MSCI שוקלת לצרף את ישראל למדד האירופי

דש: מחצית מהסכום הצפוי לזרום לבורסה - לטבע ■ מנכ"ל הבורסה: "אם זה יצליח, מעריכים שבעדכון המדדים שלהם בסוף השנה זה יתרחש" ■ הערכות: עד 31 מיליארד דולר יוזרמו לישראל

מחזורי המסחר בבורסה בת"א ממשיכים להתכווץ, ובמה שהפך לשגרה ביום ראשון נקבעה רמת שפל נוספת של פחות מחצי מיליארד שקל. מתחילת השנה, נרשמה ירידה של 35% במחזור המסחר היומי הממוצע בבורסה לעומת 2011, והוא עמד על 1.1 מיליארד שקל בלבד.

ברקע להתייבשות הבורסה בשנה האחרונה, עומד בין היתר היעלמותם של הגופים הזרים מהזירה המקומית. חלק מהיעלמות זו קשורה למעבר של ישראל מרשימת השווקים המתפתחים למפותחים, שנכנס לתוקף ביוני 2010 ואשר שינה את אופי הגופים הזרים שמשקיעים בבבורסה המקומית והוריד את העניין בה, דבר שבא לידי ביטוי גם בירידה בכיסוי האנליסטים את השוק והחברות הנסחרות בו.

כשוק מתעורר, היוותה ישראל כ-3%-4% מסך השווקים המתעוררים ואילו כשוק מפותח היא מהווה פחות מחצי אחוז מסך שווקים אלה. עקב כך, המוטיבציה של קרנות השקעה זרות לבחון את כדאיות ההשקעה בה נמוכה יותר מבעבר, ולכן לחברות הישראליות קשה יותר לעניין משקיעים זרים ברכישת מניותיהן. ‏

לפני כשנתיים, בחודש מאי 2010, החליטה החברה להעביר את ישראל ממדד המדינות המתעוררות למדד המדינות המפותחות, החלטה שבעקבותיה ירד משקלה של ישראל במדד מ-2.8% לכ-0.4%. ‏

‏מי שעשויה לסייע לשיפור המצב - כך עולה מבדיקת "גלובס" - היא חברת המדדים ‏MSCI‏, שדיווחה בימים האחרונים על בחינת אפשרות לצרף את השוק הישראלי למדד ‏‏MSCI‏ אירופה, במקום המדד הנוכחי בו הוא נכלל - אירופה-מזה"ת. ‏מהלך זה, אם ייצא לפועל, צפוי לתת זריקת מרץ לבורסה בת"א, ולהזרים הון משמעותי למניות של חברות מקומיות מצד קרנות אירופאיות.

‏ב-‏MSCI‏ מציינים כי הם בוחנים ומתכננים להתייעץ עם לקוחותיהם בעניין, ולפי הודעתם לבדוק האם "מדד ‏MSCI‏ של ישראל לא צריך להיכלל במדד ‏MSCI‏ אירופה".

‏כל זאת במסגרת הודעה שנתית שפרסמו ב-‏MSCI‏ בנוגע לשינויים הצפויים במדדים השונים שלהם, וכללה התייחסות לסטטוס של מדינות נוספות וביניהן גם יוון, מרוקו, קוריאה ועוד.

‏אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה לני"ע סיפרה היום כי "באחרונה פנינו ל-‏MSCI‏ והסברנו להם שישראל קצת 'הלכה לאיבוד' מאז היא שודרגה למדד המדינות המפותחות. בנוסף למדדים העולמיים, יש גם מדדים אזוריים. בגלל שאנחנו לא באירופה המציאו בשבילנו את מדד אירופה-מזה"ת, החלטה שקצת הפילה אותנו בין הכיסאות".

