אכלו לי, שתו לי: מבקרי מס הכנסה נתקלים בתירוצים מופרכים

"קיבלתי טלפון ולא הספקתי לרשום את המכירה"; לא שמתי לב שהסרט בקופה נגמר"; "ידיי היו מלוכלכות, ולכן לא רשמתי קבלות" ■ בעלי עסק שנתפסו בקלקלתם בביקורות-פתע של מס הכנסה מספקים למבקרי המס שלל תירוצים יצירתיים

"הקופה מקולקלת", "אני לא יודע קרוא וכתוב", "אני לא עובד בימי שלישי", "הלקוח בכלל קנה בעסק אחר ולא אצלי" - אלה הם רק חלק מהתירוצים היצירתיים ששמעו בחודשיים האחרונים מבקרי מס הכנסה שביצעו ביקורות-פתע ופשיטות באלפי עסקים בישראל.

בחודשים האחרונים הגבירה רשות המסים את הפעילות בשטח נגד מעלימי מס, סרבני מס וחייבים אחרים. זאת, במסגרת סדרת מבצעי ביקורת וגבייה מחוזיים שנערכו וייערכו השנה מטעם רשות המסים, תחת הכותרת: "מעלימים - משלמים". ככל שהפעילות בשטח גוברת - כך גם התירוצים ששומעים מבקרי המס מתרבים ומסתבכים.

לדברי אביבה אוזן, מנהלת תחום ניהול ספרים בפקיד שומה כפר-סבא, "כל פעם שאני שומעת תירוץ חדש אני חושבת שזהו, שמעתי הכול. אבל כל פעם מפתיעים אותי מחדש עם תירוצים דמיוניים, מופרכים והזויים, שלא חשבתי שאשמע אותם אי-פעם".

בין התירוצים המופרכים הללו היה גם התירוץ "התכוונתי לרשום מתישהו" (שנתן מוכר פרחים בהרצליה שלא רשם הכנסות במשך 3 חודשים).

בעל עסק אחר טען כי "בדיוק קיבלתי טלפון ולא הספקתי לרשום את המכירה; או התירוץ שסיפקה לעובדי מס הכנסה אסטרולוגית שלא רשמה קנייה שביצעה ממנה סוכנת סמויה של רשות המסים, ואמרה: "אני בכלל עוסקת בתכשיטנות ועושה את הייעוץ רק מדי פעם, כך שלא חשבתי שאני צריכה לדווח".

אוזן: "בפאב שבו מצאנו שלא נרשמו 1,450 שקל ממכירת כרטיסי כניסה ושתייה, והברמן נהג לזרוק את הכרטיסים שנמכרו לאשפה, אמר לנו בעל הפאב שהם בדיוק הדפיסו חשבוניות בבית דפוס, ו'זה לא יצא טוב, לא הצליח', אז הוא צריך להדפיס שוב, ולכן אינו מוציא חשבוניות".

ביקורות גם בחדרי אירוח יומיים

אוזן נתקלה גם במקרים יותר פיקנטיים. לדבריה, "אנחנו עושים ביקורות גם בחדרי אירוח יומיים, שמושכרים לפי שעות. באחת הביקורות המבקרים ביקשו לספור כמה חדרים יש במקום, ונענו בשלילה. למקום הוזמנו שוטרים, והתברר שיש שם 14 חדרים, שבאותו רגע באמצע היום חמישה מהם היו תפוסים, ולא נרשם התשלום בגינם".

קורה שגם עורכי דין לא נוהגים לפי החוק. אוזן: "עורך דין שעשו אצלו ביקורת ונמצאו במשרדו צ'קים לא רשומים, אמר שהלקוח שלו סובל מקשיים כלכליים, והוא לא בטוח שהצ'קים ייפרעו, אז הוא החליט שקודם יפקיד אותם ויראה אם הם מכובדים או לא. זה באמת תירוץ מטומטם. קודם הוא יפרע את הצ'ק ואחר-כך הוא יחליט אם לרשום את התקבול או לא. ואת זה אומר עורך דין".

במסגרת מבצעי הגבייה שבוצעו בחודשיים האחרונים נצברו עוד תירוצים לארכיון הרשות, "התירוצים המופרכים" שנאספו אצלה. כך למשל, קבלן שיפוצים באתר בנייה בחיפה שנמצא כי אינו מנהל ספרים אמר למבקרי מס הכנסה: "אני עושה עבודות קטנות, וחשבתי שאין צורך לפתוח תיק במס הכנסה".

