ארה"ב: מדד סנטימנט הצרכנים ירד לשפל של 7 חודשים

(עדכון) צפי האנליסטים עמד על 73.5 נקודות, לאחר קריאה של 73.2 נקודות ביולי ■ מוקדם יותר פורסם מדד המחירים לצרכן שעלה ב-0.1% - מעל הצפי ■ מדד הליבה (ללא המזון והאנרגיה) רשם עלייה של 0.2%

אוניברסיטת מישיגן פרסמה היום (ו') את מדד סנטימנט הצרכנים לחודש יולי שצנח לשפל של 7 חודשים. המדד רשם קריאה של 72 נקודות, לעומת קריאה של 73.2 נקודות ביוני.

קונצנזוס האנליסטים של מרקטוואץ' הצביע על קריאה יחסית נמוכה של 73 נקודות, שהתבססה בעיקר על חוסר הוודאות הכלכלית והפוליטית באירופה, ארה"ב וסין וכן על העלייה במחירי המזון בחודשים האחרונים.

המדד, שבוחן כיצד משקי הבית האמריקנים תופסים את המצב הכלכלי ואת היכולת שלהם לצרוך יותר משמש כאינדיקטור מהותי עבור הכלכלנים וקובעי המדיניות, לגבי הלך הרוח של הצרכן האמריקני. נזכיר כי הצריכה הפרטית בארה"ב מהווה כ-70% מהכלכלה ולכן קובעי המדיניות עושים ככל יכולתם לעודד את הצריכה ולהעניק למשקי הבית ולמעמד הביניים הקלות שונות שיעודדו אותם לצרוך יותר.

"אומנם לא כדאי לדאוג יותר מדי כרגע, אך הנתון מעיד על כך שמשקי הבית הממוצעים בארה"ב מרגישים בחילה לגבי המצב הכלכלי הנוכחי", אומר קארי לאהי, כלכלן ראשי של חברת Decision Economics.

הנתונים שפרסמה אוניברסיטת מישיגן מבוססים על סקרים שונים שהיא ערכה, שהצביעו בין היתר על מספר נתונים מדאיגים. רק 19% מהצרכנים צופים כי מצבם הפיננסי ישתפר בשנה הקרובה, הנתון הנמוך ביותר שתועד עד כה. האמריקנים גם פסימים לגבי קצב התאוששות הכלכלה, כאשר 39% מהנשאלים צופים כי המצב ישתפר רק ב-5 שנים הבאות.

"הדאגה הגדולה של הצרכנים היא לגבי השכר ושיעור האבטלה, שצפוי להישאר גבוה גם בעתיד הקרוב", אומר ריצ'רד קורטין, מנהל הסקרים באוניברסיטת מישיגן.

מוקדם יותר, משרד העבודה האמריקני פרסם את מדד המחירים ליצרן שהצביע על עלייה של 0.1% ביוני, זאת לאחר ירידה של 1% במאי, כאשר העלייה החדה ביותר נרשמה במחירי המזון והתחבורה.

בניקוי הקטגוריות התנודתיות של המזון והאנרגיה, (מדד הליבה) המדד רשם עלייה של 0.2%, בניגוד לקונצנזוס האנליסטים של מרקטוואץ' שהצביע על ירידה של 0.2% במחירי היצרנים.

מהנתונים שפרסם משרד העבודה, עולה כי מחירי האנרגיה צנחו ב-0.9% ביוני ומחיר הסולר צנח ב-8.8%, בעוד מחירי המזון עלו בשיעור של 0.5%, בעיקר בשל עלייה חדה במחירי הבשר. מדד המירים ליצרן זינק בשנה האחרונה ב-0.7%.

אנליסטים מציינים כי לירידה במחירי האנרגיה תהיה השפעה חיובית מאוד על היצרנים, שיוכלו כעת להפנות תקציבים לדברים אחרים, כגון רכישת ציוד ושכירת עובדים.