"דני דנקנר סייע למהנדס עיריית ירושלים למחוק חוב בבנק הפועלים"

(עדכון) - ש"ד, עד המדינה בפרשת הולילנד, טוען כי שילם שוחד גם למהנדס עיריית ירושליים, אורי שטרית, כדי שיתמוך בפרויקט שלו התנגד בתחילה; וכי העביר תרומות ל"יד שרה" כדי לשכנע גם את אורי לופוליאנסקי לתמוך בפרויקט

בבית המשפט המחוזי בתל-אביב התקיים היום (ג') היום השלישי של משפט פרשת הולילנד בפני השופט דוד רוזן. גם היום המשיך עד המדינה ש"ד לספר על השתלשלות פרטי הפרשה שבה, לטענת הפרקליטות, קודם פרויקט הנדל"ן הולילנד בירושלים ופרויקטים נוספים, באמצעות העברת שוחד בסך מיליוני שקלים לנבחרי ציבור מצד יזמי הפרויקט.

עדותו של ש"ד התמקדה היום בקשרים שלו ושל יזמי הולילנד עם מהנדס עיריית ירושלים לשעבר, אורי שטרית, המואשם אף הוא בלקיחת שוחד.

בנובמבר 2000 מונה שטרית לתפקיד מהנדס עיריית ירושלים על-ידי אולמרט, אז ראש העיר. לדברי ש"ד, זמן קצר לאחר מכן אחיו של שטרית התאבד, ואז פנה אליו אולמרט וביקש שיסייע לשטרית מבחינה כלכלית. "אולמרט אמר שהוא סומך עליי".

ש"ד אמר כי בהמשך הוא התחיל להעביר לשטרית כספים, בתמורה לסיועו בקידום פרויקט הולילנד שלו התנגד שטרית בתחילה.

"נפגשתי עם שטרית, הוא ביקש 500-600 אלף שקל כעזרה כספית. בתחילה מסרתי לו צ'קים בסך 130 אלף שקל שהוא ביקש. דנו באותו זמן בתוכנית תב"ע ו' של הולילנד שהוגשה לאישור הוועדה המקומית. בעקבות תשלומי השוחד, שטרית שינה את עמדתו ותמך בנו".

בהמשך אמר העד כי הוא היה מסכם עם שטרית על העברות הכספים אליו "מפעם לפעם, באישורם של יזמי הולילנד".

בהמשך עדותו אמר ש"ד כי שטרית ביקש ממנו לעזור לו עם חוב בסך 1.1 מיליון שקל לבנק הפועלים, ובשלב זה נכנס לתמונה דני דנקנר, שמואשם בפרשה בלקיחת שוחד. "ביקשתי מדני דנקנר, שהיה סגן יו"ר בנק הפועלים, שיעזור לשטרית עם החוב. מאיר רבין (יד-ימינו של ש"ד ונאשם נוסף בפרשה - ח' מ') הסדיר את זה מול דני דנקנר, ולבסוף הבנק ויתר על חצי עד שלושת-רבעי מסכום החוב של שטרית".

בשלב זה שאל השופט רוזן את העד: "למה דני דנקנר התערב בכלל?"

ש"ד השיב: "באותה עת דנקנר היה זקוק למאיר רבין כדי שיסדיר לו נושא מאוד חשוב במינהל מקרקעי ישראל, ולכן הוא סייע לנו".

"במשפט הזה אני אומר אמת"

ש"ד ציין כי חלק מהכסף שנתן לשטרית נרשם במסמכי החברה באופן פיקטיבי כהלוואה, כדי להעלים את הדבר ממס הכנסה; והוסיף: "עשיתי הרבה שקרים בחיים שלי, אבל התחייבתי כי במשפט הזה אני אומר אמת. אני רמאי אבל לא אידיוט, לא ביקשתי חזרה את ה'הלוואה' מהאדון שיושב מולי עכשיו ומהנהן בראש (אורי שטרית ישב ראשון על ספסל הנאשמים, מטרים ספורים מהעד - ח' מ')".

במהלך דבריו על יחסיו עם שטרית, העלה ש"ד טענה מפתיעה, שלפיה דוד ואנונו - מי שהיה ראש היחידה הארצית למודיעין ברשות המסים, והורשע בספטמבר 2011 על-ידי השופט רוזן בפרשה נפרדת בלקיחת שוחד - סייע לו בהתנהלות מול רשות המסים. "בעזרתו האדיבה של ואנונו הצלחתי לסיים בדיקות שערכה אצלי רשות המסים".

"שולה זקן התקשרה אליי"

גם את שמה של שולה זקן, שהייתה ראש לשכתו של אולמרט, הזכיר ש"ד בעדותו. זאת, אחרי שבתחילת הדיון הציגה התובעת לבית המשפט, 4 צ'קים בסך כולל של 50 אלף שקל, החל בינואר 2003 שנתן עד המדינה לזקן.

לדברי ש"ד, מדובר בכסף שניתן לזקן עבור אולמרט. "גברת זקן התקשרה אליי ושאלה אם אני יכול להעביר אליה כסף. זה היה אחרי הבחירות של אולמרט לכנסת. היא אמרה שהיא זקוקה לכסף עבור אולמרט בגלל גירעונות שנוצרו לו".

"לופוליאנסקי אמר שהפרויקט מוגזם"

ש"ד דיבר על יחסיו עם אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר, המואשם בלקיחת שוחד מיזמי הולילנד, בדמות תרומות לארגון "יד שרה", בתמורה לסיועו בפרויקט הולילנד.

"לופוליאנסקי היה יו"ר וועדת המשנה לתכנון ובנייה, ולכן חשוב היה לנו הקשר עמו. אמרתי להלל צ'רני שהמשמעות של לופוליאנסקי גדולה ביותר, כמו של ראש העיר אולמרט, ולכן בכפוף לאישורים של צ'רני יינתנו כספים ללופוליאנסקי עבור 'יד שרה'".

לדברי ש"ד, "נפגשנו בתחילת 1994. לופוליאנסקי אמר לי בהתחלה שהפרויקט מוגזם ויוצא דופן בגודל ולא מתאים לירושלים. מיד אחרי זה העברנו לבקשתו תרומות לארגון 'יד שרה', וזה שכנע אותו לתמוך בפרויקט. לופוליאנסקי אמר לי ש'יד שרה' זה הדבר הכי יקר לו בעולם והוקם על שם אימו. הוא גם הסביר לי שאין ל'יד שרה' מימון ממשלתי".

מצב בריאותי קשה

גם ביום השלישי לעדותו עלה על סדר היום של בית המשפט מצבו הבריאותי הקשה של עד המדינה. בעקבות זאת קבע השופט כי מעתה תישמע עדותו של ש"ד מ-8:30 בבוקר עד 14:00 בצהריים.