באטליז בחיפה לא נרשמה קניית ביקורת סמויה בסך של 40 שקל. לדברי בעל העסק, זה 11 ימים הקופה מקולקלת, ולכן בשבוע שקדם לביקורת לא נרשמו תקבולים בסך 11,456 שקל.

במאפייה שבה לא נרשמה קניית ביקורת סמויה, ולא היה בקופה סרט פנימי, טען הבעלים: "לא שמתי לב שהסרט נגמר, לא ייחסתי לזה חשיבות רבה בגלל חוסר ידע".

במזנון בחיפה נערכה קניית ביקורת סמויה בסך 16 שקל שלא נרשמה, וההסבר היה: "אינני עובד ביום שלישי, ובאתי לחנות רק לסידורים. מכיוון שהלקוח רצה רק שתייה, מכרתי לו שתייה בלי להדפיס".

העלמות המס ואי-ניהול הספרים אינם מאפיינים תחום עיסוק מסוים או אוכלוסייה עבריינית או יוצאת דופן. אנשי רשות המסים נתקלים במגוון רחב של אנשים שבוחרים לא לשלם מסים כחוק.

עוד דוגמאות לכך נרשמו בחודש מאי. בגן ילדים בבית-שמש נמצאו המחאות דחויות, בסך של 6,700 שקל, שהתקבלו מהורי הילדים ולא נרשמו בספרים. הגננת טענה כי לא רשמה את ההמחאות בגלל שהסכום שקיבלה הוא גבוה יותר ממה שההורים היו צריכים לשלם, והם היו אמורים להביא לה המחאות אחרות.

במפעל ברמלה נמצאו שתי המחאות בסך 10,500 שקל, שלא נרשמו. בעל העסק טען כי "הפקידה חדשה ורק התחילה ללמוד את העבודה, ולכן ההמחאות עדיין לא נרשמו".

בעל עסק לחומרי בניין בכפר-קאסם, שלא רשם את קניית הביקורת הסמויה שנערכה בחנותו ימים מספר קודם לכן, היה קצת יותר יצירתי וטען כי "בכפר ישנם מספר עסקים בעלי שם דומה, והקנייה בכלל נעשתה בעסק אחר".

בעל מסעדה בראש-העין שלא רשם תקבולים, הסביר כי "הקופאית איננה", ולכן המלצר אוסף כמה מכירות ולאחר מכן מדפיס בקופה.

גם יועצי מס מעלימים

למבקרי רשות המסים ציפתה גם הפתעה החודש, כאשר גילו כי אפילו יועצי מס מעלימים מס. במשרד למתן שירותי ייעוץ מס בפתח-תקווה נמצאו 3 המחאות בסך של כ-4,000 שקל שלא נרשמו. בעל החברה טען כי ההמחאות התקבלו על-ידי עובדיו כאשר הוא היה חולה, והוסיף כי "להבא לא יקבלו צ'קים מלקוחות אם אני לא נמצא בעסק".

במקרה אחר, מבקרי ניהול ספרים שהגיעו לבית-קפה שבו לא נרשמו המכירות בקופה, שמעו את התירוץ "היו הפסקות חשמל". בעל דוכן אוכל בגרנד קנייון בחיפה, שלא רשם את קניית הביקורת ואת הפדיון עד לשעת הביקורת בסך כ-3,000 שקל, אמר: "אמא שלי ואני מתקשים בכתיבה".

בעלת דוכן למכירת סבונים, שלא רשמה את קניית הביקורת ואת ההכנסות בשעה שלאחר מכן, הסבירה: "ידיי היו מלוכלכות, ולכן לא רשמתי קבלות".

מבקרי המס עובדים כקונים סמויים. הם נכנסים לאזרחים לעסק ו"מחטטים" להם בקבלות ובקופה. מן הסתם, רבים לא אוהבים אותם, ועבודתם כרוכה לא פעם גם באי-נעימויות ובמחלוקות עם הנישומים שאותם הם מבקרים. אוזן מבהירה כי אמנם "באלימות פיזית לא נתקלים במהלך הביקורות, אבל אלימות מילולית היא חלק בלתי נפרד מהעבודה".

כך לדוגמה, בדוכן בשוק ירקות שעובד שנים ארוכות ללא דיווח למס הכנסה, צעקה הרוכלת על מבקרי המס בעת הביקורת, לרבות אלימות מילולית. בין היתר היא צעקה שהיא אלמנה, ומה הם רוצים ממנה, ושיניחו לה. בנוסף, יש הרבה נשים שמתחילות לבכות, במיוחד כשמדובר בנותנות שירותים כמו קוסמטיקאיות וקוראות בקלפים.

