ועדת הכספים: פטור ממס למוסדיים שישקיעו בדיור להשכרה

‎‎ח"כ משה גפני: "צריך להפנים שדיור זו בעיה אמיתית ואותה יש לפתור גם על ידי הכנסת היד לכיס, לקופת המדינה, ולעודד פתרון ממשי למצוקת הדיור" ■ איגוד לשכות המסחר: "המוסדיים לא ייכנסו. זה לא אטרקטיבי מספיק" ‏‏

ועדת הכספים צפויה לאשר בשבוע הבא בקריאה ראשונה את הצעת החוק למתן פטור ממס לגופים מוסדיים שישקיעו בבניית דירות להשכרה. זאת, לאחר שלפני שבועיים איים יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לטרפד את היוזמה.

אז תקף גפני ואמר כי "עובדים עלינו באוצר... באים אלינו עם חוקים הזויים שאין להם ולא כלום עם פתרון מצוקת הדיור". בדיון בוועדת הכספים לפני שבועיים, התנה גפני את תמיכתו בפטור למוסדיים בהארכת הוראת השעה על המשכנתאות המסובסדות בריבית קבועה של 3%, שמעניק משרד השיכון. ההטבה פעלה מכוח הוראת שעה שפגה בשבוע שעבר.

כזכור, במאי אישרה הממשלה הצעת חוק שתעניק פטור ממס על ההכנסות מדמי שכירות לגופים מוסדיים שישקיעו בפרויקטים לבניית דירות להשכרה לטווח ארוך. את היוזמה, שאמורה להביא לבניית אלפי דירות להשכרה בשנה, אף קידם שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ בכנס שערך השבוע משרד האוצר למנהלי קופות הגמל ובכירים מוסדיים אחרים.

‏"להרחיב את הפטור"

‎היום (ד') אמר גפני בדיון בוועדת הכספים כי אינו מתנגד להצעת החוק, אף כי אינו מאמין "שתעשה משהו בשוק הדיור". גפני הציע לאנשי האוצר - המבקשים לבנות מתחמי דיור של לפחות 100 דירות כל אחד במרכז - להרחיב את הפטור ממס על דמי שכירות לכלל החברות במשק שישקיעו בבניית דירות להשכרה. "צריך להפנים שדיור זו בעיה אמיתית ואותה יש לפתור לא רק בהשקעה של המגזר הפרטי אלא על ידי הכנסת היד לכיס, לקופת המדינה, ולעודד פתרון ממשי למצוקת הדיור", אמר גפני.

במהלך הדיון היום, הציע מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, עו"ד רונן סולומון, שהממשלה תורה "לקרנות הפנסיה הוותיקות להשקיע אפילו מיליארד שקל בשוק הנדל"ן ואולי אף להשקיע אג"ח מיועדות (שמונפקות ע"י הממשלה עבור קרנות פנסיה), ולא צריכה דווקא לנסות להכניס את המוסדיים לשוק הנדל"ן באמצעות הצעת החוק".

סולומון הביע חשש מהאפשרות ש"יתערבו בתעריפי השכירות. ייתכן מצב שאני אתקע עם דירות שאני לא מצליח להשכיר או שמחייבים אותי להשכיר בתעריף הפסד. אם רוצים שיהיה לנו כלי השקעה, צריכים להסיר את כל המגבלות, כך שהפטור יהיה החל במעט דירות. לכניסה להשקעה צריכה גם להיות דרך יציאה. נזק לא יהיה לנו מהחוק אבל, כפי הנראה, המוסדיים לא ייכנסו. זה לא אטרקטיבי מספיק".