גמר היורו האמיתי: מי תשרוד את המשבר - ספרד או איטליה?

למרות האופוריה הזנמית בשווקים לאחר פסגת מנהיגי האיחוד האירופי, מזהיר מנכ"ל פריקו יוסי פריימן: "מגפת החובות הריבוניים מאיימת להדביק כלכלות נוספות ביבשת"

למרות האופוריה הזמנית שרוחשת בשווקים לאחר פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בשבוע שעבר, מזכיר מנכ"ל קבוצת פריקו, יוסי פריימן, כי הבעיות הבסיסיות באירופה עדיין נותרות בעינן - וכי הסכנה הבאה הנשקפת מאירופה הינה דרישה לסיוע חיצוני עבור ממשלות איטליה וספרד.

"מגפת החובות הריבוניים מאיימת להדביק כלכלות נוספות ומחייבת מהלכי הדברה משמעותיים", מזהיר היום פריימן, ומבהיר כי תוכנית החילוץ למערכת הבנקאית בספרד אינה מספקת.

"המשבר בספרד והפתרון המהיר בהיקף של 100 מיליארד אירו, בעוד נתוני המשק מורים על שבר עמוק בהיקף חוב לאומי ובשיעור הגרעון בתקציב - מלמד על הצפוי בכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו איטליה", הוא מדגיש ומציין: "הבעיה המרכזית עם איטליה, היא שלאן שספרד לא תלך - תמיד ישנה הנחת יסוד לפיה איטליה תהיה מייד אחריה".

פריימן מתייחס לנתוני המאקרו-כלכלה הבסיסיים בכלכלות ספרד ואיטליה, המצביעים על אבטלה גבוהה, יחס חוב תוצר בעייתי ותשואות מטרידות על האג"ח ל-10 שנים (ראו טבלה).

ספרד איטליה
 ספרד איטליה

"מעמדה של איטליה, החברה בקבוצת ה-G20 לצד מדינות כארה"ב סין צרפת וגרמניה, ואשר לה הכלכלה העשירית בגודלה בעולם והשלישית בגוש האירו עשוי ללמד על החשיבות הגדולה הניתנת לאיתנותה ושרידותה של כלכלת ענק זו בעתות משבר", סיכם פריימן. "לכן, גם אם איטליה תפתיע הערב ותנצח את הפייבוריטית ספרד בגמר היורו, המשחק המרכזי על עתידה בגוש האירו עדיין לא הוכרע".