שידור חי: "66% גרים בדירה בבעלות, וזה הולך וקטן"

ראובן קוגן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר: "אפשר להפוך את הבנייה להשכרה לפלטפורמה לקידום מדיניות לדיור בר-השגה"

"אנחנו סקפטיים - יש כסף להשקיע ויש גם רצון להשקיע לטווח הארוך, אבל אני מודאג מההיתכנות", כך אמר יוני טל, משנה למנכ"ל ומנהל השקעות ראשי בקבוצת מנורה מבטחים בכנס בנושא דיור להשכרת ארוכת טווח בישראל שעורך היום (ב') משרד האוצר במלון דן פנורמה בתל אביב.

"קשה להתחיל בתכנית מבלי להסדיר היטב את הנושא התפעולי של ההשכרה. אם תהיה היתכנות ותשואה מספקת - 7% אחרי הוצאות - אני חושב שהמשקיע המוסדי יהיה מוכן להשקיע את הכסף". את הדברים אמר טל במסגרת פאנל בנושא מודלים של שכירות ארוכת טווח בעולם, שהנחה דרור מרמור, עורף מוסף הנדל"ן של "גלובס". מרמור הזכיר ניסיון של מאיר שטרית משנת 2006, אז כיהן כשר השיכון, לעודד בניית דירות להשכרה, שלא המריא.

גורמים מוסדיים בכירים אמרו היום ל"גלובס" כי הם מסכימים עם הסקפטיות שהביע טל. לדבריהם, "האמירות יפות אך עדיין אין את הפרטים שיכריעו אם ההשקעה הזו תעניין אותם להשקעה". "אחרי הכל", הם מסבירים, "תפקידנו הוא למקסם תשואה, ולפי שעה לא ברור איך זה יקרה, בטח בהתחשב באפיקי השקעה אחרים".

להערכת אחד המוסדיים, גם בתסריט אופטימי זה ישפיע רק בעוד שנים. גורם מוסדי בכיר אחר האיר נקודה אחרת ואמר כי יש צורך בהורדת חסמים הקיימים ברגולציה הנוכחית של האוצר על אופן ההשקעה המוסדית.

ראובן קוגן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמר בכנס כי יש בישראל כיום "550 אלף יחידות דיור להשכרה, וזה חלק גדול מהשוק. 66% מהישראלים גרים בדירה בבעלות, וזה הולך וקטן (72% היה שיעור הבעלות בשנות ה-90). כך שהביקוש לשכירות קיים".

לדברי קוגן, התשואה משכירות עומדת על 3% עד 4%, והמשקיעים המוסדיים מחפשים תשואה גבוהה מכך. למרות שמשרד האוצר מתכוון להעניק הטבות מס לחברות שייבנו להשכרה, הדגיש קוגן כי "משרד האוצר לא אוהב להתערב בשוק". עם זאת, "אפשר להפוך את הבנייה להשכרה לפלטפורמה לקידום מדיניות לדיור בר-השגה".

הוא הזכיר כי למוסדיים 150 מיליארד שקל שחלקם יכול להיות מנותב להשקעה בנדל"ן, והסביר גם את התועלת שעשויה להיות לכלכלה כולה: "אנשים משכו כסף מקופות הגמל והשקיעו אותו בנדל"ן. אם הם היו יודעים שקופת הגמל, שמשקיעה גם בנדל"ן, נותנת תשואה של 6%, האם היו מושכים את הכסף?".

לדבריו, אם חלק מהכספים של המשקיעים המוסדיים ינותב להשקעה בנדל"ן, "נשחרר חלק ממחנק האשראי ונוזיל את האשראי בכלל".