פרשת אלספק: אפרים קדץ הורשע בשימוש במידע פנים

קדץ, לשעבר סמנכ"ל שיווק באלספק הנדסה, הורשע בשתי עבירות של שימוש במידע פנים, לאחר שרכש את מניות החברה כשעמדה בפני עסקת ענק בספרד

שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, הרשיע היום (ה') את אפרים קדץ, לשעבר סמנכ"ל שיווק ומכירות וממלא-מקום המנכ"ל בחברת אלספק הנדסה, בשתי עבירות של שימוש במידע פנים, בפרשה המכונה "פרשת אלספק", לאחר שרכש את מניות החברה כאשר עמדה בפני עסקת ענק מול חברות בספרד. עם זאת, זוכה קדץ מעבירה של מסירת מידע פנים, בגין מסירת המידע על העסקה לחברו.

השופט כבוב ציין בהכרעת הדין: "הוכח בפניי, מעבר לכל ספק סביר, כי קדץ ביצע שתי עבירות נפרדות של שימוש במידע פנים בכך שרכש, תוך מתן שתי הוראות ביצוע שונות, 15,000 מניות של חברת אלספק".

חברת אלספק הנדסה עוסקת, בעצמה ובאמצעות חברות-בנות, בפיתוח, ייצור, הרכבה ושיווק של מוצרים בתחום שיפור איכות החשמל. בנובמבר 2008 פתחה החברה במשא-ומתן עם רוכשים פוטנציאליים בספרד לרכישת מערכת חדשה שפיתחה בסכום של למעלה מ-6 מיליון אירו.

במארס 2009 מסרה החברה בדוח התקופתי על המשא-ומתן, אך ציינה כי אין ודאות שיושג הסכם. מיד לאחר מכן נחתמו ההסכמים, והחברה פירסמה על כך דוח מיידי.

לפני פרסום הדוח עלה שער המניה של החברה ב-49%, ולאחר הפרסום - ב-5.8%.
לפני כשנה הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב כתב אישום נגד 3 עובדים של חברת אלספק הנדסה ונגד 3 בני משפחה של אחד מהעובדים, בגין עשרות עבירות של שימוש במידע פנים בקשר לעסקה זו.

על-פי כתב האישום, הנאשמים ניצלו מידע פנימי של החברה שהגיע לידיהם טרם החתימה על העסקה עם החברות בספרד, ורכשו מניות של חברת אלספק במטרה להרוויח מעליית שער המניה אחרי פרסום המידע.

כתב האישום מייחס לקדץ שימוש במידע פנים כאיש פנים על דרך של מתן הוראות רכישה ורכישה בפועל של מניות בשווי של כ-69,000 שקל. בנוסף, על-פי כתב האישום העביר קדץ את מידע הפנים למכר, מיכאל שטיינר, שעשה אף הוא שימוש במידע הפנים.

השופט תיאר את התנהגות הבכירים בחברת אלספק לאחר שהמידע על העסקה נודע להם, וציין כי "כ'פטריות אחר הגשם', אנשי הפנים בחברה - בכירים כזוטרים - מיהרו לרכוש את מניות החברה ולספר לבני משפחותיהם על אודות 'המידע החם', ודחקו בהם לרכוש אף הם מהמניה 'הלוהטת', שאכן עלתה בעקבות זאת בכמעט 50%".

במקור נחקרו בפרשה, תחת אזהרה, 18 חשודים, אך רק 6 הועמדו לדין, ביניהם קדץ, אייל עדן, לשעבר מנהל התפעול של החברה, ונחום גרטנר, שהיה מנהל הרכש של החברה. חמישה מבין הנאשמים הודו בעובדות כתב האישום והורשעו, ודינם נגזר לפני כחודש.

על עדן נגזרו 6 חודשי עבודות שירות, שנתיים מאסר על-תנאי וקנס בסך 150 אלף שקל; על גרטנר נגזרו 3 חודשי עבודות שירות, שנה וחצי מאסר על-תנאי וקנס בסך 80 אלף שקל; בנוסף, נגזרו על כל אחד מבני משפחתו של עדן - אחיו יניב עטיה, אמו חווה עטיה ואחותו קרן עטיה - שנת מאסר על-תנאי וקנס בסך 40 אלף שקל.

קדץ היה היחיד שכפר באישומים נגדו, ניהל הוכחות וכאמור הורשע בשתי עבירות של שימוש במידע פנים. בית המשפט אף דחה את טענתו של קדץ, כי יש לבטל את כתב האישום נגדו בשל "הגנה מן הצדק" ואכיפה בררנית, משום שהוחלט שלא להעמיד לדין חשודים נוספים שנחקרו בפרשה.

השופט כבוב ציין כי "המקרה של הנאשם שונה לחלוטין: הוא היה איש פנים בכיר בחברה; הוא החזיק מידע פנים משמעותי; הוא ביצע עסקות בהיקף משמעותי במיוחד - כ-70,000 שקל; הוא מסר מידע כלשהו לחברו מיכאל שטיינר (אף אם קיים ספק שמדובר במידע פנים, אין כל ספק ששיחותיו עם צד שלישי לגבי נושאים שככל הנראה השתיקה יפה להם אינה מאירה אותו באור חיובי)".

לדבריו, "נסיבות ייחודיות אלה של הנאשם - בצירוף לעובדה שהועמדו בנוסף לו 5 נאשמים נוספים לדין, שכולם הודו ודינם נגזר - מעידות כי קיימת שונות רלוונטית משמעותית בינו לבין מי שלא הועמדו לדין, אשר אינה מאפשרת להביט עליהם במשקפיים זהים ולדרוש כי ההחלטה לגביהם תהא זהה".