"מנגד, ישנם גם סיפורים מסמרי שיער או מכמירי-לב, כמו שאומרים לנו 'בעלי חלה בסרטן' או דברים עצובים כאלה. הרבה פעמים הבנות שלי חוזרות בבכי ועם דילמה מה עושים הלאה".

מקבלים תגובות קשות

לדברי אוזן, בניגוד לתדמית הקשוחה שדבקה בעובדי רשות המסים, יש להם גם פן אנושי מאוד דומיננטי. "יש לנו את הצד האנושי והרגישות. המבקרים שומעים על מחלות שונות במשפחה שבדיוק התגלו או על קשיים כלכליים של נישומים, ואנחנו בהחלט לוקחים את זה לתשומת-ליבנו, ומנסים לראות כיצד ניתן לעזור בגבולות החוק. כשיש אלימות מילולית אנחנו מנסים להרגיע את הרוחות ולהסביר לנישום שנקשיב לו, והוא יכול להסביר את כל מה שקרה".

בנוסף, מבהירה אוזן, "אם עשינו ביקורת לנישומים חדשים או עסקים חדשים שטעו או לא ידעו איך לנהל ספרים, אנחנו נותנים להם הסבר על איך צריך לנהל את הספרים, ולא פותחים בהליך של פסילת ספרים כשאין סיבה לעשות זאת".

צריך לזכור שלא כולם מעלימים מסים, וחלק מהנישומים אפילו מבינים שעובדי רשות המסים רק מבצעים את תפקידם. "אנחנו מקבלים תגובות קשות, כי אנשים לא אוהבים את מס הכנסה ומפחדים מאתנו, אבל יש גם מי שמקבל אותנו בסבר-פנים יפות, ואומרים לנו לא פעם 'אתם בסדר, אתם צריכים לבדוק את מה שצריך, כל הכבוד'. יש הרבה אנשים שאין בעיה איתם".

אוזן מבקשת להבהיר עוד כי ברשות המסים "לא מחפשים דם", וכי המטרות העיקריות של הרשות הן הרתעה והגברת הנוכחות בשטח, כדי לשפר את רמת הציות בדיווחים על פתיחת תיק, רישום תקבולים, ניהול ספרים וכדומה.

לדבריה, "הכוונה שלנו היא ליצור הרתעה אצל הנישומים ובעלי העסקים, וביקורות-הפתע אמורות להוליד את ההרתעה ואת הציות לחוק. אנחנו לא רוצים לגלות שאנשים לא מדווחים על הכנסות, להיפך - אנחנו מקווים לראות שהם רושמים את ההכנסות. אנחנו לא מחפשים אף אחד וממש לא רוצים לתפוס מישהו על חם, אך זה חלק מהעבודה".

ההפסדים למדינה: עשרות מיליוני שקלים

בשנת 2011 בוצעו כ-30 אלף ביקורות ברחבי הארץ, מתוכם נתפסו 2,500 נישומים באי-רישום תקבולים וספרי החשבונות שלהם נפסלו; אצל 2,781 נישומים נוספים נמצאו ליקויים חמורים מאוד בניהול הספרים; ואצל 6,200 נישומים נמצאו ליקויים קלים.

גם השנה, ב-2012, נראה כי המצב לא ישתפר. עד חודש אפריל נערכו 10,700 ביקורות, ונפסלו 866 ספרי חשבונות. אצל 400 נישומים נוספים נמצאו ליקויים חמורים, ואצל 2,014 נישומים נוספים נמצאו ליקויים קלים.

רשימת העסקים שנתפסו על העלמת הכנסות במסגרת מבצעי פשיטה ברחבי הארץ - וגם רשימת התירוצים שלהם - עוד ארוכה. התירוצים אולי משעשעים לעתים, אבל התוצאות של העלמות המס הרבה פחות.

ההפסדים למדינה בשל העלמות מס מוערכים בעשרות מיליוני שקלים, לפי ההערכות הנמוכות, ובמיליארדי שקלים לפי ההערכות הגבוהות.

במציאות, "כל מספר זוכה", ולא ניתן להגיע למעשה לסכומים מדויקים, כיוון שלא ניתן לבדוק לגמרי את היקף תופעת העלמות המס, וגם לא ניתן לתפוס את כולם. ומי נפגע ככך? הציבור כולו.