נוהל חדש: כל אקט מחאה יידרש מעתה לאישור עיריית ת"א

דבר קיומו של הנוהל עלה היום בדיון בעתירה של האגודה לזכויות האזרח נגד העירייה, בבקשה לבטל את המדיניות המחייבת אישור מראש להקמת אוהלי מחאה

עיריית תל-אביב הוציאה בימים האחרונים נוהל חדש, שנועד לאפשר לה להתמודד עם הפגנות המחאה החברתית ששבו באחרונה לרחובות העיר. הנוהל זוכה לביקורת נוקבת של האגודה לזכויות האזרח, שטוענת כי הוא "שערורייתי, הוצא בחוסר סמכות ואינו חוקי" - כך נודע ל"גלובס".

דבר קיומו של הנוהל החדש שהוציאה עיריית תל-אביב עלה היום (א') במהלך דיון בעתירה שהגישו חמישה מפעילי המחאה החברתית והאגודה לזכויות האזרח, נגד עיריית תל-אביב, בבקשה לבטל את מדיניות העירייה, המחייבת קבלת אישור מראש להקמה של אוהלי מחאה בעיר.

על-פי הנוהל החדש, שהוצא ב-2 ביולי, תחת הכותרת "נוהל אישור שימוש במרחב הציבורי לקיום אירוע", אישור העירייה יידרש מעתה לכל "הפגנה, עצרת, טקס, אירוע סולידריות, אירוע התרמה, אירועי חג וכל פעילות אחרת להבעת רעיון, דעה, ערך, אמונה או תפיסת עולם - פעילות שאינה נעשית בשיתוף-פעולה עם העירייה".

בנוהל הכתוב של העירייה מצוין כי הקריטריונים לאישור שימוש במרחב הציבורי הם, בין היתר, "התאמה בין אופי האירוע למקום המבוקש, זמינות המרחב הציבורי המבוקש במועד המבוקש, הבטחת מעבר חופשי ובטוח למשתמשים במרחב הציבורי, וקיום הפעילות בזמן הקצוב, על-פי הוראות העירייה".

כן נקבע בנוהל החדש כי "אישור השימוש במרחב הציבורי יותנה בבקשה למשנה למנכ"ל העירייה, שייקבע האם לאשר את קיום האירוע או לא".

עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח אמר ל"גלובס" כי הנוהל החדש של העירייה הוא "נוהל שערורייתי" וחסר סמכות. "המשמעות של הנוהל היא שלא רק מאהל אלא כל סוג של מחאה דורשת אישור מוקדם של העירייה. על-פי הנוהל, אפילו אם אני בא עם ארגז כמו בהייד-פארק, מעמיד אותו ועולה לנאום - אני עבריין מבחינת רון חולדאי, כי לא ביקשתי אישור מוקדם לומר את דבריי", אמר פינצ'וק.

לדבריו, "על פי הנוהל, כל פעילות, כל הבעת רעיון או דעה - גם אם היא לא גורמת שום מטרד ושום הפרעה - יש לכאורה לטענת העירייה סמכות לפנות מיידית".

היום התקיים, כאמור, דיון בעתירת המפגינים והאגודה לזכויות האזרח בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. השופטת צילה צפת רמזה כי בכוונתה לדחות את העתירה. פסק הדין צפוי להינתן בימים הקרובים, ומהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי אם העתירה אכן תדחה, העותרים יגישו ערעור לבית המשפט העליון.

בעתירה, שהוגשה ב-3 ביולי, דורשים העותרים לפסול את מדיניות עיריית תל-אביב האוסרת על הקמת מאהלים ללא קבלת אישור מראש. אמנם, העירייה מוסמכת לפנות מאהל אם הוא גורם למטרד קשה וממושך או מהווה מפגע חמור עד כדי כך, שבאיזון מול חופש הביטוי יש הצדקה לפנותו, אך אין להסמכות לעשות זאת רק משום שהמאהל הוקם ללא אישור. מדיניות העירייה, טוענים העותרים, מהווה פגיעה קשה בחופש הביטוי ומבטאת יומרה פסולה של העירייה "למשטר" את גילויי המחאה.

בעתירה מובא סיפורו של אחד העותרים, הפעיל תמיר חג'ג', שביקש להקים מאהל מחאה בכיכר רבין בתל-אביב. לאחר שמאהל שהקים פורק על-ידי פקחי העירייה, ניסה חג'ג' להשיג אישור להקמה מחדש. לאחר שנשלח מאגף אחד למשנהו, נמסר לו כי עליו להגיש בקשה ולפרט בה את מטרת המאהל, גודלו, מיקומו ופרק הזמן המבוקש לעמידתו במקום.

לאחר שהשיב על פרטים אלה, נדרש להוציא רישיון עסק, אישור משטרה ואישור מכבי האש. על מנת לקבל את אישור המשטרה, נדרש אישור מהנדס בטיחות, בודק חשמל ומד"א והתחייבות על הצבת שומר במתחם. אישור מכבי האש הצריך הוכחה כי האוהל עומד בדרישות מכון התקנים.

לצד כל הדרישות, העירייה אישרה להציב את המאהל ל-9 ימים בלבד (ולא 45 כפי שביקש) ואסרה על הכנסת מחצלות ומזרונים ועל לינה במאהל, זאת בניגוד לאוהלים אחרים שהוקמו בעיר, שכללו ציוד רב המשמש לצרכי המגורים של הפעילים במקום.

לדברי עו"ד שרונה אליהו חימה מהאגודה לזכויות האזרח, שהגישה את העתירה, "הביורוקרטיה המיותרת שמעמיסה עיריית תל-אביב על מפגינים מתבצעת ללא סמכות חוקית ובאופן שפוגע קשות בחופש הביטוי בעיר המרכזית ביותר בארץ. יש מרחק רב בין טיפול במפגעים לבין טרטור אינסופי של מי שרוצים לבטא מחאה חוקית".

"המרחב הציבורי נועד לכלל הציבור"

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "הנוהל העירוני המדובר אינו נוהל חדש, אלא מסמך המעגן בצורה מסודרת אותם שיקולים אשר הנחו בעבר ומנחים גם עתה את העירייה בבואה לבחון בקשה למתן היתר לשימוש במרחב הציבורי. זאת על-פי סמכויות המוקנות לעירייה על-פי חוק.

"עיריית תל-אביב-יפו מאפשרת שימוש במרחב הציבורי לצורך קיום הפגנות ורואה במחאה החברתית אקט לגיטימי וצודק. בשנים האחרונות קיבלה ואישרה העירייה מאות פניות לקיום אירועים, עצרות, הפגנות ועוד במרחב הציבורי - יותר מכל רשות מקומית אחרת בארץ.

"עם זאת, המרחב הציבורי נועד לשימוש כלל הציבור, והעירייה אמונה על עריכת איזון בין הזכות למחאה לבין שמירת הסדר הציבורי ודאגה לצרכי תושביה.

"נדגיש כי במהלך הדיון היום בעתירה להקמת אוהלים בשדרות רוטשילד, הובעה עמדת בית המשפט כי לעותרים מומלץ למשוך את העתירה, שכן דינה להידחות על הסף".