי האיחוד האירופי, למרות התנגדותה הנחרצת של גרמניה עד כה, לעשות שימוש בקרנות החילוץ, כדי לתמוך בשווקים", מציינת ניר, ומבהיר כי "יש פה צעד מאד משמעותי מבחינה זו, ויש פה הפתעה חיובית לשווקים, שכן התוצאות טובות מהציפיות. לטווח קצר, על כן, סביר להניח כי השווקים ימשיכו להגיב בחיוב לשינוי הזה".

אולם, בסופו של דבר, מבהיר ניר כי ההחלטות שהתקבלו בסוף השבוע לא כוללות התחייבות להדדיות, לה מתנגדת גרמניה: "אין הסכמה על אירו-בונדס, אין הסכמה על מתן ערבות לפיקדונות הציבור בבנקים, וגם אין הסכמה על הקמת קרן לפדיון חובות (Redemption Fund), במטרה לאחד את החובות של המדינות (אלו שמעל ל-60% יחס חוב תוצר) ולפרוס את התשלום בגינם לאורך תקופה ארוכה", היא מסבירה.

בנוסף, מציינת ניר, כי חסר פירוט באשר למתווה ההוצאה לפועל של המהלכים השונים: "מאיפה יגיע הכסף לסיוע לבנקים שיזדקקו לכך? וכמובן לרכישת האג"ח של המדינות אם נגיע גם לשם?", היא שואלת ומסכמת: "נמתין לגלות מהן האותיות הקטנות המתחבאות מאחורי התכנית שפורסמה בסוף השבוע, יחד עם כולם".