ועדת החוקה דנה בהצעה: שכר הבכירים לא יוגבל בחקיקה

הצעת החוק מבקשת להגביל באופן עקיף את שכר הבכירים על-ידי מתן עקרונות ורגולציות לקביעת מדיניות שכר בחברות ציבוריות ובחברות איגרות חוב

ועדת החוקה של הכנסת החלה היום לדון בתיקון לחוק החברות הנוגע להגבלת שכר הבכירים. הצעת החוק מבקשת להגביל באופן עקיף את שכר הבכירים על-ידי מתן עקרונות ורגולציות לקביעת מדיניות שכר בחברות ציבוריות ובחברות איגרות חוב. יש לציין כי החוק הקיים אינו מטיל הגבלות על שכר הבכירים בחברות הציבוריות.

על-פי ההצעה, מדיניות השכר שתיקבע תגדיר את פערי השכר המקסימליים בין הבכירים לעובדים הזוטרים לרבות עובדי הקבלן, תציב גבול עליון לשכר משתנה כגון בונוסים ואופציות ותגדיר מראש תנאי פרישה ומענקים, אך לא תציב תקרה לסכום השכר הקבוע. המדיניות תוגש לאישור של האסיפה הכללית (מחזיקי מניות המיעוט) אך ההחלטה הסופית תישאר בידיו של דירקטוריון החברה.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, הסביר לוועדה כי בשנים 2003-2009 הייתה הכפלה של שכר הבכירים בחברות ציבוריות, באופן שאינו תואם לעלייה בהישגי החברות וכי המחקרים אינם מראים קשר בין רווחיות החברה לשכר הבכירים. לדבריו, "הצעת החוק נועדה לטפל בראש ובראשונה בפערי השכר. עם זאת, היא לא נועדה לטפל בבעיה החברתית. הפערים הגדולים פוגעים גם בחברות בכך שהם מורידים את המוטיבציה בקרב העובדים".

עוד אמר ליכט כי "כשאנחנו שואלים - כמה זה שכר גבוה מדי? קשה לענות. לכן אנחנו מנסים לטפל בזה באופן עקיף ולבחון האם הוא משקף את התרומה של נושא המשרה למצב החברה. בסופו של דבר אולי נצטרך ליצור הגבלת שכר, אבל אני חושב שלפני שעושים מהלך כה דרמטי צריך לתת צ'אנס לדרך היותר מידתית שמוצעת היום".

לחיזוק דבריו הוסיף פרופ' יוסף גרוס מאוניברסיטת תל-אביב כי "מנכ"ל טוב הוא מי שמביא לכך שלחברה יהיה כסף לשלם לעובדים והיא לא תתפרק. אם נגביל את שכר הבכירים, המנכל"ים הטובים יעדיפו ללכת לחברות הפרטיות". עוד הוסיף כי הרעיון של קביעת תקרה לשכר הבכירים לא קיים בשום מקום בעולם.

ח"כ שלי יחימוביץ', שהגישה השנה הצעת חוק פרטית שביקשה להגביל את שכר הבכירים בחוק, אמרה כי "ערימת ההמלצות היא כמו נוצה ברוח, אין בה שום דבר. הפערים בשכר הם בלתי אפשריים. לא יכול להיות שאדם מרוויח מיליון וחצי שקל בחודש והאדם שעובד לידו - 22.04 לשעה".

יחימוביץ' בירכה על הציון לראשונה של עובדי קבלן כעובדים מן המניין בחוק החברות ועם זאת, לטענתה אין בהמלצות כל שינוי ממשי ומחייב שכן החוק המוצע לא קובע מה היחס המותר בין שכרם לשכר הבכירים.

ההצעה עלתה היום לראשונה לדיון בוועדה להכנה לקריאה שניה ושלישית במליאה.