בשורה מהפסגה באירופה: הבנקים בספרד יקבלו סיוע ישיר

בניגוד לחוק הקיים באירופה, המאפשר רק הזרמת כספים לבנקים בעירבון של ממשלותיהן - סיכמו שרי האוצר של גוש האירו אתמול על הלוואות לבנקים בספרד, באופן ישיר או לחלופין בעירבון משותף של ממשלות אירופה ■ מה משמעות המהלך, ומהן ההשלכות?

ממשלות אירופה יערבו לעד כ-100 מיליארד אירו (123 מיליארד דולר) בהלוואות למערכת הבנקאית החלשה של ספרד, במסגרת מתווה אשר עשוי לאפשר לממשלה הספרדית שלא להגדיל את חובותיה עבור החילוץ שתקבל - כך מדווח הלילה (ג') בסוכנויות הזרות.

על ההסכמות המדוברות הגיעו שרי האוצר של 17 מדינות גוש האירו, אשר התכנסו אתמול בבריסל בכדי לדון במשבר החובות ביבשת בכלל, ובפרטי תוכנית החילוץ לבנקים בספרד - הזקוקים לפי קרן המטבע הבינלאומית להלוואות של כ-50 מיליארד אירו לפחות - בפרט.

כ-30 מיליארד אירו מתוך תוכנית הסיוע צפויים להתקבל בספרד כבר בסוף חודש יולי, כאשר לפי הערכות מרבית הכסף צפוי להתקבל מקרנות החילוץ באירופה (הקרן הזמנית EFSF, והקרן הקבועה ESM). לדבריו יו"ר פורום שרי האוצר ז'אן-קלוד יונקר (המכהן גם כראש ממשלת לוקסמבורג), "המטרה היא לאפשר לחלץ את הבנקים בספרד מבלי להגדיל את חובות הממשלה".

הרציונאל מאחורי מתווה החילוץ החדש, פשוט: עד כה, ניתן היה מבחינה משפטית להעניק הלוואות לבנקים באירופה רק בעירבון הממשלות של אותם בנקים. הדבר היה בעייתי במיוחד, שכן היה כופה על ממשלות "חייבות" באירופה להגדיל את יחס החוב-תוצר שלהן בכדי להעניק סיוע כספי לבנקים שלהן.

ההתבטאות הזו מערערת את כל הכלכלנים באירופה

לפיכך, עם קבלת סיוע לבנקים - עלה דירוג איגרות החוב הממשלתיות של אותה המדינה, מה שהוביל לעלייה בדירוג אג"ח הבנקים שקיבלו סיוע (הנמצא בקורלציה לדירוג אג"ח המדינה ויכולתה לסייע בעתות חירום), ובעקיפין הוביל למעשה לפגיעה בבנקים שקיבלו חילוץ. לכן, במסגרת ההסכמות שהושגו בפסגת האיחוד האירופי לפני כשבועיים - הוסכם כי הלוואות מטעם הקרנות באירופה יוענקו ישירות לבנקים, ללא תיווך ועירבונות ממשלתיים.

"התוכנית תצליח לטפל בחולשה המובנית במערכת הבנקאית בספרד", אמר אתמול יונקר, בסיום הפסגה בבריסל, שנמשכה לא פחות מ-9 שעות. "נתאים אותה כך שהכסף יוזרם רק במקרה הצורך לבנקים".

בנוסף, הסכימו בפסגה על הקלות ביעדי הגירעון של הממשלה הספרדית - ל-6.3% תוצר השנה, 4.5% תוצר בשנת 2013 וכ-2.8% תוצר בשנת 2014.