פקידי ממשל בארה"ב: "ברק יותר גמיש מנתניהו לגבי איראן"

לפי "וושינגטון פוסט", יהיה שר הביטחון מוכן להשאיר בידי איראן יכולות מצומצמות של העשרת אורניום, כדי לאפשר מציאת פיתרון שלא ילבין פני משטר האייתאללות ■ "סכנת התלקחות ב-2012 עודה בעינה"

פקידי רשות אמריקניים מאמינים כי שר הביטחון אהוד ברק גמיש יותר מראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיית איראן. כך נכתב אתמול (א') "וושינגטון פוסט" במאמר מאת בעל הטור לענייני חוץ וביטחון דייוויד איגניישס.

ברק יגלה נכונות רבה יותר מאשר נתניהו להסכים לעסקת פשרה בדיונים בין חמש החברות במועצת הביטחון וגרמניה (P5+1) לבין איראן, גורסים אותם פקידים. פשרה כזו תאפשר לאיראן להוסיף ולהחזיק ביכולת מצומצמת מסוימת להעשרת אורניום כחלק מהסדר להסרת הסנקציות הכלכליות שמוטלות עתה עליה. ויתור כזה יחסוך הלבנת פני משטר האייתאללות בטהרן, שיוכל לטעון כי לא זנח את זכויות איראן כאחת מהמדינות החתומות על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני.

המאמר, שמבוסס על שיחות של בעל הטור עם פקידים בירושלים במהלך ביקור בישראל, וכן עם פקידים אמריקניים, משמש למעשה תזכורת שישראל לא שכחה את חתירת איראן להשגת נשק גרעיני. "זה לא בלוף; ממשלת ישראל מוסיפה להתייחס (לאיום האיראני) ברצינות", אמר ל"פוסט" אפרים הלוי, לשעבר ראש המוסד. שישה מומחים ופקידים אחרים אמר לבעל הטור דברים דומים: העולם אינו צריך להירגע ולהניח שעימות עם איראן נדחה עד השנה הבאה. "כאן, בירושלים, נוריות האזהרה האדומות עדיין מהבהבות", מציין המחבר.

מנהיגים ישראליים הזהירו, ומזהירים, את ממשל אובמה שסכנת התלקחות ב-2012 עודה בעינה. כאשר פוליטיקאי ישראלי בכיר ביקר באחרונה בוושינגטון, אמרו לו בני שיחו בממשל, שהלך הרוח לגבי איראן רגוע עתה יותר מכפי שהיה באביב. הפוליטיקאי הישראלי השיב, שממשלת ישראל לא שינתה עמדתה בסוגיית איראן אפילו במילימטר אחד.

המו"מ בין איראן לבין שש המדינות העמיק את חששות ישראל במקום להרגיע אותה, נאמר במאמר. הסיבה לכך אינה רק אמונתו של נתניהו שהאיראנים מתחמנים. הוא חושש שאפילו אם איראן תשוכנע במו"מ שעליה להפסיק העשרת אוראניום לרמה של 20% ולהוציא אל מעבר לגבולותיה את האורניום שכבר הועשר לרמה כזו, עדיין יישארו בידיה 6,000 ק"ג אורניום ברמת העשרה נמוכה, ואת הכמות הזו יהיה אפשר להעשיר לרמה הנחוצה ליצור פצצה אטומית בתוך שנה או פחות.

נתניהו רוצה להחזיר אחורנית מחוגי השעון הגרעיני האיראני ע"י אילוץ טהרן לוותר כליל על כל האורניום המועשר שבחזקתה. אם שש המדינות לא יהיו מסוגלות לשכנע את משטר האייתאללות לעשות זאת, ישראל תהיה עשויה להידרש לאמצעים צבאיים, אומר בעל הטור.

ראש הממשלה סבור, שלעצם קיומה של ישראל נשקפת סכנה, והוא מוכן להורות על פעולה ישראלית חד-צדדית, מפני שהוא מסרב להפקיד את קיום ישראל בידי אחרים, נאמר במאמר. אך כמה מומחים ישראלים, ובכללם מספר תומכים חשובים של ממשלת נתניהו, אינם אוהבים את הרטוריקה על הסכנה הקיומית שמאיימת על ישראל. הם טוענים שהרטוריקה הזו מעקרת את יכולות ההגנה של ישראל ואת כושר ההרתעה של צה"ל.

בעל הטור קורא לראש הממשלה להימנע מפעולה חד-צדדית נגד איראן. "לפני שהוא מטיל את הקוביה, נתניהו צריך לזכור את הלקח המר מהפלישה ללבנון שלמד ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין, שמסירותו לישראל אינה נופלת מזו שלו. מלחמת לבנון ב-1982 נועדה להגן על ביטחונה של ישראל, אך היא היתה שגיאה.