‏‏"לכן", אומרת לבנון, "ביקשנו מהם לבחון שוב את המצב ואת האפשרות להכליל אותנו במדד האירופאי והם אמרו שיעשו זאת. ואכן, ראינו בהודעה השנתית שלהם שהם הזכירו את העניין. אם זה יצליח, אנחנו מעריכים שבעדכון המדדים שלהם בסוף השנה זה יתרחש".

‏לבנון מציינת כי "ההנחה שלנו היא שאם המהלך יעבוד הוא יהיה מאוד משמעותי. אנחנו נהיה בסדר גודל של 1% מהמדד, באותו סדר גודל של מדינות כמו בלגיה ודנמרק. ההשלכה של זה היא נרחבת, כי בנוסף לכניסה למדד הכללי, השינוי יכניס את החברות הישראליות להיות חלק מהמדדים הסקטוריאליים האירופאים. לכן התחושה היא שיש בכך סיכוי להגדלה משמעותית של הפעילות בשוק". ‏

כלכלני דש ברוקראז' התייחסו לאפשרות זאת ולפי הערכותיהם, פוטנציאל ההון שיוזרם למניותיהן של חברות מקומיות, במידה וישראל תצורף למדד האירופאי, יוכל להגיע לעד 31 מיליארד דולר, מחצית הסכום למניית טבע (שעשוי להיות מוזרם אליה באמצעות בורסת ניו יורק) ומחצית למניות בתל אביב.

‏סכום זה מתבסס על ההערכה כי במידה וישראל תיכנס למדד זה, משקלה בו יעמוד על 1%-1.5%, לעומת כ-0.4% שהיא מהווה כיום במדד ‏‏MSCI‏ העולמי ובהתחשב בכך שהיקף הסכום הכספי שמשקיעות קרנות בעולם במדדי השוק האירופאי עומד על כ-2.4 טריליון דולר.

‏ריצ'רד גאסו (‏Gussow‏), אנליסט בכיר בדש ברוקראז' הסביר היום כי "במידה ומהלך זה ייצא לפועל, המשקל של ישראל במדד אירופה לא יהיה גדול, אבל כבר אי אפשר יהיה להתעלם ממנה, והוא יזרים סכומי כסף משמעותיים לשוק. בנוסף לטבע, הצפויה לרכז את עיקר ההזרמות, אפשר להניח שכסף יזרום ליתר המניות הבולטות במעו"ף, דוגמת כיל, בזק, הבנקים הגדולים - הפועלים, לאומי ואולי מזרחי-טפחות - ועוד מספר מניות". ‏‏

גאסו מציין כי "הכסף מהקרנות הפאסיביות נכנס בבת אחת, כמו שקרה בחודש מאי 2010, כשישראל עברה למדד המדינות המפותחות. היתר יגיע בהדרגה. אצל הקרנות האקטיביות השאלה כמה מהן עוקבות אחרי מדדי ה-‏‏MSCI‏ תשפיע על סכומי ההזרמה וגם ההחלטה של כל אחת מהן אם לתת לישראל משקל יתר או חסר. לגבי הקרנות הפסיביות אנחנו יודעים שמרביתן משקיעות במדדים אלה".

‏ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז' אמר ל"גלובס" כי "צירופה של ישראל למדד ‏MSCI‏ אירופה, אם יתרחש, יהיה נקודת אור שתגדיל את המשקל של ישראל במדד ובזכות כך תסייע לה ליהנות מזרימת כסף פנימה. אם הבורסה תצליח לגרום למהלך לצאת לפועל, זה יהיה מאוד מבורך, ויסייע ליצור פה עסקאות ולעורר עניין בשוק שלנו שהולך ונעלם".

‏חברת ‏MSCI‏ (‏Morgan Stanley Capital International‏) מפרסמת הרכבי מדדים ומשקלים, אשר טריליוני דולרים מושקעים בקרנות העוקבות אחר מדדים אלה וההערכות הן שמרבית ההון מושקע בקרנות העוקבות אחר המשקים המפותחים. ‏